ALFIANTI, NUR AZIZAH (2024) PENGARUH KONTEN INSTAGRAM @Folkative TERHADAP PEMENUHAN KEBUTUHAN INFORMASI FOLLOWERS. S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
|
Text (HAL COVER)
01 COVER.pdf Download (530kB) | Preview |
|
Text (BAB I)
02 BAB 1.pdf Restricted to Registered users only Download (289kB) |
||
Text (BAB II)
03 BAB 2.pdf Restricted to Registered users only Download (303kB) |
||
Text (BAB III)
04 BAB 3.pdf Restricted to Registered users only Download (451kB) |
||
Text (BAB IV)
05 BAB 4.pdf Restricted to Registered users only Download (380kB) |
||
Text (BAB V)
06 BAB 5.pdf Restricted to Registered users only Download (101kB) |
||
Text (DAFTAR PUSTAKA)
07 DAFTAR PUSTAKA.pdf Restricted to Registered users only Download (117kB) |
||
Text (LAMPIRAN)
08 LAMPIRAN.pdf Restricted to Registered users only Download (937kB) |
Abstract
In today's digital era, there are no limits to each individual's information needs. This phenomenon is caused by the human desire to continue to grow and develop. The need for information arises when someone realizes that they lack the knowledge to achieve a particular goal. Instagram @folkative is an Instagram account that is used to disseminate the latest information content that focuses on presenting news about entertainment, pop culture, and information that is currently viral in Indonesia. The aim of this research is to determine the extent of influence of the content of the @folkative Instagram on fulfilling followers' information needs. The theory used in this research is the Uses and Gratification Theory. This theory produces a variable (X) with dimensions (feed post, story, story highlight, and reels instagram) and a variable (Y) with dimensions (current need approach, everyday need approach, exhaustic need approach, and catching up need approach). This research uses a positivism paradigm, using survey research methods, a quantitative approach, and an explanatory type. The population in this study were followers of the @folkative Instagram account, with a sample of 100 respondents. The sampling technique uses non-probability sampling using purposive sampling. The research results show that the T test shows that the T count is 13.179 > T table 1.660, so it can be stated that Ha is accepted and Ho is rejected, which means that there is an influence of @folkative Instagram content on meeting information needs. The result of the coefficient of determination (R Square) is 0.639, meaning that 63.9% of the Instagram @folkative Content variable (X) influences the Information Needs Fulfillment variable (Y). Keywords : Social Media, Instagram, Content, Fulfillment of Information Needs, Followers Pada era digital saat ini, tak ada batasan untuk kebutuhan informasi setiap individu. Fenomena ini disebabkan oleh keinginan manusia untuk terus tumbuh dan berkembang. Kebutuhan akan informasi muncul ketika seseorang menyadari bahwa mereka memiliki kekurangan pengetahuan untuk mencapai tujuan tertentu. Instagram @folkative adalah akun instagram yang digunakan untuk menyebarkan konten informasi terbaru yang berfokus pada penyajian berita seputar entertainment, pop culture, serta informasi yang tengah viral di Indonesia. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui sejauhmana pengaruh konten instagram @folkative terhadap pemenuhan kebutuhan informasi followers. Teori yang digunakan pada penelitian ini adalah Teori Uses and Gratification. Teori ini menghasilkan variabel (X) dengan dimensi (feed post, story, story highlight, dan reels instagram) dan variabel (Y) dengan dimensi (current need approach, everyday need approach, exhaustic need approach, dan catching up need approach). Penelitian ini menggunakan paradigma positivisme, dengan menggunakan metode penelitian survei, pendekatan kuantitatif dan tipe eksplanatif. Populasi pada penelitian ini adalah followers akun instagram @folkative dengan sampel sebanyak 100 responden. Teknik penarikan sampel menggunakan non probability sampling dengan cara sampel purposive sampling. Hasil penelitian menunjukan bahwa uji T menunjukan bahwa T hitung 13,179 > T tabel 1,660 sehingga dapat dinyatakan Ha diterima dan Ho ditolak, yang artinya terdapat Pengaruh Konten Instagram @folkative terhadap Pemenuhan Kebutuhan Informasi. Hasil koefisien determinasi (R Square) 0,639 artinya sebesar 63,9% variabel Konten Instagram @folkative (X) dalam mempengaruhi variabel Pemenuhan Kebutuhan Informasi (Y). Kata Kunci : Media Sosial, Instagram, Konten, Pemenuhan Kebutuhan Informasi, Followers
Actions (login required)
View Item |