PERBAIKAN PROSES SERTIFIKASI KOMPETENSI DENGAN PENDEKATAN LEAN DAN TRANSFORMASI DIGITAL

SUTANTO, MARKO YULI (2024) PERBAIKAN PROSES SERTIFIKASI KOMPETENSI DENGAN PENDEKATAN LEAN DAN TRANSFORMASI DIGITAL. S2 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.

[img] Text (HAL COVER)
01 Cover.pdf

Download (601kB)
[img] Text (ABSTRAK)
02 Abstrak.pdf

Download (30kB)
[img] Text (BAB I)
03 BAB 1.pdf
Restricted to Registered users only

Download (182kB)
[img] Text (BAB II)
04 BAB 2.pdf
Restricted to Registered users only

Download (596kB)
[img] Text (BAB III)
05 BAB 3.pdf
Restricted to Registered users only

Download (115kB)
[img] Text (BAB IV)
06 BAB 4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (662kB)
[img] Text (BAB V)
07 BAB 5.pdf
Restricted to Registered users only

Download (28kB)
[img] Text (DAFTAR PUSTAKA)
08 Daftar Pustaka.pdf
Restricted to Registered users only

Download (153kB)
[img] Text (LAMPIRAN)
09 Lampiran.pdf
Restricted to Registered users only

Download (342kB)

Abstract

Industry 4.0 era demands various industries to transform digitally to compete in an industrial competition that maximizes optimal provision of customer needs. One of the manufacturing or service sector customers requires competent employees in their respective fields. The competence of the service industry in Indonesia has not yet maximized the implementation of transformation. Data for 2021 shows that the professional certification process in Indonesia still applies offline mechanisms with a percentage of 93%, and the remaining 7% is online. In terms of the need for offline certification, process time improvements are needed to make it faster, more effective, and more efficient. This research aims to identify inefficient processes in the certification mechanism and improve the lead time of the certification process to increase efficiency at Professional Certification Institutions. This research method applies the Lean Service (LS) approach with the Value State Mapping (VSM) combined with the Kaizen method. This research has found an inefficient competency certification service mechanism in the form of Non-Value-Added (NVA) activities. Improvements that have been made in reducing the processing time for making competency certification are digital transformation to improve lead time, namely optimizing the company website application to provide various information related to certification services and competency tests. This research reduced wasteful processing time from 245 minutes to 135 minutes, or an efficiency of 55.10%. Keywords: Kaizen; Certification Institution, Non-Value Added, Digital Transformation, VSM Di era digitalisasi yang menuntut berbagai industri bertransformasi secara digital agar mampu bersaing dalam persaingan industri yang memaksimalkan penyediaan kebutuhan pelanggan secara optimal. Salah satu pelanggan di bidang manufaktur atau jasa membutuhkan pegawai yang kompeten dibidangnya masing-masing. Kompetensi industri jasa di Indonesia belum memaksimalkan implementasi transformasi. Data tahun 2021 menunjukkan proses sertifikasi profesi di Indonesia masih menerapkan mekanisme offline dengan persentase 93% dan sisanya 7% secara online. Secara kebutuhan sertifikasi secara offline perlu adanya perbaikan waktu proses agar lebih cepat, efektif dan efesien. Penelitian ini bertujuan untuk mengidentifikasi proses-proses yang tidak efisien dalam mekanisme sertifikasi dan memperbaiki lead time proses sertifikasi untuk meningkatkan efisiensi pada Lembaga Sertifikasi Profesi. Metode penelitian ini menerapkan pendekatan Lean Service (LS) dengan metode Value State Mapping (VSM) yang dipadukan dengan metode Kaizen. Penelitian ini menemukan belum efisiennya mekanisme layanan sertifikasi kompetensi dalam bentuk kegiatan Non-Value Added (NVA). Perbaikan yang dilakukan dalam mengurangi waktu proses pembuatan sertifikasi kompetensi adalah transformasi digital untuk meningkatkan lead time yaitu optimalisasi aplikasi website perusahaan untuk menyajikan berbagai informasi terkait layanan sertifikasi dan uji kompetensi. Penelitian ini mengurangi waktu pemrosesan yang boros dari 245 menit menjadi 135 menit atau efisiensi sebesar 55,10%. Kata Kunci: Kaizen; Lembaga Sertifikasi, Non-Value Added, Transformasi Digital, VSM

Item Type: Thesis (S2)
Call Number CD: CD/553. 24 001
Call Number: TI/53/24/001
NIM/NIDN Creators: 55320120025
Uncontrolled Keywords: Kaizen; Lembaga Sertifikasi, Non-Value Added, Transformasi Digital, VSM
Subjects: 000 Computer Science, Information and General Works/Ilmu Komputer, Informasi, dan Karya Umum > 000. Computer Science, Information and General Works/Ilmu Komputer, Informasi, dan Karya Umum > 005 Computer Programmming, Programs, Data/Pemprograman Komputer, Program, Data > 005.3 Programs/Program > 005.31 Programs for Digital Supercomputers/Program untuk komputer Super Digital
000 Computer Science, Information and General Works/Ilmu Komputer, Informasi, dan Karya Umum > 000. Computer Science, Information and General Works/Ilmu Komputer, Informasi, dan Karya Umum > 005 Computer Programmming, Programs, Data/Pemprograman Komputer, Program, Data > 005.5 General Purpose Application Programs/Program Aplikasi dengan Kegunaan Khusus
600 Technology/Teknologi > 670 Manufacturing/Manufaktur, Pabrik-pabrik > 670.1-670.9 Standard Subdivisions of Manufacturing/Subdivisi Standar Dari Manufaktur, Pabrik-pabrik
Divisions: Pascasarjana > Magister Teknik Industri
Depositing User: khalimah
Date Deposited: 20 Feb 2024 03:11
Last Modified: 20 Feb 2024 03:11
URI: http://repository.mercubuana.ac.id/id/eprint/86260

Actions (login required)

View Item View Item