PERANCANGAN IDENTITAS VISUAL SEBAGAI STRATEGI REBRANDING KATERING DAPUR DEDE

HAYON, TALIA FEBIANA (2025) PERANCANGAN IDENTITAS VISUAL SEBAGAI STRATEGI REBRANDING KATERING DAPUR DEDE. S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.

[img]
Preview
Text (HAL COVER)
01 COVER.pdf

Download (496kB) | Preview
[img] Text (BAB I)
02 BAB 1.pdf
Restricted to Registered users only

Download (135kB)
[img] Text (BAB II)
03 BAB 2.pdf
Restricted to Registered users only

Download (441kB)
[img] Text (BAB III)
04 BAB 3.pdf
Restricted to Registered users only

Download (212kB)
[img] Text (BAB IV)
05 BAB 4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (848kB)
[img] Text (BAB V)
06 BAB 5.pdf
Restricted to Registered users only

Download (120kB)
[img] Text (DAFTAR PUSTAKA)
07 DAFTAR PUSTAKA.pdf
Restricted to Registered users only

Download (157kB)
[img] Text (LAMPIRAN)
08 LAMPIRAN.pdf
Restricted to Registered users only

Download (547kB)

Abstract

Dapur Dede Catering is a micro-enterprise engaged in the homemade food sector and has been operating since 2020. Over time, the logo serving as the primary visual identity has encountered obstacles in effectively conveying its message and building the desired consumer perception. These issues arise from inconsistent usage and a design that does not fully reflect the brand’s character. This research aims to redesign (rebrand) the logo of Dapur Dede Catering in order to strengthen its visual identity and enhance competitiveness within the food industry. The study applies a qualitative approach through interviews and field observations. The design development process includes visual concept exploration, typography selection, color palette determination, and the creation of supporting media. The final outcome is a new minimalist-style logo that integrates the letter “D,” a house symbol, and dining utensils to represent healthy homemade food, prepared using natural ingredients without preservatives, and served with warmth at an affordable price. The redesigned visual identity is expected to reinforce Dapur Dede Catering’s brand image, build customer trust, and increase overall consumer appeal. Keywords: Rebranding, visual identity, logo design, Dapur Dede Catering. Katering Dapur dede merupakan usaha mikro yang bergerak dibidang makanan rumahan yang sudah berdiri sejak tahun 2020. Dalam pengembangannya, logo yang merupakan identitas visual Katering Dapur dede memiliki hambatan dalam penyampaian pesan dan persepsi konsumen dikarenakan kurangnya konsistensi dalam penggunaan serta tidak mencerminkan karakter usaha secara optimal. Penelitian ini bertujuan untuk merancang kembali logo Dapur dede yang bertujuan untuk memperkuat citra visual serta meningkatkan daya saing di industri makanan. Dalam perancangannya metode yang digunakan adalah pendekatan kualitatif dengan melalui wawancara, observasi. Proses perancangan desain meliputi eksplorasi konsep visual, tipografi, pemilihan warna serta pengembangan media pendukung. Hasil akhir dari perancangan ini terdapat logo baru dengan gaya minimalis yang memadukan simbol huruf “D”, simbol rumah serta alat makan sebagai representasi dari masakan rumahan yang sehat yang diolah dengan menggunakan bahan alami tanpa pengawet yang disajikan dengan kehangatan serta dengan harga yang terjangkau. Desain ini diharapkan dapat memperkuat brand identity Katering Dapur dede, membangun kepercayaan pelanggan serta meningkatkan daya tarik pelanggan. Kata Kunci : Rebranding, identitas visual, logo, katering Dapur dede.

Item Type: Thesis (S1)
Call Number CD: FDSK/DKV. 25 059
NIM/NIDN Creators: 42321110009
Uncontrolled Keywords: Rebranding, identitas visual, logo, katering Dapur dede.
Subjects: 300 Social Science/Ilmu-ilmu Sosial > 300. Social Science/Ilmu-ilmu Sosial > 302 Social Interaction, Interpersonal Relations/Interaksi Sosial, Hubungan Antarpersonal > 302.2 Communication/Komunikasi > 302.22 Kinds of Communication/Jenis-jenis Komunikasi
700 Arts/Seni, Seni Rupa, Kesenian > 740 Drawing and Decorative Art/Menggambar dan Seni Dekorasi > 745 Decorative Arts/Seni Dekorasi > 745.2 Industrial Design/Desain Industri
Divisions: Fakultas Desain dan Seni Kreatif > Desain Komunikasi Visual
Depositing User: khalimah
Date Deposited: 24 Sep 2025 08:18
Last Modified: 24 Sep 2025 08:18
URI: http://repository.mercubuana.ac.id/id/eprint/98442

Actions (login required)

View Item View Item