PENGARUH PENGGUNAAN MEDIA SOSIAL TIKTOK IRA MIRAWATI TERHADAP PENGEMBANGAN DIRI REMAJA (Survei terhadap pengikut akun tiktok @buiramira)

WIRANTI, BHEKTI MEILA (2025) PENGARUH PENGGUNAAN MEDIA SOSIAL TIKTOK IRA MIRAWATI TERHADAP PENGEMBANGAN DIRI REMAJA (Survei terhadap pengikut akun tiktok @buiramira). S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.

[img]
Preview
Text (HAL COVER)
01 COVER.pdf

Download (650kB) | Preview
[img] Text (BAB I)
02 BAB 1.pdf
Restricted to Registered users only

Download (231kB)
[img] Text (BAB II)
03 BAB 2.pdf
Restricted to Registered users only

Download (420kB)
[img] Text (BAB III)
04 BAB 3.pdf
Restricted to Registered users only

Download (220kB)
[img] Text (BAB IV)
05 BAB 4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (565kB)
[img] Text (BAB V)
06 BAB 5.pdf
Restricted to Registered users only

Download (120kB)
[img] Text (DAFTAR PUSTAKA)
07 DAFTAR PUSTAKA.pdf
Restricted to Registered users only

Download (62kB)
[img] Text (LAMPIRAN)
08 LAMPIRAN.pdf
Restricted to Registered users only

Download (4MB)

Abstract

The increasing use of the social media platform TikTok, particularly among teenagers, serves as a means of obtaining information, entertainment, and education. The account @buiramira, owned by Ira Mirawati, actively shares educational content related to college life and self-development. This phenomenon is the focus of my research, with the main issue being: to what extent does the use of Ira Mirawati’s TikTok account influence teenagers’ self-development? The theory used is the Uses and Gratification Theory, which explains that individuals actively choose media to fulfill their needs for information, education, and motivation. In addition, Albert Bandura’s Self-Efficacy Theory is also applied to strengthen the understanding of how educational content shared by Ira Mirawati can build an individual’s confidence in achieving personal growth. Several relevant previous studies also serve as the conceptual foundation for this research. The methodology used is a quantitative approach with a survey method. The sample, determined using the Slovin formula, consists of 204 respondents. The independent variable (X) is the Use of Social Media, and the dependent variable (Y) is Self-Development. Data were collected using questionnaires and analyzed through simple linear regression. The study's results indicate a positive and significant influence of using Ira Mirawati’s TikTok content on teenagers’ self-development, amounting to 86.7%. Her TikTok account is utilized to search for thesis topics and general content about college life, stress management, and tips for the UTBK selection process. Based on the discussion, it can be concluded that the influence of using Ira Mirawati’s TikTok account on teenagers’ self-development is positive, meaning that each increase in TikTok usage is associated with improved self-development among teenagers. Keywords: TikTok, Ira Mirawati, social media, self-development, teenagers, selfefficacy, uses and gratification. Peningkatan penggunaan media sosial TikTok, khususnya di kalangan remaja, sebagai sarana memperoleh informasi, hiburan, dan edukasi. Akun @buiramira milik Ira Mirawati, aktif membagikan konten edukatif seputar perkuliahan dan pengembangan diri. Fenomena ini saya teliti dengan permasalahan; sejauh mana pengaruh penggunaan akun TikTok Ira Mirawati terhadap pengembangan diri remaja. Teori yang digunakan yaitu Uses and Gratification yang menjelaskan bahwa individu secara aktif memilih media untuk memenuhi kepuasan akan kebutuhan informasi, edukasi, dan motivasi. Selain itu, teori Self-Efficacy dari Albert Bandura juga digunakan untuk memperkuat pemahaman tentang bagaimana konten edukasi yang dibagikan oleh Ira Mirawati dapat membentuk kepercayaan diri individu dalam mencapai pengembangan diri. Beberapa Penelitian terdahulu yang relevan turut dijadikan sebagai landasan konseptual dalam penelitian ini. Metodologi yang digunakan adalah pendekatan kuantitatif dengan metode survei, Sampel dengan menggunakan rumus slovin dibuat berdasarkan sampel 204 orang. Variabel X yaitu Penggunaan Media Sosial, Variabel Y Pengembangan Diri. Pengumpulan data dengan kuesioner dan analisis data menggunakan regresi linier sederhana. Hasil penelitian menunjukkan bahwa terdapat pengaruh positif dan signifikan antara penggunaan TikTok Ira Mirawati terhadap pengembangan diri remaja sebesar 86,7%. Tiktok Ira mirawati digunakan untuk mencari topik skripsi dan konten umum perkuliahan, manajemen stress, hingga tips untuk seleksi UTBK. Berdasarkan pembahasan yang dilakukan, Pengaruh Penggunaan Media Sosial Tiktok Ira mirawati terhadap Pengembangan Diri Remaja Berpengaruh positif, artinya setiap peningkatan penggunaan tiktok akan meningkatkan pengembangan diri remaja. Kata kunci: TikTok, Ira Mirawati, media sosial, pengembangan diri, remaja, selfefficacy, uses and gratification

Item Type: Thesis (S1)
Call Number CD: FK/PR. 25 113
NIM/NIDN Creators: 44221010083
Uncontrolled Keywords: TikTok, Ira Mirawati, media sosial, pengembangan diri, remaja, selfefficacy, uses and gratification
Subjects: 000 Computer Science, Information and General Works/Ilmu Komputer, Informasi, dan Karya Umum > 000. Computer Science, Information and General Works/Ilmu Komputer, Informasi, dan Karya Umum > 006 Special Computer Methods/Metode Komputer Tertentu > 006.7 Multimedia Systems/Sistem-sistem Multimedia > 006.75 Social Multimedia/Multimedia Social > 006.754 Online Social Network/Situs Jejaring Sosial, Sosial Media
100 Philosophy and Psychology/Filsafat dan Psikologi > 150 Psychology/Psikologi > 155 Differential and Developmental Psychology/Psikologi Diferensial dan Psikologi Perkembangan > 155.5 Psychology of Young People Twelve to Twenty/Psikologi Remaja > 155.53 Young People Twelve to Twenty by Sex/Psikologi Remaja Menurut Jenis Kelamin Usia 12 sampai dengan 20 Tahun
600 Technology/Teknologi > 650 Management, Public Relations, Business and Auxiliary Service/Manajemen, Hubungan Masyarakat, Bisnis dan Ilmu yang Berkaitan
Divisions: Fakultas Ilmu Komunikasi > Hubungan Masyarakat
Depositing User: khalimah
Date Deposited: 16 Jun 2025 08:24
Last Modified: 16 Jun 2025 08:24
URI: http://repository.mercubuana.ac.id/id/eprint/95817

Actions (login required)

View Item View Item