IRFANDI, MOHAMAD ALISHAN FAYZEL (2024) PENDAMPINGAN OPTIMALISASI PENGELOLAAN MEDIA SOSIAL INSTAGRAM DALAM MENINGKATKAN ENGAGEMENT RATE PADA UMKM BAKSO TEBAR ( PERIODE MARET 2023 - JULI 2024 ). S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
|
Text (HAL COVER)
01. COVER.pdf Download (527kB) | Preview |
|
|
Text (ABSTRAK)
02. ABSTRAK.pdf Download (316kB) | Preview |
|
Text (BAB I)
03. BAB I.pdf Restricted to Registered users only Download (396kB) |
||
Text (BAB II)
04. BAB II.pdf Restricted to Registered users only Download (377kB) |
||
Text (BAB III)
05. BAB III.pdf Restricted to Registered users only Download (421kB) |
||
Text (BAB IV)
06. BAB IV.pdf Restricted to Registered users only Download (551kB) |
||
Text (BAB V)
07. BAB V.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) |
||
Text (BAB VI)
08. BAB VI.pdf Restricted to Registered users only Download (315kB) |
||
Text (DAFTAR PUSTAKA)
09. DAFTAR PUSTAKA.pdf Restricted to Registered users only Download (376kB) |
||
Text (LAMPIRAN)
10. LAMPIRAN.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) |
Abstract
The advancement of communication technology, particularly social media, has shifted information sources to the digital era, where many SMEs use social media, especially Instagram, for digital marketing and increasing brand awareness. One example is UMKM Bakso Tebar, which focuses on increasing brand awareness through their Instagram account. To achieve this goal, proper planning and strategy are required. This mentoring activity involves the mentor's role as a Social Media Specialist, who develops a digital marketing plan as a solution to increase brand awareness. The Circular Model of SOME by Regina Luttrell, consisting of Share, Optimize, Manage, and Engage, is used for social media management, facilitating communication and interaction. Additionally, the Social Media Marketing process according to Walter Lim is also applied for communication and interaction purposes. The results of this mentoring show significant improvement, with the number of followers increasing from 189 to 317, profile visits reaching 171, the number of accounts visiting the profile reaching 211, the reach amounting to 3,751, and the number of impressions reaching 6,844. Keywords : Digital Marketing, Brand Awareness, Social Media, Instagram, and UMKM. Perkembangan teknologi komunikasi, khususnya media sosial, telah mengubah sumber informasi beralih ke era digital, di mana banyak pelaku UMKM menggunakan media sosial, terutama Instagram, untuk pemasaran digital dan meningkatkan kesadaran merek. Salah satu contohnya adalah UMKM Bakso Tebar, yang berfokus pada peningkatan kesadaran merek melalui akun Instagram mereka. Untuk mencapai tujuan ini, diperlukan perencanaan dan strategi yang tepat. Kegiatan pendampingan ini melibatkan peran pendamping sebagai Spesialis Media Sosial yang menyusun perencanaan pemasaran digital sebagai solusi untuk meningkatkan kesadaran merek. Model The Circular Model of SOME oleh Regina Luttrell, yang terdiri dari Share ( Bagi ), Optimize ( Optimal ), Manage ( Mengatur ), dan Engage ( Melibatkan ), digunakan untuk pengelolaan media sosial, memudahkan komunikasi dan interaksi. Selain itu, proses Social Media Marketing menurut Walter Lim juga diterapkan untuk tujuan komunikasi dan interaksi. Hasil dari pendampingan ini menunjukkan peningkatan yang signifikan, dengan jumlah pengikut bertambah dari 189 menjadi 317, kunjungan profil sebanyak 171, akun yang mengunjungi profil mencapai 211, jumlah reach sebesar 3.751, dan jumlah impression sebesar 6.844. Kata Kunci : Pemasaran Digital, Kesadaran Merek, Media Sosial, Instagram, dan UMKM
Actions (login required)
View Item |