PERANCANGAN KONTEN SERIES LIFE HACKS DENGAN AI GENERATIF MENGGUNAKAN ANIMASI MOTION GRAPHIC

ALFIANTO, ANDREAN (2025) PERANCANGAN KONTEN SERIES LIFE HACKS DENGAN AI GENERATIF MENGGUNAKAN ANIMASI MOTION GRAPHIC. S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.

[img]
Preview
Text (HAL COVER)
01 Cover.pdf

Download (369kB) | Preview
[img] Text (BAB I)
02 Bab 1.pdf
Restricted to Registered users only

Download (32kB)
[img] Text (BAB II)
03 Bab 2.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Text (BAB III)
04 Bab 3.pdf
Restricted to Registered users only

Download (48kB)
[img] Text (BAB IV)
05 Bab 4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Text (BAB V)
06 Bab 5.pdf
Restricted to Registered users only

Download (29kB)
[img] Text (DAFTAR PUSTAKA)
07 Daftar Pustaka.pdf
Restricted to Registered users only

Download (43kB)
[img] Text (LAMPIRAN)
08 Lampiran.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)

Abstract

The development of technology such as generative AI is increasingly being used in Indonesia, with projections reaching up to 3.33 million users by 2030. In the field of education, generative AI can be utilized for learning purposes, particularly for teachers who need to keep up with technological advancements, as the urgency of AI technology goes beyond being a temporary trend. This design project aims to create life hacks videos using motion graphic animation as an educational medium to enhance audience engagement and broaden their understanding of generative AI and its practical applications, especially at SMP Tiara School 2. Life hacks videos were chosen for their ability to demonstrate how generative AI platforms can be used through a more engaging and relevant series format as a solution to existing problems. The design process uses the design thinking method, consisting of several stages such as empathize, define, ideate, prototype, and testing. The generative AI life hacks series is designed to increase the use of generative AI in daily work by providing general insights and practical examples of its application in the field of education. The design was evaluated through a questionnaire to assess the accuracy of the visual strategy in achieving the design goals. The evaluation results indicate that this series can serve as an engaging medium for delivering messages about the use of generative AI in supporting technological development, with the potential to increase audience interest in using generative AI platforms. Keywords: Animation, Motion Graphic, Education Content, Life Hacks, Generative AI Perkembangan teknologi seperti AI generatif semakin digunakan di Indonesia, yang diproyeksikan meningkat hingga 3,33 juta pengguna pada 2030. Dalam bidang pendidikan, Al Generatif dapat dimanfaatkan dalam pembelajaran misalnya untuk para guru yang harus mengikuti perkembangan teknologi, dan urgensi teknologi AI tidak hanya sebagai tren sementara. Perancangan ini bertujuan merancang video life hacks menggunakan animasi motion graphic sebagai media edukasi untuk meningkatkan keikutsertaan dan menambah wawasan tentang AI generatif beserta contoh penggunaannya, terutama di SMP Tiara School 2. Video life hacks dipilih karena dapat menyampaikan bagaimana cara penggunaan platform-platform AI generatif menjadi sebuah series yang lebih menarik dan relevan sebagai solusi dari permasalahan. Metode perancangan dalam perancangan ini menggunakan Design Thinking yang terdiri dari beberapa tahapan seperti Empathize, Define, Ideate, Prototype, dan Testing. Series life hacks AI generatif yang dirancang bertujuan meningkatkan penggunaan AI generatif dalam pekerjaan sehari-hari dengan memberikan wawasan secara umum dan contoh penggunaan dalam bidang pendidikan. Uji desain dilakukan melalui sebuah kuesioner untuk menguji ketepatan strategi visual dari desain yang telah dirancang untuk mencapai tujuan perancangan. Hasil uji desain menunjukkan bahwa series ini dapat menjadi media yang menarik untuk menyampaikan pesan penggunaan AI generatif dalam rangka mendukung perkembangan teknologi, dengan potensi untuk meningkatkan minat audiens dalam menggunakan platform AI generatif. Kata Kunci: Animasi, Motion Graphic, Konten Edukasi, Life Hacks, AI Generatif

Item Type: Thesis (S1)
Call Number CD: FDSK/DKV. 25 062
NIM/NIDN Creators: 42321010003
Uncontrolled Keywords: Animasi, Motion Graphic, Konten Edukasi, Life Hacks, AI Generatif
Subjects: 000 Computer Science, Information and General Works/Ilmu Komputer, Informasi, dan Karya Umum > 010 Bibliography/Bibliografi > 011 General Bibliographies/Bibliografi Umum > 011.3 Bibliographies by Specific Forms/Bibliografi dan Katalog dengan Bentuk Khusus > 011.37 Visual and Audio Visual Media/Media Visual dan Audio Visual
000 Computer Science, Information and General Works/Ilmu Komputer, Informasi, dan Karya Umum > 010 Bibliography/Bibliografi > 011 General Bibliographies/Bibliografi Umum > 011.7 General Bibliographies of Works Having Specific Kinds of Content/Bibliografi Umum Pekerjaan yang Memiliki Jenis Konten Tertentu
700 Arts/Seni, Seni Rupa, Kesenian > 740 Drawing and Decorative Art/Menggambar dan Seni Dekorasi > 741 Drawing and Drawings/Gambar dan Seni Menggambar > 741.5 Cartoons, Caricatures, Comics Drawings, Comic Books/Teknik Menggambar Kartun, Karikatur, Komik > 741.58 Animated Cartoons/Animasi Kartun
900 Geography and History/Sejarah, Geografi dan Disiplin Ilmu yang Berkaitan > 910 Geography and Travel/Geografi dan Perjalanan > 910.1-910.9 Standard Subdivisions of Geography and Travel/Subdivisi Standar dari Geografi dan Perjalanan > 910.2 Miscellany of Travel/Aneka Ragam tentang Perjalanan > 910.22 Illustrations, Models, Miniatures/Ilustrasi, Model, Miniatur > 910.222 Pictures and Related Illustrations/Gambar dan Ilustrasi Terkait
Divisions: Fakultas Desain dan Seni Kreatif > Desain Komunikasi Visual
Depositing User: khalimah
Date Deposited: 25 Aug 2025 03:33
Last Modified: 25 Aug 2025 03:33
URI: http://repository.mercubuana.ac.id/id/eprint/97062

Actions (login required)

View Item View Item