ISRA, MUHAMMAD ALWI (2025) ANALISIS RESEPSI FOLLOWERS TERHADAP KONTEN MITOS DI KALANGAN PARA PENDAKI PADA AKUN @PENDAKIINDONESIA. S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
|
Text (HAL COVER)
01 COVER.pdf Download (423kB) | Preview |
|
![]() |
Text (BAB I)
02 BAB 1.pdf Restricted to Registered users only Download (365kB) |
|
![]() |
Text (BAB II)
03 BAB 2.pdf Restricted to Registered users only Download (324kB) |
|
![]() |
Text (BAB III)
04 BAB 3.pdf Restricted to Registered users only Download (249kB) |
|
![]() |
Text (BAB IV)
05 BAB 4.pdf Restricted to Registered users only Download (531kB) |
|
![]() |
Text (BAB V)
06 BAB 5.pdf Restricted to Registered users only Download (155kB) |
|
![]() |
Text (DAFTAR PUSTAKA)
07 DAFTAR PUSTAKA.pdf Restricted to Registered users only Download (136kB) |
|
![]() |
Text (LAMPIRAN)
08 LAMPIRAN.pdf Restricted to Registered users only Download (681kB) |
Abstract
Nowadays, mountain climbing is becoming increasingly popular and is attracting from various groups, ranging from children to adults and even the elderly. This growing enthusiasm is driven by the development of technology and the rapid spread of information. Social media, particularly Instagram, plays a significant role in increasing the number of climbers, as many posts highlight the beauty of mountains, which draws people’s attention to try mountain climbing. Historically, mountain climbing has never been separated from myths among climbers. In the mountaineering world, many stories, legends, and myths are considered symbolic representations of the mountains themselves. Almost all of these myths are linked to specific incidents, and many prohibitions along hiking trails are also associated with these myths. One Instagram account that share myths-related content is @pendakiindonesia. This research will use a qualitative approach employing the Reception Analysis method. This study aims to explore the reception of followers toward mythrelated content among climbers on the @pendakiindonesia Instagram account. Using a descriptive qualitative method with a constructivist paradigm interpretations into dominant, negotiated, and oppositional positions, data was collected through in-depth interviews with followers of the account, supported by source triangulation for data validity. The research finding show that the informants fall into two receptions positions: dominant and negotiated position. The dominant informants fully accept the messages and values conveyed through the @pendakiindonesia content. Meanwhile, several informants occupy a negotiated position, meaning they partially agree with the messages but still interpret them based on their personal perspective. And no informants were found to be in an oppositional position. Keywords: Reseption, Mountain Climbers, Climbing Myths, Instagram Account @Pendakiindonesia Pada saat ini, Kegiatan mendaki gunung semakin popular dan semakin diminati oleh berbagai kalangan, mulai dari anak kecil hingga orang dewasa bahkan orang tua. Semua itu terjadi karena perkembangan teknologi dan penyebaran informasi yang begitu cepat, media sosial Instagram berperan besar dalam meningkatnya jumlah pendaki gunung, karena banyak postingan-postingan keindahan gunung sehingga banyak yang tertarik mendaki gunung. Sejak dahulu pendakian gunung tidak pernah lepas dari mitos-mitos di kalangan pendaki. Dalam dunia pendakian, banyak cerita, legenda, dan mitos yang dianggap sebagai simbol dari gunung itu sendiri. Hampir semua mitos berhubungan dengan berbagai kejadian, bahkan banyak larangan yang ditetapkan di jalur pendakian juga dikaitkan dengan mitos tersebut. Salah satu akun Instagram yang membagikan konten terkait mitos adalah akun @pendakiindonesia. Penelitian ini menggunakan pendekatan Kualitatif dengan menggunakan metode Analisis Resepsi. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui resepsi followers terhadap konten mitos di kalangan para pendaki pada akun @pendakiindonesia. Dengan pendekatan kualitatif deskriptif, dengan paradigma konstruktivis, serta teori resepsi Encoding-Decoding oleh Stuart Hall yang membagi pemaknaan khalayak menjadi tiga kategori: Dominan, Negosiasi, dan oposisi. Dan data dikumpulkan melalu wawancara mendalam dengan followers akun tersebut, didukung triangulasi sumber untuk keabsahan data. Hasil Penelitian menjelaskan informan terbagi menjadi 2 posisi pemaknaan, yaitu dominan dan negosiasi. Hasil yang didapatkan adalah informan dominan berada pada posisi pemaknaan dominan. Artinya berarti informan menerima pesan serta nilai-nilai yang disampaikan oleh konten akun @pendakiindonesia. Beberapa informan berada pada posisi negosiasi yang setuju sebagian ini pesan namun tetap mengkritisinya dengan perspektif pribadi. Dan tidak ditemukan informan yang berada dalam posisi pemaknaan oposisi. Kata Kunci: Resepsi, Pendaki Gunung Mitos pendakian, akun Instagram @pendakiindonesia.
Actions (login required)
![]() |
View Item |