AKTIVITAS CUSTOMER ENGAGEMENT PT TELKOM INDONESIA

ADHIMSA, ADHIMSA (2024) AKTIVITAS CUSTOMER ENGAGEMENT PT TELKOM INDONESIA. S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.

[img]
Preview
Text (HAL COVER)
01 COVER.pdf

Download (403kB) | Preview
[img]
Preview
Text (ABSTRAK)
02 ABSTRAK.pdf

Download (88kB) | Preview
[img] Text (BAB I)
03 BAB 1.pdf
Restricted to Registered users only

Download (81kB)
[img] Text (BAB II)
04 BAB 2.pdf
Restricted to Registered users only

Download (260kB)
[img] Text (BAB III)
05 BAB 3.pdf
Restricted to Registered users only

Download (52kB)
[img] Text (BAB IV)
06 BAB 4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (611kB)
[img] Text (BAB V)
07 BAB 5.pdf
Restricted to Registered users only

Download (34kB)
[img] Text (DAFTAR PUSTAKA)
08 DAFTAR PUSTAKA.pdf
Restricted to Registered users only

Download (82kB)
[img] Text (LAMPIRAN)
09 LAMPIRAN.pdf
Restricted to Registered users only

Download (478kB)

Abstract

Public relations services play a crucial role in managing a company's image and stakeholder relationships. PT Telkom Indonesia leverages corporate communication to build a positive image and ensure accurate information is conveyed to the media. With a robust infrastructure in remote areas, PT Telkom Indonesia has become a strategic partner for Biznet and Fiberconnect and receives support from major companies like Facebook, Google, and Microsoft. Key challenges in the telecommunications industry include finding quality human resources, disparities in training opportunities between remote and urban areas, and the need to keep up with technological advancements. The increasing demand often outpaces infrastructure growth. Customer engagement, as defined by Bowden (2012), involves emotional bonds and commitment from customers toward a brand, leading to sustainable relationships and enhanced loyalty. Managing customer engagement extends beyond product sales to understanding and fulfilling customer needs. This study employs qualitative methods to explore this phenomenon, with interviews revealing the history of PT Telkom Indonesia from its establishment by the Dutch government in 1864 to its transformation into PT Telkom Indonesia in 1991. The company’s strategies for building customer relationships include rapid response to needs, special attentions such as birthday greetings, and leveraging technology for internal and external communication. Corporate communications at PT Telkom Indonesia focus on effective communication between management, employees, and the public, applying organizational communication principles to deliver relevant information. Customer engagement is reflected in loyalty programs, personalized customer experiences, and interactive social media campaigns. Technology, including mobile apps, facilitates service management and real-time communication with customers. Regular evaluation and feedback contribute to service quality improvement. Corporate communications and customer engagement are interrelated in fostering positive customer relationships, enhancing engagement, and ensuring high customer satisfaction. Keyword: Corporate Communications, PT Telkom Indonesia, Customer Engangement, TELKOM, Marketing Strategy, Telecommunication. Layanan public relations memiliki peran krusial dalam pengelolaan citra perusahaan dan hubungan dengan pemangku kepentingan. PT Telkom Indonesia menggunakan komunikasi korporat untuk membangun citra positif dan memastikan informasi akurat kepada media. Dengan infrastruktur yang kuat di daerah terpencil, PT Telkom Indonesia menjadi mitra strategis bagi Biznet dan Fiberconnect, serta mendapat dukungan dari perusahaan besar seperti Facebook, Google, dan Microsoft. Tantangan utama di industri telekomunikasi termasuk pencarian sumber daya manusia berkualitas, perbedaan kesempatan pelatihan, dan kebutuhan untuk mengikuti perkembangan teknologi. Permintaan yang terus meningkat seringkali tidak diimbangi dengan pertumbuhan infrastruktur. Customer engagement, menurut Bowden (2012), melibatkan ikatan emosional dan komitmen pelanggan terhadap merek, yang menghasilkan hubungan berkelanjutan dan meningkatkan loyalitas. Pengelolaan keterlibatan pelanggan tidak hanya terkait dengan penjualan produk tetapi juga dengan pemahaman dan pemenuhan kebutuhan pelanggan. Penelitian ini menggunakan metode kualitatif untuk mengeksplorasi fenomena tersebut, dengan wawancara yang mengungkap sejarah PT Telkom Indonesia dari pendirian awal oleh pemerintah Belanda pada tahun 1864 hingga transformasi menjadi PT Telkom Indonesia pada tahun 1991. Strategi perusahaan dalam membangun hubungan dengan konsumen meliputi respons cepat, perhatian khusus seperti ucapan selamat ulang tahun, dan penggunaan teknologi untuk komunikasi internal dan eksternal. Corporate communications di PT Telkom Indonesia fokus pada komunikasi yang efektif antara manajemen, karyawan, dan publik, dengan menerapkan konsep komunikasi organisasi untuk menyampaikan informasi yang relevan. Customer engagement di perusahaan tercermin dari program loyalitas, personalisasi pengalaman pelanggan, dan kampanye interaktif di media sosial. Teknologi, termasuk aplikasi seluler, digunakan untuk mempermudah manajemen layanan dan komunikasi real-time. Evaluasi dan umpan balik pelanggan secara berkala berkontribusi pada peningkatan kualitas layanan. Corporate communications dan customer engagement saling mendukung dalam membangun hubungan baik dengan pelanggan, meningkatkan keterlibatan, dan memastikan kepuasan pelanggan yang tinggi. Kata Kunci: Komunikasi Perusahaan, PT Telkom Indonesia, Ketertarikan Pelanggan, TELKOM, Strategi Pemasaran, Layanan Telekomunikasi.

Item Type: Thesis (S1)
Call Number CD: FK/PR. 24 172
NIM/NIDN Creators: 44219120078
Uncontrolled Keywords: Komunikasi Perusahaan, PT Telkom Indonesia, Ketertarikan Pelanggan, TELKOM, Strategi Pemasaran, Layanan Telekomunikasi.
Subjects: 100 Philosophy and Psychology/Filsafat dan Psikologi > 150 Psychology/Psikologi > 154 Subconscious and Altered States and Process/Psikologi Bawah Sadar > 154.2 The Subconscious/Alam Bawah Sadar > 154.24 Activities/Aktivitas
300 Social Science/Ilmu-ilmu Sosial > 380 Commerce, Communications, Transportation (Perdagangan, Komunikasi, Transportasi) > 384 Communications Telemunications/Komunikasi Telekomunikasi
600 Technology/Teknologi > 650 Management, Public Relations, Business and Auxiliary Service/Manajemen, Hubungan Masyarakat, Bisnis dan Ilmu yang Berkaitan
600 Technology/Teknologi > 650 Management, Public Relations, Business and Auxiliary Service/Manajemen, Hubungan Masyarakat, Bisnis dan Ilmu yang Berkaitan > 658 General Management/Manajemen Umum > 658.8 Marketing, Management of Distribution/Marketing, Manajemen Distribusi
700 Arts/Seni, Seni Rupa, Kesenian > 790 Recreational and Performing Arts/Olah Raga dan Seni Pertunjukan > 794 Indoor Games of Skill/Permainan Ketangkasan dalam Ruangan > 794.1 Chess/Catur > 794.12 Strategy and Tactics/Strategi
Divisions: Fakultas Ilmu Komunikasi > Hubungan Masyarakat
Depositing User: khalimah
Date Deposited: 17 Sep 2024 09:16
Last Modified: 17 Sep 2024 09:16
URI: http://repository.mercubuana.ac.id/id/eprint/91477

Actions (login required)

View Item View Item