PENERAPAN DATA MINING UNTUK MENENTUKAN POLA PENJUALAN PRODUK PERAWATAN BADAN MENGGUNAKAN ALGORITMA APRIORI

GAGAS, GAGAS (2024) PENERAPAN DATA MINING UNTUK MENENTUKAN POLA PENJUALAN PRODUK PERAWATAN BADAN MENGGUNAKAN ALGORITMA APRIORI. S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.

[img] Text (HAL COVER)
01 Cover.pdf

Download (667kB)
[img] Text (ABSTRAK)
02 Abstrak.pdf

Download (270kB)
[img] Text (BAB I)
03 Bab 1.pdf
Restricted to Registered users only

Download (247kB)
[img] Text (BAB II)
04 Bab 2.pdf
Restricted to Registered users only

Download (271kB)
[img] Text (BAB III)
05 Bab 3.pdf
Restricted to Registered users only

Download (246kB)
[img] Text (BAB IV)
06 Bab 4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (888kB)
[img] Text (BAB V)
07 Bab 5.pdf
Restricted to Registered users only

Download (199kB)
[img] Text (DAFTAR PUSTAKA)
08 Daftar Pustaka.pdf
Restricted to Registered users only

Download (253kB)
[img] Text (LAMPIRAN)
09 Lampiran.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)

Abstract

Sales of body care at the body shop store in 2020 were quite significant, where sales of body care were very popular with consumers. The existence of daily sales transaction data can cause the data to increase over time. If the data is not utilized properly then the data will only create an increasing pile of transaction data which will result in ineffective use of the data. By implementing the a priori algorithm to obtain information regarding body care sales patterns, the pattern formed through a priori algorithm analysis is to determine the product sales patterns that occur in the shop. In this case, we use the calculations contained in the association rule, namely the support and confidence calculations. The calculation results show that products with sales are popular with consumers based on the results of 1 item, namely Body Care 82%, Skin Care 73%, Bath & Shower 64%, Woman Fragrance 36% and Celebration 27%. This research aims to enable the company to increase sales turnover, to minimize the buildup of product stock and to find out which products are widely purchased or popular by consumers so that the company can design a more stable marketing strategy. Keywords: Data Mining, Algorithm Apriori, Association Rules, Body Care Penjualan perawatan badan pada store the body shop tahun 2020 cukup signifikan yang di mana penjualan perawatan badan banyak digemari oleh konsumen. Adanya data transasksi penjualan sehari hari dapat menyebabkan data semakin lama semakin bertambah banyak, jika data tersebut tidak dimanfaatkan secara baik maka data tersebut hanya membuat tumpukan data transaksi semkain banyak yang menyebabkan pemanfaatan data tidak efektif. Dengan implementasi algoritma apriori untuk mendapatkan informasi mengenai pola penjualan perawatan badan, pola yang terbentuk melalui Analisa algoritma apriori yaitu untuk mengetahui pola penjualan produk yang terjadi pada toko tersebut. Dalam hal ini menggunakan perhitungan yang terdapat di dalam association rule yaitu perhitungan dukungan dan kepercayaan. Hasil perhitungan menunjukan untuk produk dengan penjualan yang populer oleh konsumen dengan berdasarkan hasil 1 item yaitu Body Care 82%, Skin Care 73%, Bath & Shower 64%, Woman Fragrance 36% dan Celebration 27%. Penelitian ini bertujuan agar Perusahaan dapat meningkatkan omset penjualan, untuk meminimalisir terjadinya penumpukan stock produk dan untuk mengetahui produk yang banyak dibeli atau populer oleh konsumen sehingga perusahaan dapat merancang startegi pemasaran yang lebih mantap. Kata Kunci : Data Mining, Algoritma Apriori, Association Rules, Perawatan Badan

Item Type: Thesis (S1)
Call Number CD: FIK/INFO. 24 059
Call Number: SIK/15/24/053
NIM/NIDN Creators: 41519110088
Uncontrolled Keywords: Data Mining, Algoritma Apriori, Association Rules, Perawatan Badan
Subjects: 100 Philosophy and Psychology/Filsafat dan Psikologi > 150 Psychology/Psikologi > 150.1-150.9 Standard Subdivisions of Psychology/Subdivisi Standar Dari Psikologi, Ilmu Jiwa > 150.9 Historical, Geographic, Person Treatment/Sejarah, Geografis, Perawatan Orang
300 Social Science/Ilmu-ilmu Sosial > 330 Economics/Ilmu Ekonomi > 339 Macroeconomics and Related Topics/Makroekonomi, Ekonomi Makro dan Topik Terkait
500 Natural Science and Mathematics/Ilmu-ilmu Alam dan Matematika > 510 Mathematics/Matematika > 518 Numerical Analysis/Analisis Numerik, Analisa Numerik > 518.1 Algorithms/Algoritma
700 Arts/Seni, Seni Rupa, Kesenian > 730 Plastic Arts and Sculpture/Seni Plastik dan Seni Patung > 739 Art Metalwork/Seni Logam, Kerajinan Logam > 739.4 Iron Art Works/Seni Logam Besi > 739.48 Products/Produk
Divisions: Fakultas Ilmu Komputer > Informatika
Depositing User: khalimah
Date Deposited: 14 Mar 2024 07:31
Last Modified: 16 Mar 2024 04:54
URI: http://repository.mercubuana.ac.id/id/eprint/87132

Actions (login required)

View Item View Item