GAGAS, GAGAS (2024) PENERAPAN DATA MINING UNTUK MENENTUKAN POLA PENJUALAN PRODUK PERAWATAN BADAN MENGGUNAKAN ALGORITMA APRIORI. S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
Text (HAL COVER)
01 Cover.pdf Download (667kB) |
|
Text (ABSTRAK)
02 Abstrak.pdf Download (270kB) |
|
Text (BAB I)
03 Bab 1.pdf Restricted to Registered users only Download (247kB) |
|
Text (BAB II)
04 Bab 2.pdf Restricted to Registered users only Download (271kB) |
|
Text (BAB III)
05 Bab 3.pdf Restricted to Registered users only Download (246kB) |
|
Text (BAB IV)
06 Bab 4.pdf Restricted to Registered users only Download (888kB) |
|
Text (BAB V)
07 Bab 5.pdf Restricted to Registered users only Download (199kB) |
|
Text (DAFTAR PUSTAKA)
08 Daftar Pustaka.pdf Restricted to Registered users only Download (253kB) |
|
Text (LAMPIRAN)
09 Lampiran.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) |
Abstract
Sales of body care at the body shop store in 2020 were quite significant, where sales of body care were very popular with consumers. The existence of daily sales transaction data can cause the data to increase over time. If the data is not utilized properly then the data will only create an increasing pile of transaction data which will result in ineffective use of the data. By implementing the a priori algorithm to obtain information regarding body care sales patterns, the pattern formed through a priori algorithm analysis is to determine the product sales patterns that occur in the shop. In this case, we use the calculations contained in the association rule, namely the support and confidence calculations. The calculation results show that products with sales are popular with consumers based on the results of 1 item, namely Body Care 82%, Skin Care 73%, Bath & Shower 64%, Woman Fragrance 36% and Celebration 27%. This research aims to enable the company to increase sales turnover, to minimize the buildup of product stock and to find out which products are widely purchased or popular by consumers so that the company can design a more stable marketing strategy. Keywords: Data Mining, Algorithm Apriori, Association Rules, Body Care Penjualan perawatan badan pada store the body shop tahun 2020 cukup signifikan yang di mana penjualan perawatan badan banyak digemari oleh konsumen. Adanya data transasksi penjualan sehari hari dapat menyebabkan data semakin lama semakin bertambah banyak, jika data tersebut tidak dimanfaatkan secara baik maka data tersebut hanya membuat tumpukan data transaksi semkain banyak yang menyebabkan pemanfaatan data tidak efektif. Dengan implementasi algoritma apriori untuk mendapatkan informasi mengenai pola penjualan perawatan badan, pola yang terbentuk melalui Analisa algoritma apriori yaitu untuk mengetahui pola penjualan produk yang terjadi pada toko tersebut. Dalam hal ini menggunakan perhitungan yang terdapat di dalam association rule yaitu perhitungan dukungan dan kepercayaan. Hasil perhitungan menunjukan untuk produk dengan penjualan yang populer oleh konsumen dengan berdasarkan hasil 1 item yaitu Body Care 82%, Skin Care 73%, Bath & Shower 64%, Woman Fragrance 36% dan Celebration 27%. Penelitian ini bertujuan agar Perusahaan dapat meningkatkan omset penjualan, untuk meminimalisir terjadinya penumpukan stock produk dan untuk mengetahui produk yang banyak dibeli atau populer oleh konsumen sehingga perusahaan dapat merancang startegi pemasaran yang lebih mantap. Kata Kunci : Data Mining, Algoritma Apriori, Association Rules, Perawatan Badan
Actions (login required)
View Item |