AKMAL, MUHAMMAD (2024) STRATEGI KOMUNIKASI PEMASARAN GRAB DALAM MEMPERTAHANKAN LOYALITAS MITRA GRABCAR MELALUI PROGRAM KOMUNITAS SAHABAT GRAB CLUB. S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
|
Text (HAL COVER)
1. COVER.pdf Download (201kB) | Preview |
|
Text (BAB I)
2. BAB I.pdf Restricted to Registered users only Download (250kB) |
||
Text (BAB II)
3. BAB II.pdf Restricted to Registered users only Download (167kB) |
||
Text (BAB III)
4. BAB III.pdf Restricted to Registered users only Download (106kB) |
||
Text (BAB IV)
5. BAB IV.pdf Restricted to Registered users only Download (795kB) |
||
Text (BAB V)
6. BAB V.pdf Restricted to Registered users only Download (29kB) |
||
Text (DAFTAR PUSTAKA)
7. DAFTAR PUSTAKA.pdf Restricted to Registered users only Download (89kB) |
||
Text (LAMPIRAN)
8. LAMPIRAN.pdf Restricted to Registered users only Download (192kB) |
Abstract
Grab is a technology company based in Singapore and founded in Malaysia, which provides a public transportation service application covering two-wheeled and four-wheeled vehicles. In Indonesia, Grab driver partners play an important role in the online transportation service ecosystem, contributing significantly to Grab's success in Indonesia. Grab faces challenges in maintaining driver partner loyalty due to the increasing number of online motorcycle taxi drivers which triggers fierce competition, both within the company itself and with other transportation companies. To increase partner loyalty, Grab Indonesia implements various communication strategies aimed at strengthening bonds with driver partners, one of which is through the Sahabat Grab Club (SGC) program. This study uses a qualitative approach with data collection methods in the form of interviews with sources from Grab Indonesia and driver partners, Data analysis uses a constructivist paradigm. The results of the study show that by utilizing highachieving drivers as moderators and mentors, Grab builds a two-way communication platform that is mutually beneficial between the company and driver partners. Close communication and a deep understanding of the needs and expectations of partners have built strong trust and loyalty, improving the performance and satisfaction of GrabCar partners. In addition, the use of incentives, training, and community support in the SGC program increases partner engagement and creates a strong sense of belonging. Marketing communication strategies are used by Grab to create a mutually beneficial ecosystem for the company and its driver partners. Through the Grab Club Friend Community program, Grab Indonesia has implemented a marketing communication strategy to maintain the loyalty of GrabCar partners, with a focus on forming an inclusive community, using high-achieving moderators, and providing relevant incentives and training. Keyword: Marketing Communication, Loyalty, Grabcar Partners, Community Grab merupakan perusahaan teknologi yang berbasis di Singapura dan didirikan di Malaysia, yang menyediakan aplikasi layanan transportasi umum mencakup kendaraan roda dua dan roda empat. Di Indonesia, mitra pengemudi Grab memegang peran penting dalam ekosistem layanan transportasi online, berkontribusi signifikan terhadap keberhasilan Grab di Indonesia. Grab menghadapi tantangan dalam menjaga loyalitas mitra pengemudi akibat meningkatnya jumlah pengemudi ojek online yang memicu persaingan ketat, baik di dalam perusahaan sendiri maupun dengan perusahaan transportasi lainnya. Untuk meningkatkan loyalitas mitra, Grab Indonesia menerapkan berbagai strategi komunikasi yang bertujuan memperkuat ikatan dengan mitra pengemudi, salah satunya melalui program Sahabat Grab Club (SGC). Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan metode pengumpulan data berupa wawancara dengan narasumber dari Grab Indonesia dan mitra pengemudi, Analisis data menggunakan paradigma kontruktivis. Hasil penelitian menunjukkan bahwa dengan memanfaatkan pengemudi berprestasi sebagai moderator dan mentor, Grab membangun platform komunikasi dua arah yang saling menguntungkan antara perusahaan dan mitra pengemudi. Komunikasi erat dan pemahaman mendalam terhadap kebutuhan serta harapan mitra telah membangun kepercayaan dan loyalitas yang kuat, meningkatkan kinerja dan kepuasan mitra GrabCar. Selain itu, penggunaan insentif, pelatihan, dan dukungan komunitas dalam program SGC meningkatkan keterlibatan mitra dan menciptakan rasa memiliki yang kuat. Strategi komunikasi pemasaran digunakan oleh Grab untuk menciptakan ekosistem yang saling menguntungkan bagi perusahaan dan mitra pengemudinya. Melalui program Komunitas Sahabat Grab Club, Grab Indonesia telah menerapkan strategi komunikasi pemasaran dalam mempertahankan loyalitas mitra GrabCar, dengan fokus pada pembentukan komunitas inklusif, penggunaan moderator berprestasi, serta penyediaan insentif dan pelatihan yang relevan. Kata Kunci: Komunikasi Pemasaran, Grab, Loyalitas, Mitra Grabcar,Komunitas
Actions (login required)
View Item |