WIRANTI, BHEKTI MEILA (2025) PENGARUH PENGGUNAAN MEDIA SOSIAL TIKTOK IRA MIRAWATI TERHADAP PENGEMBANGAN DIRI REMAJA (Survei terhadap pengikut akun tiktok @buiramira). S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
|
Text (HAL COVER)
01 COVER.pdf Download (650kB) | Preview |
|
![]() |
Text (BAB I)
02 BAB 1.pdf Restricted to Registered users only Download (231kB) |
|
![]() |
Text (BAB II)
03 BAB 2.pdf Restricted to Registered users only Download (420kB) |
|
![]() |
Text (BAB III)
04 BAB 3.pdf Restricted to Registered users only Download (220kB) |
|
![]() |
Text (BAB IV)
05 BAB 4.pdf Restricted to Registered users only Download (565kB) |
|
![]() |
Text (BAB V)
06 BAB 5.pdf Restricted to Registered users only Download (120kB) |
|
![]() |
Text (DAFTAR PUSTAKA)
07 DAFTAR PUSTAKA.pdf Restricted to Registered users only Download (62kB) |
|
![]() |
Text (LAMPIRAN)
08 LAMPIRAN.pdf Restricted to Registered users only Download (4MB) |
Abstract
The increasing use of the social media platform TikTok, particularly among teenagers, serves as a means of obtaining information, entertainment, and education. The account @buiramira, owned by Ira Mirawati, actively shares educational content related to college life and self-development. This phenomenon is the focus of my research, with the main issue being: to what extent does the use of Ira Mirawati’s TikTok account influence teenagers’ self-development? The theory used is the Uses and Gratification Theory, which explains that individuals actively choose media to fulfill their needs for information, education, and motivation. In addition, Albert Bandura’s Self-Efficacy Theory is also applied to strengthen the understanding of how educational content shared by Ira Mirawati can build an individual’s confidence in achieving personal growth. Several relevant previous studies also serve as the conceptual foundation for this research. The methodology used is a quantitative approach with a survey method. The sample, determined using the Slovin formula, consists of 204 respondents. The independent variable (X) is the Use of Social Media, and the dependent variable (Y) is Self-Development. Data were collected using questionnaires and analyzed through simple linear regression. The study's results indicate a positive and significant influence of using Ira Mirawati’s TikTok content on teenagers’ self-development, amounting to 86.7%. Her TikTok account is utilized to search for thesis topics and general content about college life, stress management, and tips for the UTBK selection process. Based on the discussion, it can be concluded that the influence of using Ira Mirawati’s TikTok account on teenagers’ self-development is positive, meaning that each increase in TikTok usage is associated with improved self-development among teenagers. Keywords: TikTok, Ira Mirawati, social media, self-development, teenagers, selfefficacy, uses and gratification. Peningkatan penggunaan media sosial TikTok, khususnya di kalangan remaja, sebagai sarana memperoleh informasi, hiburan, dan edukasi. Akun @buiramira milik Ira Mirawati, aktif membagikan konten edukatif seputar perkuliahan dan pengembangan diri. Fenomena ini saya teliti dengan permasalahan; sejauh mana pengaruh penggunaan akun TikTok Ira Mirawati terhadap pengembangan diri remaja. Teori yang digunakan yaitu Uses and Gratification yang menjelaskan bahwa individu secara aktif memilih media untuk memenuhi kepuasan akan kebutuhan informasi, edukasi, dan motivasi. Selain itu, teori Self-Efficacy dari Albert Bandura juga digunakan untuk memperkuat pemahaman tentang bagaimana konten edukasi yang dibagikan oleh Ira Mirawati dapat membentuk kepercayaan diri individu dalam mencapai pengembangan diri. Beberapa Penelitian terdahulu yang relevan turut dijadikan sebagai landasan konseptual dalam penelitian ini. Metodologi yang digunakan adalah pendekatan kuantitatif dengan metode survei, Sampel dengan menggunakan rumus slovin dibuat berdasarkan sampel 204 orang. Variabel X yaitu Penggunaan Media Sosial, Variabel Y Pengembangan Diri. Pengumpulan data dengan kuesioner dan analisis data menggunakan regresi linier sederhana. Hasil penelitian menunjukkan bahwa terdapat pengaruh positif dan signifikan antara penggunaan TikTok Ira Mirawati terhadap pengembangan diri remaja sebesar 86,7%. Tiktok Ira mirawati digunakan untuk mencari topik skripsi dan konten umum perkuliahan, manajemen stress, hingga tips untuk seleksi UTBK. Berdasarkan pembahasan yang dilakukan, Pengaruh Penggunaan Media Sosial Tiktok Ira mirawati terhadap Pengembangan Diri Remaja Berpengaruh positif, artinya setiap peningkatan penggunaan tiktok akan meningkatkan pengembangan diri remaja. Kata kunci: TikTok, Ira Mirawati, media sosial, pengembangan diri, remaja, selfefficacy, uses and gratification
Actions (login required)
![]() |
View Item |