ROHANI, AIDA (2024) BATIK ALTERNATIF BERGAYA CASUAL UNTUK GEN Z METAMORPHO-Z. S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
|
Text (HAL COVER)
01 Cover.pdf Download (655kB) | Preview |
|
|
Text (ABSTRAK)
02 Abstrak.pdf Download (382kB) | Preview |
|
Text (BAB I)
03 Bab 1.pdf Restricted to Registered users only Download (176kB) |
||
Text (BAB II)
04 Bab 2.pdf Restricted to Registered users only Download (497kB) |
||
Text (BAB III)
05 Bab 3.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) |
||
Text (BAB IV)
06 Bab 4.pdf Restricted to Registered users only Download (680kB) |
||
Text (BAB V)
07 Bab 5.pdf Restricted to Registered users only Download (822kB) |
||
Text (BAB VI)
08 Bab 6.pdf Restricted to Registered users only Download (131kB) |
||
Text (DAFTAR PUSTAKA)
09 Daftar Pustaka.pdf Restricted to Registered users only Download (128kB) |
||
Text (LAMPIRAN)
10 Lampiran.pdf Restricted to Registered users only Download (216kB) |
Abstract
Alternative batik is a batik design using batik techniques that creates a cheerful visualization for gen-z. Utilization of this technique includes using stamping techniques that form tessellation patterns and writing techniques. This alternative batik is here to overcome the problem of Gen Z's perspective on the use of batik which is only formal. This perspective makes Gen Z hesitant or reluctant to wear batik in everyday life. Even though the use of batik by Gen Z has an important role in preserving batik. Another potential is that Gen Z is very closely related to social media and information. It is hoped that the use of batik by Gen Z can be easily transmitted to fellow or other generations. The aim of designing this product is to create batik with a variety of new creations that are suitable for Gen Z. The methodology for writing this design is qualitative by describing and defining the entire series of design processes from searching for data to designing. This casual alternative batik style for Gen Z is entitled "Metamorpho-Z" which means metamorphosis and Gen Z. Metamorphosis contains the word change in the form of a motif from imperfect to perfect. The visualization elements are adjusted to the target user, namely cheerfulness. Keywords: Batik, Gen-Z, Metamorphosis, Cheerful, Tesselation Batik alternatif merupakan sebuah desain batik dengan pemanfaatan teknik membatik yang memunculkan citra atau visualisasi cheerful untuk gen-z. Pemanfaatan teknik tersebut antara lain menggunakan teknik cap yang membentuk pola tesselation dan teknik tulis. Batik alternatif tersebut hadir untuk mengatasi permasalahan mengenai perspektif gen z terhadap penggunaan batik yang hanya bersifat formal. Adanya perspektif itu membuat gen z ragu atau enggan berbusana batik dalam keseharian. Padahal penggunaan batik oleh gen z memiliki peranan penting dalam melestarikan batik. Potensi lain adalah gen z sangat erat kaitannya dengan sosial media dan informasi. Diharapkan pemakaian batik oleh gen z dapat mudah ditularkan ke generasi sesama atau lainnya. Tujuan dari perancangan produk ini adalah untuk menciptakan batik dengan ragam kreasi baru yang tepat digunakan untuk gen z. Metodologi dari penulisan perancangan ini adalah kualitatif dengan menjabarkan dan mendefinisikan keseluruhan rangkaian proses desain dari mulai mencari data hingga merancang. Batik alternatif bergaya casual untuk gen z ini adalah mengambil judul “Metamorpho-Z” yang berarti metamorfosis dan gen z. Metamorfosis mengandung kata perubahan bentuk motif dari tidak sempurna menjadi sempurna. Unsur visualisasi disesuaikan dengan target pengguna yaitu ceria atau cheerful. Kata kunci: Batik alternatif, Gen-Z, Metamorfosis, Cheerful, tesselation
Actions (login required)
View Item |