PUTRI, NOVI KAMILAH (2025) TIPIKASI PENGEMASAN PESAN PADA INSTAGRAM @le_mineraleid PASKA ISU BISPHENOL A DAN BROMAT. S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
|
Text (HAL COVER)
01 COVER.pdf Download (577kB) | Preview |
|
![]() |
Text (BAB I)
02 BAB 1.pdf Restricted to Registered users only Download (312kB) |
|
![]() |
Text (BAB II)
03 BAB 2.pdf Restricted to Registered users only Download (228kB) |
|
![]() |
Text (BAB III)
04 BAB 3.pdf Restricted to Registered users only Download (337kB) |
|
![]() |
Text (BAB IV)
05 BAB 4.pdf Restricted to Registered users only Download (664kB) |
|
![]() |
Text (BAB V)
06 BAB 5.pdf Restricted to Registered users only Download (107kB) |
|
![]() |
Text (DAFTAR PUSTAKA)
07 DAFTAR PUSTAKA.pdf Restricted to Registered users only Download (165kB) |
|
![]() |
Text (LAMPIRAN)
08 LAMPIRAN.pdf Restricted to Registered users only Download (621kB) |
Abstract
The issue of hazardous chemicals in bottled drinking water in Indonesia arose from a Tiktok video uploaded on September 2023, discussing about Bisphenol A, followed by emergence of the Bromate issue on February 22, 2024. As a result, netizens flooded the comment section brand Instagram accounts, such as @le_mineraleid, demanding for clarification. This study aims to anlyze and identify the typology of message packaging based on content type and message form in posts on the @le_mineraleid Instagram accountin response to public concern about product Le Minerale allegedly containing Bisphenol A and Bromate issues. The literature review is based on four national journals and one international journal, as well as the concept of the four pillars of social media content packaging strategy by Lon Safko dan David K. Brake, and the message form concept by A.W.Widjaja. This study employs a qualitative approach using the content analysis method using a case study of @le_mineraleid’s Instagram post. Data collection was conducted through observations of the @le_mineraleid Instagram account. The result indicate that the typhology of message packaging in the analyzed posts includes collaborative content with public figures and communication content aimed at refusing the Bisphenol A and Bromate issues by presenting product facts. The message forms used are informative and persuasive. Informative messages consist of statements asserting that Le Minerale products are safe for consumption and free from harmul chemicals such as Bisphenol A and Bromate. Persuasive messages are evident in the use of hashtags like #pilihleminerale and #pilihsehatpilihleminerale. As well as the word “Yuk” in captions to encourage audiences to choose Le Minerale as their daily drinking water. Keywords: Content analysis, Message packaging on Social Media, Issue, and Instagram Munculnya isu mengandung bahan kimia berbahaya pada air minum kemasan di Indonesia muncul dari unggahan video di Tiktok pada 29 September 2023 tentang isu Bisphenol A dan permasalahan isu Bromat yang muncul pada tanggal 22 Februari 2024. Akibatnya, netizen ramai-ramai memenuhi kolom komentar akun Instragam air minum kemasan seperti @le_mineraleid untuk meminta klarifikasi terkait isu tersebut. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis dan mengetahui tipikasi pengemasan pesan melalui jenis konten dan bentuk pesan melalui postingan pada akun Instagram @le_mineraleid terkait penyangkalan Bisphenol A dan Bromat kepada publik. Tinjauan pustaka didasarkan dari 4 jurnal nasional dan 1 jurnal internasional. Serta konsep 4 pilar strategi pengemasan konten media sosial oleh Lon Safko dan David K. Brake dan konsep bentuk pesan oleh A.W.Widjaja. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan metode analisis isi (content analysis) menggunakan studi kasus pada postingan akun Instagram @le_mineraleid. Teknik pengumpulan data dalam penelitian ini adalah melakukan observasi melalui akun instagram @le_mineraleid. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa tipikasi pengemasan pesan pada postingan berdasarkan jenis konten meliputi konten kolaborasi dengan public figure dan konten komunikasi berupa pemberian fakta produk yang dikemas untuk menyangkal isu Bisphenol A dan Bromat. Sedangkan tipikasi bentuk pesan yang digunakan adalah pesan informatif dan persuatif. Pesan informatif banyak berupa kalimat informasi produk Le Minerale aman untuk dikonsumsi dan tidak mengandung bahan kimia berbahaya seperti Bisphenol A dan Bromat. Pesan persuasif pada postingan tersebut banyak ditemukan hastag seperti #pilihleminerale #pilihsehatpilihleminrale dan kata“Yuk” pada caption untuk mengajak kepada audiens memilih Le Minerale sebagai produk air minum untuk dikonsumsi sehari-hari. Kata Kunci: Analisis isi, Pengemasan Pesan di Media Sosial, Isu, dan Instagram.
Actions (login required)
![]() |
View Item |