WIDYAWATI, VIDYA (2024) PENGARUH TERPAAN KONTEN TIKTOK @BELLACLRS_ TERHADAP PERILAKU KONSUMTIF (Survei Terhadap Mahasiswa Fakultas Ilmu Komunikasi Universitas Mercu Buana Tahun 2023). S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
|
Text (HAL COVER)
01 COVER.pdf Download (466kB) | Preview |
|
Text (BAB I)
02 BAB 1.pdf Restricted to Registered users only Download (359kB) |
||
Text (BAB II)
03 BAB 2.pdf Restricted to Registered users only Download (282kB) |
||
Text (BAB III)
04 BAB 3.pdf Restricted to Registered users only Download (293kB) |
||
Text (BAB IV)
05 BAB 4.pdf Restricted to Registered users only Download (380kB) |
||
Text (BAB V)
06 BAB 5.pdf Restricted to Registered users only Download (198kB) |
||
Text (DAFTAR PUSTAKA)
07 DAFTAR PUSTAKA.pdf Restricted to Registered users only Download (223kB) |
||
Text (LAMPIRAN)
08 LAMPIRAN.pdf Restricted to Registered users only Download (722kB) |
Abstract
TikTok is an application that uses video as the main means of interacting with other users. For example, the TikTok account @bellaclrs_ is an account that focuses on fashion and promotes various products available on shopping sites, both online and offline, especially on the TikTok platform. The theory applied is the S-O-R theory, which states that a stimulus in the form of a verbal, non-verbal message or symbol will trigger a reaction in the individual, in this case the communicant, to respond in a certain way. Survey methods are often used in quantitative studies with the type of explanatory research (Explanatory Research), to analyze interactions between two or more variables. Based on the research results, the correlation figure obtained from Pearson Product Moment between variable It was found that 34.8% of consumer behavior was influenced by the TikTok content exposure variable, while the rest was influenced by other factors. That the relationship between these two variables is proven to be positive, with the rejection of the null hypothesis and acceptance of the alternative hypothesis. Keywords: TikTok, S-O-R Theory, Consumer Behavior, Media Exposure, Communication Science TikTok adalah aplikasi yang menggunakan video sebagai sarana utama untuk berinteraksi dengan pengguna lainnya. Contohnya, akun TikTok @bellaclrs_ adalah akun yang fokus pada fashion dan mempromosikan berbagai produk yang tersedia di situs belanja, baik online maupun offline, khususnya di platform TikTok. Teori yang diterapkan adalah teori S-O-R, yang menyatakan bahwa suatu stimulus baik berupa pesan verbal, non-verbal, atau simbol akan memicu reaksi pada individu, dalam hal ini komunikan, untuk merespons dengan cara tertentu. Metode survei sering digunakan dalam studi kuantitatif dengan tipe penelitian eksplanatif (Explanatory Research), untuk menganalisis interaksi antara dua atau lebih variabel. Berdasarkan hasil penelitian, didapatkan angka korelasi dari Pearson Product Moment antara variabel X (Pengaruh Terpaan Konten Tiktok @bellaclrs_) dengan variabel Y (Perilaku Konsumtif Mahasiswa Ilmu Komunikasi 2023 Universitas Mercu Buana) sebesar 0,590. Ditemukan bahwa 34.8% dari perilaku konsumtif dipengaruhi dari variabel terpaan konten tiktok, sementara sisanya dipengaruhi oleh faktor lain. Bahwa hubungan antara kedua variabel ini terbukti positif, dengan penolakan hipotesis nol dan penerimaan hipotesis alternatif. Kata Kunci: Tiktok, Teori S-O-R, Perilaku Konsumtif, Terpaan Media, Ilmu Komunikasi.
Actions (login required)
View Item |