MUHALIMAH, TITA AYU (2024) RESEPSI KHALAYAK PADA GAYA KOMUNIKASI SELEBGRAM FADIL JAIDI DALAM KONTEN ENDORSEMENT DI MEDIA SOSIAL INSTAGRAM. S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
|
Text (HAL COVER)
01 COVER.pdf Download (995kB) | Preview |
|
Text (BAB I)
02 BAB 1.pdf Restricted to Registered users only Download (185kB) |
||
Text (BAB II)
03 BAB 2.pdf Restricted to Registered users only Download (184kB) |
||
Text (BAB III)
04 BAB 3.pdf Restricted to Registered users only Download (110kB) |
||
Text (BAB IV)
05 BAB 4.pdf Restricted to Registered users only Download (404kB) |
||
Text (BAB V)
06 BAB 5.pdf Restricted to Registered users only Download (59kB) |
||
Text (DAFTAR PUSTAKA)
07 DAFTAR PUSTAKA.pdf Restricted to Registered users only Download (123kB) |
||
Text (LAMPIRAN)
08 LAMPIRAN.pdf Restricted to Registered users only Download (470kB) |
Abstract
ABSTRACT Social media is growing rapidly and giving rise to various innovations in various aspects, including in the process of marketing products and services. Endorsement is one form of marketing through social media that is currently widely used by brand owners. Through celebrity grams, they offer their products and services by creating endorsement content. Therefore, celebrity grams try to make this kind of content interesting for their audience. Endorsements which are part of advertising are something that tends to be ignored by the public, but endorsement content on Fadil Jaidi's social media account is different. In fact, Fadil Jaidi's endorsement content is something that is highly anticipated by his followers. The purpose of this study is to determine and analyze the audience's reception of Fadil Jaidi's communication style in his endorsement content on Instagram social media. This study uses the Constructivist Paradigm. The method used is the Reception Analysis Research Method using the encoding/decoding concept according to Stuart Hall. Data collection techniques using in-depth interviews by asking the audience about Fadil Jaidi's communication style in endorsement content. The results of the study showed that of the eight informants, there were five informants who were in a dominant position because they accepted well that the endorsement content brought by Fadil Jaidi on Instagram was very entertaining and had its own unique characteristics. Then for the three informants were in a negotiating position because the three informants considered Fadil Jaidi's endorsement content entertaining but were more looking forward to Fadil Jaidi's other content. Furthermore, the informant's reception regarding Fadil Jaidi's communication style showed that of the eight informants, they were in a dominant position, which meant they agreed that the communication style brought by Fadil Jaidi was very entertaining, unique, total, funny, detailed, expressive and not boring. With this, the researcher concluded that the communication style brought by Fadil Jaidi in the endorsement content has aspects of Expressive Animation, Open, Relaxed, Impression Leaving and Precive communication styles. ABSTRAK Media sosial berkembang dengan pesat dan memunculkan berbagai inovasi dalam berbagai aspek, termasuk dalam proses pemasaran produk dan jasa. Endorsement merupakan salah satu bentuk pemasaran melalui media sosial yang saat ini banyak digunakan oleh para pemilik merek. Melalui selebgram, mereka menawarkan produk dan jasanya dengan membuat konten endorsement. Oleh karena itu, para selebgram berusaha membuat konten semacam ini menarik bagi audiensnya. Endorsement yang merupakan bagian dari iklan merupakan hal yang cenderung diabaikan oleh masyarakat, namun konten endorsement pada akun media sosial Fadil Jaidi berbeda dengan karakter gaya komunikasi yang dibuat dengan unik dan menghibur maka konten endorsement Fadil Jaidi merupakan hal yang sangat dinantikan oleh para pengikutnya. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui dan menganalisis resepsi khalayak pada gaya komunikasi Fadil Jaidi pada dalam konten endorsement nya pada media sosial Instagram. Penelitian ini menggunakan Paradigma Konstruktivis. Metode yang digunakan adalah Metode Penelitian Analisis Resepsi dengan menggunakan konsep encoding/decoding menurut Stuart Hall. Teknik pengumpulan data dengan menggunakan wawancara mendalam dengan menanyakan kepada khalayak mengenai gaya komunikasi dari Fadil Jaidi dalam konten endorsement. Hasil penelitian menunjukan bahwa dari kedelapan informan, ada lima informan yang berada pada posisi dominan karena menerima dengan baik bahwa konten endorsement yang dibawakan Fadil Jaidi di Instagram sangat menghibur dan memiliki ciri khas unik tersendiri. Kemudian untuk ketiga informan berada pada posisi negosiasi karena ketiga informan menganggap bahwa konten endorsemen Fadil Jaidi menghibur tetapi lebih menantikan konten Fadil Jaidi yang lainnya. selanjutnya resepsi informan mengenai gaya komunikasi Fadil Jaidi menunjukan hasil bahwa dari kedelapan informan berada pada posisi dominan yang berarti setuju dengan gaya komunikasi yang dibawakan Fadil Jaidi sangat menghibur, unik, totalitas, lucu, detail, ekspresif dan tidak membosankan dengan ini peneliti menyimpulkan bahwa gaya komunikasi yang dibawakan Fadil Jaidi dalam konten endorsement memiliki aspek gaya komunikasi Animasi Ekspressive, Open, Relaxed, Impression Leaving dan Precive.
Actions (login required)
View Item |