INDRIYANA, ROSITA (2025) PENGARUH STRATEGI PUBLIKASI PUBLIC RELATIONS TERHADAP PENINGKATAN MINAT BELI KONSUMEN SHOPEE PADA MAHASISWA (Survei di lakukan pada mahasiswa anggota UKM Seni Nusantara UMB Periode 2024/2025). S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
|
Text (HAL COVER)
01 COVER.pdf Download (744kB) | Preview |
|
![]() |
Text (BAB I)
02 BAB 1.pdf Restricted to Registered users only Download (173kB) |
|
![]() |
Text (BAB II)
03 BAB 2.pdf Restricted to Registered users only Download (273kB) |
|
![]() |
Text (BAB III)
04 BAB 3.pdf Restricted to Registered users only Download (329kB) |
|
![]() |
Text (BAB IV)
05 BAB 4.pdf Restricted to Registered users only Download (678kB) |
|
![]() |
Text (BAB V)
06 BAB 5.pdf Restricted to Registered users only Download (159kB) |
|
![]() |
Text (DAFTAR PUSTAKA)
07 DAFTAR PUSTAKA.pdf Restricted to Registered users only Download (163kB) |
|
![]() |
Text (LAMPIRAN)
08 LAMPIRAN.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) |
Abstract
Shopee, as a leading e-commerce platform, leverages public relations publication strategies such as media campaigns, influencer collaborations, and article publications to build its image and increase consumer purchase interest. Students of UKM Seni Nusantara UMB for the 2024/2025 period represent a potential segment due to their interest in aesthetic and cultural products. By applying the PESO model in PR publication strategies, Shopee can enhance their purchase interest and strengthen its brand image. This study aims to understand and explain the impact of public relations publication strategies on increasing Shopee consumer purchase interest among students of UKM Seni Nusantara UMB for the 2024/2025 period. Public relations publication strategies are efforts by PR professionals to attract audience attention by delivering messages that engage and gain support. Consumer purchase interest refers to the tendency of consumers to choose a specific brand within a product category when making a purchase. This study employs a quantitative method based on a positivist paradigm. The population consists of all 100 members of UKM Seni Nusantara UMB for the 2024/2025 period who have shopped using Shopee e-commerce more than once. The sampling technique used is total sampling, and data analysis is conducted using SPSS 27. The research findings indicate that the regression coefficient is positive, and the influence of the public relations publication strategy variable (X) on consumer purchase interest (Y) is positive, with an impact magnitude of 49.6%. Thus, public relations publication strategies play a crucial role in increasing Shopee consumer purchase interest, particularly among teenagers and university students. Keywords: Strategy, Public Relations Publication, Consumer Purchase Interest, Consumers Shopee sebagai platform e-commerce terkemuka memanfaatkan strategi publikasi public relations seperti kampanye media, kolaborasi influencer, dan publikasi artikel untuk membangun citra dan meningkatkan minat beli konsumen. Mahasiswa UKM Seni Nusantara UMB periode 2024/2025 menjadi salah satu segmen potensial karena ketertarikan mereka pada produk estetika dan budaya. Dengan menerapkan model PESO dalam strategi publikasi PR, Shopee dapat meningkatkan minat beli mereka dan memperkuat citranya. Penelitian ini bertujuan untuk memahami dan menjelaskan pengaruh strategi publikasi public relations terhadap peningkatan minat beli konsumen Shopee pada mahasiswa anggota UKM Seni Nusantara UMB periode 2024/2025. Strategi publikasi public relation merupakan upaya seorang public relations untuk menarik perhatian audiens dengan menyampaikan yang dapat menarik perhatian dan mendapatkan dukungan. Minat beli konsumen adalah kecenderungan konsumen untuk memilih merek tertentu dalam kategori produk saat melakukan pembelian. Metode pada penelitian ini menggunakan metode kuantitatif berlandaskan paradigma positivistik. Populasi yang digunakan pada penelitin ini adalah seluruh anggota UKM Seni Nusantara UMB periode 2024/2025 yang berjumlah 100 dan memiliki pengalaman berbelanja menggunakan e-commerce Shopee lebih dari satu kali. Penarikan sampel menggunakan teknik total sampling. Uji analisis data menggunakan SPSS 27. Berdasarkan hasil dari penelitian menunjukkan bahwa koefisien regresi bernilai positif dan arah pengaruh variabel strategi publikasi public relations (X) terhadap variabel minat beli konsumen (Y) adalah positif dengan besar pengaruhnya sebanyak 49,6%. Dengan demikian, strategi publikasi public relations menjadi salah satu hal yang penting peningkatan minat beli konsumen Shopee pada kalangan remaja khususnya mahasiswa. Kata Kunci : Strategi, Publikasi Humas, Minat Beli Konsumen, Konsumen
Actions (login required)
![]() |
View Item |