FEBRIANI, VINA (2024) PENGARUH FANATISME IDOL BTS PADA AKUN TWITTER @armyindonesiaa_ TERHADAP PERILAKU IMITASI SISWA/I PELAJAR SMA YADIKA 3 KELAS XII JUNI - DESEMBER 2023. S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
Text (HAL COVER)
01 COVER.pdf Download (497kB) |
|
Text (ABSTRAK)
02 ABSTRAK.pdf Download (83kB) |
|
Text (BAB I)
03 BAB 1.pdf Restricted to Registered users only Download (587kB) |
|
Text (BAB II)
04 BAB 2.pdf Restricted to Registered users only Download (288kB) |
|
Text (BAB III)
05 BAB 3.pdf Restricted to Registered users only Download (287kB) |
|
Text (BAB IV)
06 BAB 4.pdf Restricted to Registered users only Download (498kB) |
|
Text (BAB V)
07 BAB 5.pdf Restricted to Registered users only Download (129kB) |
|
Text (DAFTAR PUSTAKA)
08 DAFTAR PUSTAKA.pdf Restricted to Registered users only Download (84kB) |
|
Text (LAMPIRAN)
09 LAMPIRAN.pdf Restricted to Registered users only Download (408kB) |
Abstract
This study aims to determine whether or not there is an influence of BTS idol fanaticism on the Twitter account (X) @armyindonesiaa_ on the imitation behavior of YADIKA 3 Class XII high school students. Fanaticism is an attitude or behavior that tends to be fanatic about his idol. Fanaticism arises because of a deep sense of love or passion between fans and their idols, from this love can have an influence on a person's imitation behavior. The positive relationship between fanaticism or excessive enthusiasm and imitation or copying behavior, the higher a person's fanaticism for his idol character, the higher the tendency to imitate the behavior, style, or attitude of the idol character. This study uses the quantitative method of the positivism paradigm. The population in this study were BTS fans (ARMY) Students / 17-19 years old through Twitter social media accounts (X). sampling using Non-Probability Sampling with Purposive Technique, with a sample size of 100 fans. A questionnaire was used for the data collection technique. The data analysis technique used is simple linear regression analysis technique with the help of the SPSS version 25 application. The results of the data analysis were concluded with the t test results which showed that t count 13,424> t table 1,29025. So it can be stated that the hypothesis H0 is rejected Ha is accepted. And the R Square result of 0,648 or 64,8% explains that the Imitation Behavior variable (Y) is influenced by Fanaticism (X) by 64,8%. While 35,2% of Imitation Behavior is influenced by variables outside the model in this study. Keywords: Fanaticism, Imitation Behavior, Twitter (X), K-Pop Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui ada atau tidaknya pengaruh dari fanatisme idol BTS pada akun Twitter (X) @armyindonesiaa_ terhadap perilaku imitasi Siswa/I Pelajar SMA YADIKA 3 Kelas XII. Fanatisme adalah suatu sikap atau perilaku yang cenderung fanatic terhadap idolanya. Fanatisme muncul karena adanya rasa cinta atau rasa semangat yang mendalam antara penggemar dengan idolanya, dari rasa cinta tersebut dapat memiliki pengaruh terhadap perilaku imitasi seseorang. Hubungan positif antara fanatisme atau rasa semangat yang berlebihan dengan imitasi atau perilaku meniru, semakin tinggi fanatisme seseorang terhadap tokoh idolanya, maka semakin tinggi pula kecenderungan untuk meniru perilaku, gaya, atau sikap dari tokoh idola tersebut. Penelitian ini menggunakan metode kuantitatif paradigma positivisme. Populasi pada penelitian ini merupakan penggemar BTS (ARMY) Siswa/I berusia 17-19 tahun melalui akun sosial media Twitter (X). pengambilan sampel menggunakan Non-Probability Sampling dengan Teknik Purposive, dengan jumlah sampel 100 orang penggemar. Digunakan kuesioner untuk Teknik pengumpulan datanya. Teknik analisis data yang digunakan adalah Teknik analisis regresi linear sederhana dengan bantuan Aplikasi SPSS versi 25. Hasil analisis data diperoleh kesimpulan dengan hasil uji t yang menunjukkan bahwa t hitung 13,424 > t tabel 1,29025. Sehingga dapat dinyatakan hipotesis H0 ditolak Ha diterima. Dan hasil R Square sebesar sebesar 0,648 atau 64,8% menjelaskan bahwa variabel Perilaku Imitas (Y) dipengaruhi oleh Fanatisme (X) sebesar 64,8%. Sedangkan 35,2% Perilaku Imitasi dipengaruhi oleh variabel diluar model pada penelitian ini. Kata Kunci : Fanatisme, Perilaku Imitasi, Twitter (X), K-Pop
Actions (login required)
View Item |