NADAA, SYAHIYDAH QOTHRUN (2025) ANALISIS RESEPSI FOLLOWERS MENGENAI PERSONAL BRANDING SELEBGRAM DARA ARAFAH MELALUI AKUN INSTAGRAM @DARAARAFAH. S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
|
Text (HAL COVER)
01 COVER.pdf Download (703kB) | Preview |
|
![]() |
Text (BAB I)
02 BAB 1.pdf Restricted to Registered users only Download (363kB) |
|
![]() |
Text (BAB II)
03 BAB 2.pdf Restricted to Registered users only Download (336kB) |
|
![]() |
Text (BAB III)
04 BAB 3.pdf Restricted to Registered users only Download (237kB) |
|
![]() |
Text (BAB IV)
05 BAB 4.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) |
|
![]() |
Text (BAB V)
06 BAB 5.pdf Restricted to Registered users only Download (166kB) |
|
![]() |
Text (DAFTAR PUSTAKA)
07 DAFTAR PUSTAKA.pdf Restricted to Registered users only Download (186kB) |
|
![]() |
Text (LAMPIRAN)
08 LAMPIRAN.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) |
Abstract
Advances in information and communication technology have created various media for the exchange and dissemination of information. One of the most widely used media in this digital era is Instagram. The platform gave birth to many celebgrams, one of which is Dara Arafah. This study aims to determine the analysis of followers' receptions of Dara Arafah's personal branding through the Instagram account @daraarafah. This research uses Stuart Hall's reception theory which emphasizes the way audiences interpret messages through the encoding and decoding process, with three reception positions namely dominant, negotiation, and opposition. Reception theory is the process of audiences or message recipients interpreting and interpreting messages conveyed by the sender through social media. Researchers refer to the concept of personal branding initiated by Peter Montoya. This research paradigm uses post positivism with a qualitative approach and reception analysis method. Data collection techniques were carried out through in-depth interviews with seven informants who are followers of the @daraarafah Instagram account as primary data, as well as observation and literature review as secondary data. Data validity techniques in this study used source triangulation techniques. The results of the study showed a variety of meanings given by informants regarding the personal branding of Dara Arafah on Instagram, with most informants in the dominant category. This shows that informants understand and accept the overall personal branding message in accordance with the meaning that Dara Arafah wants to convey. Keywords: Reception Analysis, Personal Branding, Instagram, Dara Arafah, Social Media Kemajuan teknologi informasi dan komunikasi telah melahirkan berbagai media untuk pertukaran dan penyebaran informasi. Salah satu media yang banyak digunakan di era digital ini adalah Instagram. Platform tersebut melahirkan banyak Selebgram, salah satunya adalah Dara Arafah. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui analisis resepsi followers mengenai personal branding selebgram Dara Arafah melalui akun Instagram @daraarafah. Penelitian ini menggunakan teori resepsi milik Stuart Hall yang menekankan pada cara khalayak memaknai pesan melalui proses encoding dan decoding, dengan tiga posisi penerimaan yaitu dominan, negosiasi, dan oposisi. Teori resepsi merupakan proses audiens atau penerima pesan memaknai dan menafsirkan pesan yang disampaikan oleh pengirim melalui media sosial. Peneliti merujuk pada konsep personal branding yang dicetuskan oleh Peter Montoya. Paradigma penelitian ini menggunakan post positivisme dengan pendekatan kualitatif dan metode analisis resepsi. Teknik pengumpulan data dilakukan melalui wawancara mendalam dengan tujuh informan yang merupakan pengikut akun Instagram @daraarafah sebagai data primer, serta observasi dan tinjauan literatur sebagai data sekunder. Teknik keabsahan data dalam penelitian ini menggunakan teknik triangulasi sumber. Hasil penelitian adanya beragam makna yang diberikan oleh para informan terkait personal branding selebgram Dara Arafah di Instagram, dengan sebagian besar informan berada dalam kategori dominan. Hal ini menunjukkan bahwa informan memahami dan menerima pesan personal branding secara keseluruhan sesuai dengan makna yang ingin disampaikan oleh Dara Arafah. Kata Kunci: Analisis Resepsi, Personal Branding, Instagram, Dara Arafah, Media Sosial
Actions (login required)
![]() |
View Item |