HAKIM, REZA ROHMAN (2025) PENGARUH LIKUIDITAS, AKTIVITAS DAN PROFITABILITAS TERHADAP NILAI PERUSAHAAN (Studi Pada Sub Sektor Advertising, Printing & Perangkatnya yang Tercatat di Bursa Efek Indonesia pada Tahun 2017-2022). S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
|
Text (HAL COVER)
01 COVER.pdf Download (380kB) | Preview |
|
![]() |
Text (BAB I)
02 BAB 1.pdf Restricted to Registered users only Download (206kB) |
|
![]() |
Text (BAB II)
03 BAB 2.pdf Restricted to Registered users only Download (159kB) |
|
![]() |
Text (BAB III)
04 BAB 3.pdf Restricted to Registered users only Download (266kB) |
|
![]() |
Text (BAB IV)
05 BAB 4.pdf Restricted to Registered users only Download (105kB) |
|
![]() |
Text (BAB V)
06 BAB 5.pdf Restricted to Registered users only Download (40kB) |
|
![]() |
Text (DAFTAR PUSTAKA)
07 DAFTAR PUSTAKA.pdf Restricted to Registered users only Download (128kB) |
|
![]() |
Text (LAMPIRAN)
08 LAMPIRAN.pdf Restricted to Registered users only Download (90kB) |
Abstract
Reported from the goodstats.com website, investment in the advertising sector in Indonesia, Thailand, Singapore, Malaysia, the Philippines, South Korea, and Taiwan will reach almost $55 billion in 2022. The investment value increased mainly because the television advertising segment will experience growth of 36.3 billion USD in 2022. Next is the digital and radio advertising segment with investment values of 9.2 billion USD and 4.1 billion USD, respectively. Based on these regions, Indonesia is the country with the highest advertising spending. In 2022, Nielsen recorded that Indonesia's advertising spending value reached 19.2 billion USD and grew by 5.02% compared to 2021. (Source: goodstats.com). This study aims to determine the effect of liquidity, activity, and profitability on company value. The population in this study is the advertising, printing, and equipment subsectors listed on the Indonesia Stock Exchange in 2017-2022, totaling 24. The total number of companies that match the characteristics set by the researcher is 9 companies. The sample selection used the saturated sample method and obtained 9 companies. The research design is a causality study with a data analysis method using panel data regression analysis. The results of the study show that the liquidity variable has a positive and significant effect on company value, the activity variable does not affect company value, and the profitability variable does not affect company value. Keywords: liquidity, activity, profitability, company value, Indonesian stock exchange. Investasi di sektor periklanan di Indonesia, Thailand, Singapura, Malaysia, Filipina, Korea Selatan, dan Taiwan akan mencapai hampir $55 miliar pada tahun 2022. Nilai investasi meningkat terutama karena segmen iklan televisi yang akan mengalami pertumbuhan sebesar 36,3 miliar USD pada tahun 2022. Berikutnya adalah segmen periklanan digital dan radio dengan nilai investasi masing-masing sebesar 9,2 miliar USD dan 4,1 miliar USD. Berdasarkan wilayah tersebut, Indonesia menjadi negara dengan belanja iklan tertinggi. Pada tahun 2022, Nielsen mencatat nilai belanja iklan Indonesia mencapai 19,2 miliar USD dan tumbuh sebesar 5,02% dibandingkan tahun 2021. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh likuiditas, aktivitas, dan profitabilitas terhadap nilai perusahaan. Populasi dalam penelitian ini adalah sub sektor advertising, printing, dan perangkatnya yang tercatat di Bursa Efek Indonesia tahun 2017-2022 yang berjumlah 24. Total jumlah perusahaan yang sesuai dengan karakteristik yang ditetapkan oleh peneliti ada 9 perusahaan. Pemilihan sampel menggunakan metode sampel jenuh dan didapatkan perusahaan.Disain penelitian adalah penelitian kausalitas dengan metode analisis data menggunakan analisis regresi data panel. Hasil penelitian menunjukan variabel likuiditas berpengaruh positif dan signifikan terhadap nilai perusahaan, variabel aktivitas tidak berpengaruh terhadap nilai perusahaan, dan variabel profitabilitas tidak berpengaruh terhadap nilai perusahaan. Kata Kunci: likuiditas, aktivitas, profitabilitas, nilai perusahaan, bursa efek Indonesia.
Actions (login required)
![]() |
View Item |