SYAHARANI, ADINDA (2024) KARTU PERMAINAN UNTUK ANAK USIA 12-15 TAHUN DENGAN TEMA KETERAMPILAN SOSIAL. S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
Text (HAL COVER)
01 cover.pdf Download (237kB) |
|
Text (ABSTRAK)
02 abstrak.pdf Download (32kB) |
|
Text (BAB I)
03 bab I.pdf Restricted to Registered users only Download (89kB) |
|
Text (BAB II)
04 bab II.pdf Restricted to Registered users only Download (427kB) |
|
Text (BAB III)
05 bab III.pdf Restricted to Registered users only Download (2MB) |
|
Text (BAB IV)
06 bab IV.pdf Restricted to Registered users only Download (558kB) |
|
Text (BAB V)
07 bab V.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) |
|
Text (BAB VI)
08 bab VI.pdf Restricted to Registered users only Download (32kB) |
|
Text (DAFTAR PUSTAKA)
09 daftar pustaka.pdf Restricted to Registered users only Download (112kB) |
|
Text (LAMPIRAN)
10 lampiran.pdf Restricted to Registered users only Download (859kB) |
Abstract
Adolescence is a condition where life is not far from interaction between peers. Apart from that, with interaction, humans can form relationships with each other which teenagers often call friendships, which can even be categorized as deeper close ties which can be called the inner circle (a circle of closest friends containing the people they feel most comfortable with). share stories, stories and experiences). However, during adolescence there are tendencies to be alone but they still have friends. Social Withdrawal is a term used in conditions where children display behavior that tends to be withdrawn consistently. So we need alternative media to develop children's social skills so that it is easier for children to get along with their peers and understand the feelings of other people at that age. Several media have been found to develop the skills of children aged 12-15 years, namely by using card games to open themselves up more openly and have the courage to express their feelings. Data collection in this design uses the literature study method and conducts trials using playtesting. By using literature media to obtain relevant data and analyzing it directly on target teenagers to find several aspects to produce a fun game for teenagers. Keywords : Card Games, Social Interaction, Friendship Masa remaja merupakan suatu kondisi dimana kehidupannya tidak jauh dengan interaksi antar sesama. Selain itu dengan adanya interaksi, manusia satu dengan yang lainnya dapat membentuk relasi atau hubungan yang sering disebut remaja sebagai pertemanan bahkan bisa dikategorikan lebih mendalam kedekatan ikatan yang bisa disebut sebagai inner circle (sebuah lingkaran pertemanan terdekat yang berisi orang-orang yang dirasa paling nyaman untuk berbagi kisah, cerita, serta pengalaman). Akan tetapi masa remaja memiliki adanya kecenderungan-kecenderungan yang menyendiri tetapi mereka masih memiliki teman. Social Withdrawal merupakan istilah yang digunakan pada kondisi dimana anak menampilkan perilaku yang cenderung menyendiri secara konsisten. Sehingga membutuhkan media alternatif untuk mengembangkan keterampilan sosial anak agar anak lebih mudah untuk bergaul dengan teman sebayanya. Sudah ditemukan beberapa media untuk mengembangkan keterampilan anak usia 12-15 tahun, yaitu dengan menggunakan media permainan kartu untuk membuka diri lebih terbuka dan berani untuk mengungkapkan perasaan yang dirasakan. Pengumpulan data dalam rancangan ini menggunakan metode studi literatur dan melakukan uji coba dengan playtesting. Dengan menggunakan media literatur untuk mendapatkan data yang relavan dan menganalisis secara langsung pada target remaja untuk menemukan beberapa aspek agar menghasilkan permainan yang menyenangkan untuk remaja. Kata Kunci : Permainan Kartu, Interaksi Sosial, Pertemanan
Actions (login required)
View Item |