PENGARUH HARDINESS DAN SELF - EFFICACY TERHADAP PROKRASTINASI AKADEMIK MAHASISWA FAKULTAS PSIKOLOGI REGULER 1 UNIVERSITAS MERCUBUANA MERUYA

PRATAMA, ENRICO ARIEF (2024) PENGARUH HARDINESS DAN SELF - EFFICACY TERHADAP PROKRASTINASI AKADEMIK MAHASISWA FAKULTAS PSIKOLOGI REGULER 1 UNIVERSITAS MERCUBUANA MERUYA. S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.

[img]
Preview
Text (HAL COVER)
01 COVER.pdf

Download (586kB) | Preview
[img]
Preview
Text (ABSTRAK)
02 ABSTRAK.pdf

Download (134kB) | Preview
[img] Text (BAB I)
03 BAB 1.pdf
Restricted to Registered users only

Download (216kB)
[img] Text (BAB II)
04 BAB 2.pdf
Restricted to Registered users only

Download (305kB)
[img] Text (BAB III)
05 BAB 3.pdf
Restricted to Registered users only

Download (442kB)
[img] Text (BAB IV)
06 BAB 4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (420kB)
[img] Text (BAB V)
07 BAB 5.pdf
Restricted to Registered users only

Download (165kB)
[img] Text (DAFTAR PUSTAKA)
08 DAFTAR PUSTAKA.pdf
Restricted to Registered users only

Download (243kB)
[img] Text (LAMPIRAN)
09 LAMPIRAN.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)

Abstract

This study aims to investigate the influence of hardiness and self-efficacy on academic procrastination among psychology students at Mercubuana University, Meruya. McCloskey and Scielzo (2015) defined academic procrastination as the habit of postponing or delaying educational activities without clear reasons. Benishek et al. (2005) explained that students with academic hardiness are committed to academic excellence, ready to sacrifice, believe in self-control, seek challenges, and engage in learning goals, thus tend to achieve academic success. Sagone et al. (2020) defined self-efficacy as the belief in what one can do with whatever resources they can gather. In this study, non-probability sampling technique, namely accidental sampling, was used with a total of 197 respondents. Data analysis included instrument quality test, classic assumption test, descriptive analysis, regression test, and correlation matrix analysis between dimensions. Regression testing was conducted to test research hypotheses, the results indicating that hardiness negatively and significantly affects academic procrastination, with an R2 value of 0.328. Self-efficacy also negatively and significantly affects academic procrastination performance, with an R2 value of 0.159. Furthermore, simultaneously, hardiness and self-efficacy also negatively and significantly affect academic procrastination with an R2 value of 0.379. Keywords: Hardiness, Self-efficacy, Academic Procrastination, College Students. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh hardiness, self – efficacy terhadap prokrastinasi akademik mahasiswa fakultas psikologi Universitas Mercubuana Meruya. McCloskey dan Scielzo (2015) mendefinisikan prokrastinasi akademik sebagai kebiasaan untuk menunda atau menangguhkan aktivitas dan perilaku yang berkaitan dengan pendidikan tanpa alasan yang jelas. Benishek dkk. (2005) menjelaskan Siswa dengan academic hardiness berkomitmen untuk keunggulan akademik, siap berkorban, percaya pada kontrol diri, mencari tantangan, dan terlibat dalam tujuan pembelajaran, cenderung mencapai kesuksesan akademis.Sagone dkk. (2020) Self-efficacy didefinisikan sebagai keyakinan pada apa yang dapat dilakukan seseorang dengan sumber daya apa pun yang dapat mereka kumpulkan. Dalam penelitian ini menggunakan teknik nonprobability sampling yaitu accidental sampling dengan total responden yang didapat dalam penelitian ini adalah 197 orang. Analisis data yang digunakan dalam penelitian ini antara lain uji kualitas instrumen, uji asumsi klasik, analisis deskriptif, uji regresi dan analisis matriks korelasi antar dimensi. Pengujian regresi dilakukan untuk menguji hipotesis penelitian, hasil menunjukkan bahwa hardiness berpengaruh negatif dan signifikan terhadap prokrastinasi akademik, dengan nilai R2 sebesar 0.328. Self - efficacy juga berpengaruh negatif dan signifikan terhadap prestasi prokrastinasi akademik, dengan nilai R2 sebesar 0.159. Lebih lanjut, secara simultan, hardiness dan self - efficacy juga berpengaruh negatif dan signifikan terhadap prokrastinasi akademik dengan nilai R2 sebesar 0.379. Kata Kunci : Hardiness, Self - efficacy, Prokrastinasi Akademik, Mahasiswa.

Item Type: Thesis (S1)
Call Number CD: FP/PSI. 24 089
Call Number: SP/61/24/034
NIM/NIDN Creators: 46118010137
Uncontrolled Keywords: Hardiness, Self - efficacy, Prokrastinasi Akademik, Mahasiswa.
Subjects: 100 Philosophy and Psychology/Filsafat dan Psikologi > 120 Epistemology/Epistemologi > 126 The Self/Diri
100 Philosophy and Psychology/Filsafat dan Psikologi > 150 Psychology/Psikologi
Divisions: Fakultas Psikologi > Psikologi
Depositing User: khalimah
Date Deposited: 07 Sep 2024 05:50
Last Modified: 07 Sep 2024 05:50
URI: http://repository.mercubuana.ac.id/id/eprint/91275

Actions (login required)

View Item View Item