ABDILLAH, MUHAMMAD ALTHAAF ALDIA (2025) KOMUNIKASI INTERPERSONAL REMAJA DALAM MEMPELAJARI BAHASA ASING MELALUI APLIKASI OMETV. S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta - Menteng.
![]() |
Text (Cover)
44521010024-MUHAMMAD ALTHAAF ALDIA ABDILLAH-01 Cover - Muhammad Althaaf Aldia Abdillah.pdf Download (483kB) |
![]() |
Text (BAB I)
44521010024-MUHAMMAD ALTHAAF ALDIA ABDILLAH-02 Bab 1 - Muhammad Althaaf Aldia Abdillah.pdf Restricted to Registered users only Download (462kB) |
![]() |
Text (BAB II)
44521010024-MUHAMMAD ALTHAAF ALDIA ABDILLAH-03 Bab 2 - Muhammad Althaaf Aldia Abdillah.pdf Restricted to Registered users only Download (285kB) |
![]() |
Text (BAB III)
44521010024-MUHAMMAD ALTHAAF ALDIA ABDILLAH-04 Bab 3 - Muhammad Althaaf Aldia Abdillah.pdf Restricted to Registered users only Download (205kB) |
![]() |
Text (BAB IV)
44521010024-MUHAMMAD ALTHAAF ALDIA ABDILLAH-05 Bab 4 - Muhammad Althaaf Aldia Abdillah.pdf Restricted to Registered users only Download (445kB) |
![]() |
Text (BAB V)
44521010024-MUHAMMAD ALTHAAF ALDIA ABDILLAH-06 Bab 5 - Muhammad Althaaf Aldia Abdillah.pdf Restricted to Registered users only Download (145kB) |
![]() |
Text (Daftar Pustaka)
44521010024-MUHAMMAD ALTHAAF ALDIA ABDILLAH-08 Daftar Pustaka - Muhammad Althaaf Aldia Abdillah.pdf Restricted to Registered users only Download (192kB) |
![]() |
Text (Lampiran)
44521010024-MUHAMMAD ALTHAAF ALDIA ABDILLAH-09 Lampiran - Muhammad Althaaf Aldia Abdillah.pdf Restricted to Registered users only Download (589kB) |
Abstract
Kemajuan teknologi digital memicu hadirnya berbagai platform komunikasi, salah satunya aplikasi OmeTV yang populer di kalangan remaja Generasi Z. Aplikasi ini memberikan kesempatan bagi penggunanya untuk berinteraksi dengan orang asing melalui video chat secara acak, sehingga menjadi sarana untuk belajar bahasa asing secara kontekstual. Fenomena ini menarik untuk dikaji karena menunjukkan bagaimana interaksi antarpribadi remaja terbentuk sekaligus mendukung proses pembelajaran bahasa asing di luar lingkungan kelas formal. Studi ini bertujuan untuk menggambarkan komunikasi interpersonalnbv remaja dalam belajar bahasa asing menggunakan aplikasi OmeTV. Penelitian ini berpusat pada pengalaman, motivasi, kendala, dan pertumbuhan keterampilan berbahasa remaja setelah memanfaatkan aplikasi tersebut. Model yang diterapkan adalah konstruktivisme dengan pendekatan deskriptif kualitatif. Pengumpulan data dilakukan dengan cara observasi partisipatif, wawancara mendalam kepada lima remaja informan yang menggunakan OmeTV, serta dokumentasi. Analisis data dilakukan dengan model interaktif Miles dan Huberman, sementara keabsahan data diuji melalui triangulasi sumber. Partisipan penelitian terdiri dari remaja berusia 18–20 tahun yang aktif atau pernah memanfaatkan OmeTV untuk berinteraksi dengan penutur asing. Temuan penelitian menunjukkan bahwa pemanfaatan OmeTV memiliki efek positif terhadap kemampuan komunikasi interpersonal dan keterampilan bahasa asing remaja. Informan mengalami peningkatan dalam kosakata, pengucapan, keberanian berkomunikasi, dan pemahaman antarbudaya. Walaupun ada tantangan seperti variasi aksen, kecepatan berbicara, dan masalah koneksi, aplikasi ini tetap diakui sebagai alat pembelajaran yang interaktif dan menyenangkan The swift advancement of digital technology has resulted in the rise of multiple communication platforms, one being OmeTV, which is popular among Generation Z youths. This application allows users to engage with unknown individuals via random video conversations, offering a setting conducive to learning foreign languages. This occurrence merits exploration as it demonstrates the growth of teenagers’ interpersonal communication, while also aiding in language learning beyond traditional classroom settings. This research seeks to explain the interpersonal communication of teenagers while learning foreign languages via OmeTV. The study emphasizes their experiences, motivations, obstacles, and the enhancement of language abilities following the use of the application. The research employs a constructivist framework utilizing a descriptive qualitative methodology. Data were gathered via participatory observation, extensive interviews with five teenage OmeTV users, and documentation. Data analysis utilized the interactive model of Miles and Huberman, whereas the validity of the data was assessed through source triangulation. The study participants were teenagers between the ages of 18 and 20 who currently or formerly used OmeTV to interact with speakers from other countries. The results show that OmeTV enhances teenagers' interaction and foreign language abilities. Informants noted enhancements in vocabulary, pronunciation, speaking confidence, and understanding of other cultures. Even with challenges like varying accents, speech rates, and connectivity problems, the app remains regarded as an efficient and captivating tool for interactive language acquisition
Item Type: | Thesis (S1) |
---|---|
NIM/NIDN Creators: | 44521010024 |
Uncontrolled Keywords: | Komunikasi Interpersonal, Remaja, Bahasa Asing, OmeTV Interpersonal Communication, Teenagers , Foreign Language, Ometv |
Subjects: | 300 Social Science/Ilmu-ilmu Sosial > 300. Social Science/Ilmu-ilmu Sosial > 302 Social Interaction, Interpersonal Relations/Interaksi Sosial, Hubungan Antarpersonal > 302.2 Communication/Komunikasi 300 Social Science/Ilmu-ilmu Sosial > 300. Social Science/Ilmu-ilmu Sosial > 302 Social Interaction, Interpersonal Relations/Interaksi Sosial, Hubungan Antarpersonal > 302.2 Communication/Komunikasi > 302.23 Media (Means of Communication)/Media (Sarana Komunikasi) |
Divisions: | Fakultas Ilmu Komunikasi > Komunikasi Digital |
Depositing User: | ZAIRA ELVISIA |
Date Deposited: | 04 Sep 2025 03:13 |
Last Modified: | 04 Sep 2025 03:13 |
URI: | http://repository.mercubuana.ac.id/id/eprint/97415 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |