MUQOFFI, JERINDRA APTA (2025) PERANCANGAN ILUSTRASI DAN LAYOUT UNTUK BUKU ANTI BULLYING VERBAL MELALUI EKSPRESI SENI LUKIS YANG BERJUDUL "LO HARUS GERAK". S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
|
Text (HAL COVER)
01 COVER.pdf Download (547kB) | Preview |
|
![]() |
Text (BAB I)
02 BAB 1.pdf Restricted to Registered users only Download (156kB) |
|
![]() |
Text (BAB II)
03 BAB 2.pdf Restricted to Registered users only Download (510kB) |
|
![]() |
Text (BAB III)
04 BAB 3.pdf Restricted to Registered users only Download (214kB) |
|
![]() |
Text (BAB IV)
05 BAB 4.pdf Restricted to Registered users only Download (886kB) |
|
![]() |
Text (BAB V)
06 BAB 5.pdf Restricted to Registered users only Download (91kB) |
|
![]() |
Text (DAFTAR PUSTAKA)
07 DAFTAR PUSTAKA.pdf Restricted to Registered users only Download (153kB) |
|
![]() |
Text (LAMPIRAN)
08 LAMPIRAN.pdf Restricted to Registered users only Download (415kB) |
Abstract
Verbal bullying among adolescents in schools causes significant psychological and emotional impacts. Using an expressive painting approach, an illustrated book titled "Lo Harus Gerak" (Lo Harus Gerak) was created as an educational visual medium, recounting the experiences and trauma of victims with empathy and feeling. The process employed design thinking methods, focusing on the expressive power of illustrations, the use of contrasting colors, unique typefaces, and dynamic layouts as key elements. This book was created in collaboration with students of SMPN 189 Jakarta, successfully reflecting the pressures they experience and their determination to rise above. Trials, including exhibitions and questionnaires with students and teachers, demonstrated a positive response to the book's message, visuals, and design. The results demonstrate that painting is an effective medium for addressing the issue of verbal social bullying and serves as a means of reflection and self-expression for victims. Keywords: verbal bullying, illustration, painting, visual communication design, adolescents, educational book. Bullying verbal di antara remaja di sekolah menyebabkan dampak psikologis dan emosional yang cukup berat. Dengan pendekatan ekspresi seni lukis, dibuat sebuah buku ilustrasi berjudul “Lo Harus Gerak” sebagai media visual yang edukatif, yang menceritakan pengalaman dan trauma para korban secara penuh empati dan perasaan. Dalam prosesnya, metode pemikiran desain digunakan dengan fokus pada kekuatan ilustrasi yang ekspresif, penggunaan warna yang kontras, tata huruf yang unik, serta tata letak yang dinamis sebagai elemen utama. Buku ini dibuat melalui kolaborasi dengan para siswa SMPN 189 Jakarta yang berhasil mencerminkan tekanan yang mereka alami serta semangat mereka untuk bangkit. Uji coba dalam bentuk pameran dan kuesioner kepada siswa dan guru menunjukkan respon yang positif terhadap pesan, visual, dan desain buku tersebut. Hasil dari perancangan ini menunjukkan bahwa seni lukis merupakan media yang efektif untuk menyampaikan isu perundungan sosial verbal serta menjadi sarana refleksi dan ekspresi diri bagi para korban. Kata Kunci: bullying verbal, ilustrasi, seni lukis, desain komunikasi visual, remaja, buku edukatif.
Actions (login required)
![]() |
View Item |