GAYA KOMUNIKASI PIMPINAN DALAM MEMBANGUN MOTIVASI KERJA KARYAWAN DI MASA POST PANDEMI COVID-19 PADA PT JASA ANGKASA SEMESTA TBK (KAM 5 - DEDICATD CX TEAM)

SA'BAN, ARI (2024) GAYA KOMUNIKASI PIMPINAN DALAM MEMBANGUN MOTIVASI KERJA KARYAWAN DI MASA POST PANDEMI COVID-19 PADA PT JASA ANGKASA SEMESTA TBK (KAM 5 - DEDICATD CX TEAM). S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.

[img] Text (HAL COVER)
01 COVER.pdf

Download (523kB)
[img] Text (ABSTRAK)
02 ABSTRAK.pdf

Download (124kB)
[img] Text (BAB I)
03 BAB 1.pdf
Restricted to Registered users only

Download (334kB)
[img] Text (BAB II)
04 BAB 2.pdf
Restricted to Registered users only

Download (295kB)
[img] Text (BAB III)
05 BAB 3.pdf
Restricted to Registered users only

Download (145kB)
[img] Text (BAB IV)
06 BAB 4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (539kB)
[img] Text (BAB V)
07 BAB 5.pdf
Restricted to Registered users only

Download (143kB)
[img] Text (DAFTAR PUSTAKA)
08 DAFTAR PUSTAKA.pdf
Restricted to Registered users only

Download (172kB)
[img] Text (LAMPIRAN)
09 LAMPIRAN.pdf
Restricted to Registered users only

Download (670kB)

Abstract

Employee motivation can be understood in relation to organizational communication, effective communication within an organization plays an important role in understanding shared goals, conveying expectations, and creating a mutually supportive work environment. Clear messages and exchanging information between leaders and employees can motivate employees. Leadership style, values that are upheld, and interactions between leaders and subordinates can have a big impact on work motivation. The purpose of this research is to find out how the leadership's communication style builds employee work motivation in the post Covid-19 pandemic period at PT Jasa Angkasa Semesta Tbk. This research uses a constructivist paradigm with descriptive-qualitative methods. The subjects in this research were 1 Key Informant who was a manager at KAM 5 Dedicated CX Team and also 3 Informants who were selected according to certain criteria, namely Supervisor, Assistant Supervisor and also Staff. The data collection technique used in this case study is primary data through in-depth interviews with related sources and several literature studies as secondary data. The research results show that the communication style of the leadership at PT Jasa Angkasa Semesta Tbk tends to be tied to a predetermined hierarchical structure. The dissemination of information carried out by leaders must take into account the level of position and individual interests. This approach is applied to ensure optimal understanding by paying attention to differences in understanding at each level of the hierarchy. The leadership communication style in this company works well through the implementation of communication flows that depend on the existing hierarchical levels. However, this does not encourage employees to increase work motivation. It is important for a leader to apply informal communication with persuasive communication in increasing or building employee work motivation. Apart from that, what company leaders do to increase employee work motivation is to provide appreciation including bonuses, performance appraisals, compliments and rewards.. Keywords: Leadership communication style, Motivation, Employee Performance Motivasi karyawan dapat dipahami sehubungan dengan komunikasi organisasi, komunikasi yang efektif di dalam sebuah organisasi memainkan peran penting dalam memahami tujuan bersama, menyampaikan ekspektasi, dan menciptakan lingkungan kerja yang saling mendukung. Pesan yang jelas dan saling bertukar informasi antara pimpinan dan karyawan dapat memotivasi karyawan. Gaya kepemimpinan, nilai-nilai yang dijunjung tinggi, dan interaksi pimpinan dengan bawahan dapat memberikan dampak besar terhadap motivasi kerja. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui bagaimana gaya komunikasi dari pimpinan dalam membangun motivasi kerja karyawan di masa post pandemi Covid-19 pada PT Jasa Angkasa Semesta Tbk. Penelitian ini menggunakan paradigma konstuktivisme dengan metode deskriptif-kualitatif. Subjek dalam penelitian ini adalah 1 Key Informan yang merupakan manajer pada KAM 5 Dedicated CX Team dan juga 3 Informan yang dipilih dengan kriteria tertentu yaitu Supervior, Asisten Supervisor dan juga Staff. Teknik pengumpulan data yang digunakan dalam studi kasus ini adalah menggunakan data primer melalui wawancara mendalam dengan narasumber terkait dan beberapa literature studi pustaka sebagai data sekunder. Hasil penelitian menunjukan bahwa Gaya komunikasi pimpinan pada PT Jasa Angkasa Semesta Tbk ini cenderung terikat pada struktur hirarki yang telah ditetapkan. Penyebaran informasi yang dilakukan oleh pimpinan harus mempertimbangkan tingkatan jabatan dan kepentingan individu. Pendekatan ini diterapkan untuk memastikan pemahaman secara optimal dengan memperhatikan perbedaan pemahaman disetiap tingkatan hirarki. Gaya komunikasi pimpinan di perusahaan ini berjalan dengan baik melalui penerapan alur komunikasi yang bergantung pada tingkatan hirarki yang ada. Tetapi hal tersebut kurang mendorong karyawan dalam meningkatkan motivasi kerja. Pentingnya seorang pimpinan untuk menerapkan komunikasi informal dengan komunikasi persuasif dalam meningkatkan atau membangun motivasi kerja karyawan. Selain itu hal yang dilakukan oleh pimpinan perusahaan dalam meningkatkan motivasi kerja karyawan adalah dengan memberikan apresiasi termasuk bonus, performa appraisal, komplimen dan reward. Kata Kunci : Gaya komunikasi pimpinan, Motivasi, Kinerja karyawa

Item Type: Thesis (S1)
Call Number CD: FK/PR. 24 036
Call Number: SK/42/24/021
NIM/NIDN Creators: 44219110012
Uncontrolled Keywords: Gaya komunikasi pimpinan, Motivasi, Kinerja karyawan
Subjects: 000 Computer Science, Information and General Works/Ilmu Komputer, Informasi, dan Karya Umum > 070 Documentary Media, Educational Media, News Media, Journalism, Publishing/Media Dokumenter, Media Pendidikan, Media Berita, Jurnalisme, Penerbitan > 070.1-070.9 Standard Subdivisions of Documentary Media, Educational Media, News Media, Journalism, Publishing/Subdivisi Standar Dari Media Dokumenter, Media Pendidikan, Media Berita, Jurnalisme, Penerbitan > 070.4 Journalism/Jurnalisme, Jurnalistik, Pers > 070.48 Journalism Directed to Special Groups/Jurnalistik Disutradarai oleh Kelompok Khusus > 070.486 Occupational and Employee Groups/Kelompok Kerja dan Karyawan
300 Social Science/Ilmu-ilmu Sosial > 300. Social Science/Ilmu-ilmu Sosial > 302 Social Interaction, Interpersonal Relations/Interaksi Sosial, Hubungan Antarpersonal > 302.2 Communication/Komunikasi
300 Social Science/Ilmu-ilmu Sosial > 380 Commerce, Communications, Transportation (Perdagangan, Komunikasi, Transportasi) > 380.1-380.9 Standard Subdivisions of Commerce, Communications, Transportation/Subdivisi Standar Dari Perdagangan, Komunikasi, Transportasi
600 Technology/Teknologi > 650 Management, Public Relations, Business and Auxiliary Service/Manajemen, Hubungan Masyarakat, Bisnis dan Ilmu yang Berkaitan
Divisions: Fakultas Ilmu Komunikasi > Hubungan Masyarakat
Depositing User: khalimah
Date Deposited: 12 Feb 2024 03:37
Last Modified: 12 Feb 2024 03:37
URI: http://repository.mercubuana.ac.id/id/eprint/85961

Actions (login required)

View Item View Item