ANALISIS POLA KOMUNIKASI VIRTUAL PENDUKUNG ANIES BASWEDAN DALAM AKUN X @aniesbubble

MARSELLINA, AMANDA (2025) ANALISIS POLA KOMUNIKASI VIRTUAL PENDUKUNG ANIES BASWEDAN DALAM AKUN X @aniesbubble. S1 thesis, Universitas Mercu Buana.

[img]
Preview
Text (HAL COVER)
01 COVER.pdf

Download (711kB) | Preview
[img] Text (BAB I)
02 BAB 1.pdf
Restricted to Registered users only

Download (288kB)
[img] Text (BAB II)
03 BAB 2.pdf
Restricted to Registered users only

Download (313kB)
[img] Text (BAB III)
04 BAB 3.pdf
Restricted to Registered users only

Download (248kB)
[img] Text (BAB IV)
05 BAB 4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (460kB)
[img] Text (BAB V)
06 BAB 5.pdf
Restricted to Registered users only

Download (163kB)
[img] Text (DAFTAR PUSTAKA)
07 DAFTAR PUSTAKA.pdf
Restricted to Registered users only

Download (230kB)
[img] Text (LAMPIRAN)
08 LAMPIRAN.pdf
Restricted to Registered users only

Download (785kB)

Abstract

This study examines the virtual communication patterns within the X account (formerly Twitter) @aniesbubble, an interaction platform for Anies Baswedan supporters ahead of the 2024 election. This account has attracted attention because it combines political communication with popular culture, particularly the K-Pop fandom style, through the use of terms such as comeback, photocard, and a mix of Indonesian, English, and Korean. The background of this research is based on the phenomenon of increasing political participation of young people on social media, which is more creative, emotional, and informal. This study aims to determine the most prominent aspects of virtual communication within this account and the communication patterns that are formed. The research method used is qualitative with a netnographic approach, and analysis using Actor Network Theory (ANT). Data were collected through online observations and interviews with five active informants. The communication pattern that occurs is all channels, namely an open communication pattern where all followers can play an active role in conveying, responding to, re-sharing, and modifying content organically. This pattern allows for two-way, even multi-way interactions, which strengthen collaboration and equality in the communication network. The most dominant or prominent thing about virtual communication in this account is the style of delivering messages which is fluid, emotional, and full of nuances of popular culture. Keywords: Virtual Communication, Social Media, Netnography, Political Communication, @aniesbubble Penelitian ini mengkaji pola komunikasi virtual dalam akun X (sebelumnya Twitter) @aniesbubble, sebagai ruang interaksi para pendukung Anies Baswedan menjelang Pemilu 2024. Akun ini menarik perhatian karena memadukan komunikasi politik dengan budaya populer, khususnya gaya fandom K-Pop, melalui penggunaan istilah seperti comeback, photocard, serta bahasa campuran Indonesia, Inggris, dan Korea. Latar belakang penelitian ini didasari oleh fenomena meningkatnya partisipasi politik anak muda di media sosial yang lebih kreatif, emosional, dan non-formal. Tujuan penelitian adalah untuk mengetahui aspek yang paling menonjol dalam komunikasi virtual di akun ini serta pola komunikasi yang terbentuk. Metode penelitian yang digunakan adalah kualitatif dengan pendekatan netnografi, serta analisis menggunakan teori Actor-Network Theory (ANT). Data dikumpulkan melalui observasi daring dan wawancara dengan lima informan aktif. Pola komunikasi yang terjadi bersifat all channel, yaitu pola komunikasi terbuka di mana semua pengikut dapat berperan aktif dalam menyampaikan, membalas, menyebarkan ulang, hingga memodifikasi konten secara organik. Pola ini memungkinkan interaksi dua arah bahkan multi-arah, memperkuat kolaborasi dan kesetaraan dalam jaringan komunikasi. Hal yang paling dominan atau menonjol dari komunikasi virtual dalam akun ini adalah gaya penyampaian pesan yang cair, emosional, dan sarat dengan nuansa budaya populer Kata Kunci : Komunikasi Virtual, Media Sosial, Netnografi, Komunikasi Politik, @aniesbubble

Item Type: Thesis (S1)
Call Number CD: FK/PR. 25 165
NIM/NIDN Creators: 44221010129
Uncontrolled Keywords: Virtual Communication, Social Media, Netnography, Political Communication, @aniesbubble
Subjects: 300 Social Science/Ilmu-ilmu Sosial > 300. Social Science/Ilmu-ilmu Sosial > 302 Social Interaction, Interpersonal Relations/Interaksi Sosial, Hubungan Antarpersonal > 302.2 Communication/Komunikasi > 302.23 Media (Means of Communication)/Media (Sarana Komunikasi)
300 Social Science/Ilmu-ilmu Sosial > 320 Political dan Government Science/Ilmu Politik dan Ilmu Pemerintahan > 324 Political Process/Proses Politik
Divisions: Fakultas Ilmu Komunikasi > Hubungan Masyarakat
Depositing User: Pandu Risdiyanto
Date Deposited: 26 Sep 2025 01:23
Last Modified: 26 Sep 2025 01:23
URI: http://repository.mercubuana.ac.id/id/eprint/98112

Actions (login required)

View Item View Item