TABASUM, FADHIL PRADIPTA (2025) PEMANFAATAN APLIKASI TIKTOK UNTUK MEMBANGUN RASA KEPERCAYAAN DIRI MAHASISWA UNIVERSITAS MERCUBUANA. S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
|
Text (HAL COVER)
01 COVER.pdf Download (412kB) | Preview |
|
![]() |
Text (BAB I)
02 BAB 1.pdf Restricted to Registered users only Download (155kB) |
|
![]() |
Text (BAB II)
03 BAB 2.pdf Restricted to Registered users only Download (264kB) |
|
![]() |
Text (BAB III)
04 BAB 3.pdf Restricted to Registered users only Download (153kB) |
|
![]() |
Text (BAB IV)
05 BAB 4.pdf Restricted to Registered users only Download (204kB) |
|
![]() |
Text (BAB V)
06 BAB 5.pdf Restricted to Registered users only Download (64kB) |
|
![]() |
Text (DAFTAR PUSTAKA)
07 DAFTAR PUSTAKA.pdf Restricted to Registered users only Download (133kB) |
|
![]() |
Text (LAMPIRAN)
08 LAMPIRAN.pdf Restricted to Registered users only Download (335kB) |
Abstract
Based on the research focus previously formulated by the researcher, this research aims to analyze the use of Tik Tok content for self-confidence by UMB students. Social media, especially Tik Tok, has a new function as a tool to increase self-confidence among teenagers. This research aims to understand the use of Tik Tok content on adolescent self-confidence. This research targets Mercubuana students aged 20-22 years, with a target number of around 10 people. The researcher used a qualitative descriptive type. The qualitative descriptive research method focuses more on exploring or photographing the social situation that will be researched thoroughly, broadly and in depth. The researcher took descriptive qualitative as the type of research because the researcher wanted to know the meaning and understanding of teenagers regarding the benefits caused by Social Media (Tiktok). Researchers formulated and analyzed the use of TikTok content on UMB students' self-confidence. The purposive sampling technique is a technique for determining data sources based on considerations determined by the researcher to make it easier for researchers to explore certain objects or social situations. The selection of subjects was based on differences in age and place of residence. The selection of research subjects that differ in criteria is intended so that this research can receive diverse interpretations. The research results show that students who actively use TikTok can use it as motivation to develop and increase their mental resilience. Even though there are challenges, such as negative comments, students who actively use TikTok can turn their self-confidence into motivation. This is beneficial for education, personal development, and digital marketing strategies. Keyword: Social Media, Tiktok, Self Confidence, Deskriptif Kualitatif, Student Mengacu pada fokus penelitian yang peneliti rumuskan sebelumnya, maka penelitian ini dilangsungkan dengan tujuan untuk menganalisis pemanfaatan konten Tik Tok untuk kepercayaan diri oleh Mahasiswa UMB. Media sosial, khususnya Tik Tok, telah memiliki fungsi baru sebagai alat untuk meningkatkan kepercayaan diri di kalangan remaja. Penelitian ini dilangsungkan dengan tujuan untuk memahami penggunaan konten Tik Tok terhadap kepercayaan diri remaja. Penelitian ini menargetkan mahasiswa mercubuana berusia 20-22 tahun, dengan jumlah target sekitar 10 orang. peneliti menggunakan jenis deskriptif kualitatif. Metode penelitian deskriptif kualitatif lebih memfokuskan mengeksplorasi atau memotret situasi sosial yang akan diteliti secara luas, menyeluruh, dan mendalam. Peneliti mengambil deskriptif kualitatif sebagai jenis penelitiannya karena peneliti ingin mengetahui pemaknaan dan pemahaman para remaja terhadap manfaat yang disebabkan oleh Media Sosial (Tiktok). Peneliti merumuskan dan menganalisis pemanfaatan konten Tiktok terhadap kepercayaan diri mahasiswa UMB. Teknik pengambilan purposive sampling merupakan teknik penentuan sumber data berdasarkan pertimbangan yang ditentukan oleh peneliti agar dapat memudahkan peneliti dalam mengeksplorasi obyek atau situasi sosial tertentu. Pemilihan subyek berdasarkan perbedaan umur dan tempat tinggal. Pemilihan subyek penilitan yang berbeda dalam kriteria dimaksudkan agar penelitian ini mendapatkan interpretasi yang beragam. Hasil penelitian menunjukkan bahwa mahasiswa yang aktif menggunakan Tiktok dapat menjadikannya sebagai motivasi untuk berkembang dan meningkatkan ketahanan mental mereka. Meskipun ada tantangan, seperti komentar negatif, mahasiswa yang secara aktif menggunakan Tiktok dapat mengubah kepercayaan diri mereka menjadi motivasi. Hal ini bermanfaat untuk pendidikan, pengembangan pribadi, dan strategi pemasaran digital. Kata Kunci: Media Sosial, Tiktok, Kepercayaan Diri, Deskriptif Kualitatif, Mahasiswa
Actions (login required)
![]() |
View Item |