SAPUTRA, NANANG DWI (2025) PENGARUH MEDIA SOSIAL INSTAGRAM @BIROHUMAS.UMB TERHADAP PEMENUHAN KEBUTUHAN INFORMASI MAHASISWA BARU (STUDI PADA MAHASISWA PUBLIC RELATIONS). S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
|
Text (HAL COVER)
01 COVER.pdf Download (408kB) | Preview |
|
![]() |
Text (BAB I)
02 BAB 1.pdf Restricted to Registered users only Download (230kB) |
|
![]() |
Text (BAB II)
03 BAB 2.pdf Restricted to Registered users only Download (330kB) |
|
![]() |
Text (BAB III)
04 BAB 3.pdf Restricted to Registered users only Download (340kB) |
|
![]() |
Text (BAB IV)
05 BAB 4.pdf Restricted to Registered users only Download (632kB) |
|
![]() |
Text (BAB V)
06 BAB 5.pdf Restricted to Registered users only Download (120kB) |
|
![]() |
Text (DAFTAR PUSTAKA)
07 DAFTAR PUSTAKA.pdf Restricted to Registered users only Download (55kB) |
|
![]() |
Text (LAMPIRAN)
08 LAMPIRAN.pdf Restricted to Registered users only Download (595kB) |
Abstract
This study aims to analyze the extent of the influence of Instagram social media @birohumas.umb in meeting the information needs of new Public Relations students, as well as to identify how much the @birohumas.umb account is an effective communication medium in conveying academic and non-academic information for new students. The population in this study were 145 active students of the Public Relations Department 2024, Mercu Buana University. The sampling technique in this study used the total sampling method, a sampling method where the number of samples is equal to the number of populations. This study used a survey method to collect information from predetermined samples. The data analysis method used simple regression analysis. The results of this study indicate that the Instagram account @birohumas.umb has a positive but small influence on meeting the information needs of new students. The small influence of this study also indicates that organizational communication through social media has not maximized twoway communication. In the context of modern digital communication, organizations must not only convey information singly, but also encourage active participation and dialogue of the audience. Keywords: Social media, Instagram, information needs, organizational communication, Public Relations. PenelitianIiniIbertujuan untuk menganalisa sejauhmana pengaruh mediaIsosial [email protected] dalam memenuhi kebutuhan informasi mahasiswa baru Public Relations, serta untuk mengidentifikasi seberapa besar akun @birohumas.umb sebagai media komunikasi efektif dalam menyampaikan informasiIakademik maupunInon-akademik bagi mahasiswa baru. Populasi pada penelitian ini adalah mahasiswa aktif Jurusan Public Relations 2024 Universitas Mercu Buana sejumlah 145 mahasiswa. Teknik penarikan sampel pada penelitian ini menggunakan MetodeItotalIsampling adalahImetode pengambilanIsampel yang jumlahIsampelnya samaIdengan jumlahIpopulasi. Pada penelitian ini menggunakan metode survei untuk mengumpulkan informasi dari sample yang telah ditentukan. Metode analisis data menggunakan analisis regresi sederhana. HasilIpenelitianIiniIyang menunjukkan bahwa akun instagra @birohumas.umb memiliki pengaruh yang positif namun kecil terhadap pemenuhan kebutuhan informasi mahasiswa baru. Kecilnya pengaruh dari penelitian ini juga menunjukkan bahwa komunikasi organisasi melalui media sosial belum memaksimalkan komunikasi dua arah. Dalam konteks komunikasi digital modern, organisasi tidak hanya harus menyampaikan informasi secara tunggal, tetapi juga harus mendorong partisipasi dan dialog aktif audiens. Kata Kunci : Media sosial, Instagram, kebutuhan informasi, komunikasi organisasi, Public Relations.
Actions (login required)
![]() |
View Item |