PUTRI, ANGELINA (2024) POLA KOMUNIKASI IBU DAN ANAK DALAM MEMBANGUN MOTIVASI BELAJAR SISWA PASCA PANDEMI COVID-19 DI JAKARTA SELATAN. S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
|
Text (HAL COVER)
01 COVER.pdf Download (386kB) | Preview |
|
Text (BAB I)
02 BAB 1.pdf Restricted to Registered users only Download (200kB) |
||
Text (BAB II)
03 BAB 2.pdf Restricted to Registered users only Download (215kB) |
||
Text (BAB III)
04 BAB 3.pdf Restricted to Registered users only Download (106kB) |
||
Text (BAB IV)
05 BAB 4.pdf Restricted to Registered users only Download (458kB) |
||
Text (BAB V)
06 BAB 5.pdf Restricted to Registered users only Download (58kB) |
||
Text (DAFTAR PUSTAKA)
07 DAFTAR PUSTAKA.pdf Restricted to Registered users only Download (46kB) |
||
Text (LAMPIRAN)
08 LAMPIRAN.pdf Restricted to Registered users only Download (932kB) |
Abstract
Post-COVID-19, many lives have changed, one of which is the motivation of parents to study with their children, which is closely related to the communication patterns created. Effective communication between mothers and children often depends on the credibility of the mother in the eyes of the child. Mothers play an important role as an educational institution for their children, where the love and attention provided has a significant impact on increasing children's learning motivation. This study aims to determine the communication patterns of parents and children in building learning motivation of students of SMAN 3 South Jakarta after the COVID-19 pandemic. This research uses Yusuf Syamsu's theory which consists of permissive communication patterns, authoritarian communication patterns, and democratic communication patterns. The paradigm used in this research is the constructivism paradigm. The research method used is descriptive qualitative with in-depth interviews with five pairs of parents and children. The results showed that the communication patterns applied by parents varied, including democratic, permissive, and authoritarian communication patterns. The democratic communication pattern, applied by Mrs. Nyimas Latifah, Mrs. Elfiyanti, and Mrs. Samisih, gives freedom to children to express their opinions while still providing the necessary guidance. Meanwhile, the permissive communication pattern applied by Mrs. Rustati gives freedom without many restrictions, and the authoritarian communication pattern applied by Mrs. Noormala tends to be firmer and often reminds children to study. Emotional support and active involvement of parents proved to be very important in improving children's learning motivation. This study concludes that parental communication patterns play an important role in children's learning motivation, so it is important for parents to maintain good communication and support children's development in a positive way. With the right approach, parents can create a supportive environment and motivate children to reach their full potential. Keywords:Communication Patterns, Learning Motivation, Mother, Children, Post COVID-19 Pandemic. Pasca COVID- 19 banyak sekali kehidupan yang berubah salah satunya yakni mengenai motivasi belajar orang tua kepada anak hal ini erat kaitannya dengan pola komunikasi yang diciptakan. Komunikasi efektif antara ibu dan anak sering bergantung pada kredibilitas ibu di mata anak. Ibu memegang peran penting sebagai institusi pendidikan bagi anak-anaknya, di mana kasih sayang dan perhatian yang diberikan memiliki dampak signifikan dalam meningkatkan motivasi belajar anak. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pola komunikasi orang tua dan anak dalam membangun motivasi belajar siswa SMAN 3 Jakarta Selatan pasca pandemi COVID-19. Penelitian ini menggunakan teori Yusuf Syamsu yang terdiri dari pola komunikasi permisif, pola komunikasi otoriter, dan pola komunikasi demokratis. Paradigma yang digunakan dalam penelitian ini adalah paradigma kontruktivisme. Metode penelitian yang digunakan adalah kualitatif deskriptif dengan wawancara mendalam kepada lima pasangan orang tua dan anak. Hasil penelitian menunjukkan bahwa pola komunikasi yang diterapkan orang tua bervariasi, meliputi pola komunikasi demokratis, permisif, dan otoriter. Pola komunikasi demokratis, yang diterapkan oleh Ibu Nyimas Latifah, Ibu Elfiyanti, dan Ibu Samisih, memberikan kebebasan kepada anak untuk berpendapat sambil tetap memberikan bimbingan yang diperlukan. Sementara itu, pola komunikasi permisif yang diterapkan oleh Ibu Rustati memberikan kebebasan tanpa banyak batasan, dan pola komunikasi otoriter yang diterapkan oleh Ibu Noormala cenderung lebih tegas dan sering mengingatkan anak untuk belajar. Dukungan emosional dan keterlibatan aktif orang tua terbukti sangat berperan penting dalam meningkatkan motivasi belajar anak. Penelitian ini menyimpulkan bahwa pola komunikasi orang tua berperan penting dalam motivasi belajar anak, sehingga penting bagi orang tua untuk menjaga komunikasi yang baik dan mendukung perkembangan anak dengan cara yang positif. Dengan pendekatan yang tepat, orang tua dapat menciptakan lingkungan yang mendukung dan memotivasi anak untuk mencapai potensi terbaik mereka. Kata kunci: Pola Komunikasi, Motivasi Belajar, Ibu, Anak, Pasca Pandemi COVID-19.
Item Type: | Thesis (S1) |
---|---|
Call Number CD: | FK/PR. 24 188 |
NIM/NIDN Creators: | 44220010201 |
Uncontrolled Keywords: | Pola Komunikasi, Motivasi Belajar, Ibu, Anak, Pasca Pandemi COVID-19. |
Subjects: | 300 Social Science/Ilmu-ilmu Sosial > 300. Social Science/Ilmu-ilmu Sosial > 302 Social Interaction, Interpersonal Relations/Interaksi Sosial, Hubungan Antarpersonal > 302.2 Communication/Komunikasi 600 Technology/Teknologi > 650 Management, Public Relations, Business and Auxiliary Service/Manajemen, Hubungan Masyarakat, Bisnis dan Ilmu yang Berkaitan > 659 Advertising and Public Relations/Periklanan, Reklame, Pariwara, Iklan, Sponsor, Humas, Hubungan Masyarakat > 659.2 Public Relations/Hubungan Masyarakat |
Divisions: | Fakultas Ilmu Komunikasi > Hubungan Masyarakat |
Depositing User: | Dede Muksin Lubis |
Date Deposited: | 25 Sep 2024 06:59 |
Last Modified: | 25 Sep 2024 06:59 |
URI: | http://repository.mercubuana.ac.id/id/eprint/91791 |
Actions (login required)
View Item |