PENGARUH KOMUNIKASI INSTRUKSIONAL DOSEN DAN LITERASI DIGITAL MAHASISWA TERHADAP KOMPETENSI MAHASISWA PUBLIC RELATIONS UNIVERSITAS MERCU BUANA JAKARTA

SETIAWAN, FAJAR (2025) PENGARUH KOMUNIKASI INSTRUKSIONAL DOSEN DAN LITERASI DIGITAL MAHASISWA TERHADAP KOMPETENSI MAHASISWA PUBLIC RELATIONS UNIVERSITAS MERCU BUANA JAKARTA. S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.

[img]
Preview
Text (HAL COVER)
01 COVER.pdf

Download (655kB) | Preview
[img] Text (BAB I)
02 BAB 1.pdf
Restricted to Registered users only

Download (69kB)
[img] Text (BAB II)
03 BAB 2.pdf
Restricted to Registered users only

Download (297kB)
[img] Text (BAB III)
04 BAB 3.pdf
Restricted to Registered users only

Download (276kB)
[img] Text (BAB IV)
05 BAB 4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (683kB)
[img] Text (BAB V)
06 BAB 5.pdf
Restricted to Registered users only

Download (86kB)
[img] Text (DAFTAR PUSTAKA)
07 DAFTAR PUSTAKA.pdf
Restricted to Registered users only

Download (156kB)
[img] Text (LAMPIRAN)
08 LAMPIRAN.pdf
Restricted to Registered users only

Download (626kB)

Abstract

Instructional communication by lecturers and digital literacy by students, affect the improvement of public relations student competence, with lecturers as communicators in the world of education and students as communicators. This study aims to measure and validate the influence of instructional communication and digital literacy on improving the competence of public relations students. The aim of this research is to determine the extent of the influence of instructional communication and digital literacy on increasing the competency of public relations students at Mercu Buana University, Jakarta. It is hoped that this research will be able to help educational institutions in the future, and will be useful as a means of measuring the same variables and problems in the world of education. The researcher's focus is on three variables, namely the instructional communication variable (variable X1), the digital literacy variable (X2), and the public relations student competency variable (variable Y). This study uses descriptive quantitative with an explanatory approach survey research type. The theories used in this study are multimedia learning theory, TPACK Technology, pedagogy, and content. Sampling uses total sampling. The sample population is 135 public relations students of the class of 2021 Mercu Buana University Jakarta. The data results were processed using SPSS through data normality test, multivariate test, R2 test and F test, and partial T test. The result of this study is the influence of lecturer instructional communication on one of the questions with the largest score of (53.33%) and student digital literacy (53.33%) the largest question in this variable. With the same large number, the dependent variable affects the improvement of the competence of public relations students at Mercu Buana University Jakarta with the largest number of questions amounting to (62.22%). Keywords: Instructional Communication, Digital Literacy, Public Relations Competence Komunikasi Instruksional oleh dosen dan literasi digital oleh mahasiswa, mempengaruhi peningkatan kompetensi mahasiswa public relations, dengan dosen sebagai komunikator di dunia pendidikan dan mahasiswa sebagai komunikan. Penelitian ini bertujuan untuk mengukur dan menjelelasakan pengaruh komunikasi instruksional dan literasi digital terhadap peningkatan kompetensi mahasiswa public relatios. Tujuan dari penelitian ini untuk mengetahui sejauh mana pengaruh komunikasi instruksional dan literasi digital terhadap peningkatan kompetensi mahasiswa public relations universitas mercu buana jakarta. Yang diharapkan mampu untuk membatu kedepanya untuk lembaga pendidikan dengan adanya penelitian ini, dan bermanfaat sebagai sarana tolak ukur dengan variabel dan permsalahan yang sama untuk dunia pendidikan. Fokus peneliti pada tiga variabel yaitu varibel komunikasi instruksional (variabel X1) variabel literasi digital (X2) dan variabel kompetensi mahasiswa public relations (variabel Y). Penelitian ini menggunakan kuantitatif deskriptif dengan jenis penelitian survei pendekatan eksplanatif. Teori yang digunakan pada penelitian ini adalah teori multimedia learning, TPACK Teknologi, pedadogi, dan konten. Pengambilan sampel menggunakan total sampling. Populasi sampel sebanyak 135 mahasiswa/i public relations angkatan 2021 universitas mercu buana jakarta. Hasil data diolah menggunakan SPSS melalui uji normalitas data, uji multivariate, uji R2 dan uji F, dan uji T parsial. Hasil penelitian ini adalah adanya pengaruh komunikasi instruksional dosen pada salah satu pertanyaan yang skor paling besar sebesar (53,33%) dan literasi digital mahasiswa sebesar (53,33%) pertanyaan paling besar di variabel ini. Dengan jumlah besar yang sama variabel dependen berpengaruh terhadap peningkatan kompetensi mahasiswa public relations universitas mercu buana jakarta dengan jumlah pertanyaan paling besar berjumlah (62,22%). Kata Kunci: Komunikasi Instruksional, Literasi Digital, Kompetensi Public Relations

Item Type: Thesis (S1)
Call Number CD: FK/PR. 25 023
NIM/NIDN Creators: 44221010181
Uncontrolled Keywords: Komunikasi Instruksional, Literasi Digital, Kompetensi Public Relations
Subjects: 000 Computer Science, Information and General Works/Ilmu Komputer, Informasi, dan Karya Umum > 000. Computer Science, Information and General Works/Ilmu Komputer, Informasi, dan Karya Umum > 006 Special Computer Methods/Metode Komputer Tertentu > 006.6 Computer Graphics/Komputer Grafis, Grafika Komputer > 006.69 Special Topics in Computer Graphics/Topik Khusus dalam Grafik Komputer > 006.696 Digital Video/Video Digital
300 Social Science/Ilmu-ilmu Sosial > 300. Social Science/Ilmu-ilmu Sosial > 302 Social Interaction, Interpersonal Relations/Interaksi Sosial, Hubungan Antarpersonal > 302.2 Communication/Komunikasi
300 Social Science/Ilmu-ilmu Sosial > 370 Education/Pendidikan > 371 Educational Institutions, Schools and Their Activities/Institusi Pendidikan, Sekolah dan Aktifitasnya > 371.3 Methods of Instruction and Study/Metode Belajar Mengajar, Kegiatan Belajar Mengajar
600 Technology/Teknologi > 650 Management, Public Relations, Business and Auxiliary Service/Manajemen, Hubungan Masyarakat, Bisnis dan Ilmu yang Berkaitan
Divisions: Fakultas Ilmu Komunikasi > Hubungan Masyarakat
Depositing User: khalimah
Date Deposited: 22 Jan 2025 08:27
Last Modified: 22 Jan 2025 08:27
URI: http://repository.mercubuana.ac.id/id/eprint/93695

Actions (login required)

View Item View Item