IRAWAN, NABILA MAHSA (2024) PEMANFAATAN INSTAGRAM @DISHUBDKIJAKARTA DALAM SOSIALISASI LAYANAN TRANSJAKARTA RUTE BANDARA SOEKARNO HATTA. S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
Text (HAL COVER)
1. Cover.pdf Download (382kB) |
|
Text (ABSTRAK)
2. Abstrak & Abstract.pdf Download (374kB) |
|
Text (BAB I)
3. Bab 1.pdf Restricted to Registered users only Download (465kB) |
|
Text (BAB II)
4. Bab 2.pdf Restricted to Registered users only Download (398kB) |
|
Text (BAB III)
5. Bab 3.pdf Restricted to Registered users only Download (206kB) |
|
Text (BAB IV)
6. Bab 4.pdf Restricted to Registered users only Download (993kB) |
|
Text (BAB V)
7. Bab 5.pdf Restricted to Registered users only Download (190kB) |
|
Text (DAFTAR PUSTAKA)
8. Daftar Pustaka.pdf Restricted to Registered users only Download (247kB) |
|
Text (LAMPIRAN)
9. Lampiran.pdf Restricted to Registered users only Download (645kB) |
Abstract
The Transjakarta service on the Soekarno Hatta Airport route is a new program from the DKI Jakarta Provincial Transportation Service together with PT Transjakarta. In order for this service to become known to the public, proper socialization is needed. The DKI Jakarta Provincial Transportation Service uses Instagram @dishubdkijakarta to socialize Transjakarta services on the Soe-karno Hatta Airport route as well as public communication media for public relations in interacting with the public. The aim of this research is to determine the use of Instagram @dishubdkijakarta in socializing Transjakarta services on the Soekarno Hatta Airport route. This research uses a post-positivism paradigm with a case study method by collecting data through interviews and observations of 6 sources. Researchers also use journals or books to support research results, as well as implementing data validity tests to check the credibility of the data. The results of this research show that the DKI Jakarta Provincial Transportation Service uses Instagram as a medium for socializing Transjakarta services on the Soekarno Hatta Airport route by packaging information in the form of infographics containing 3 (three) contents in the feed feature, to build awareness and educate the public to switch from vehicles. private to public transport. The results of this research also show that the socialization of Transja- Karta services on the Soekarno Hatta Airport route via Instagram @dishubdkijakarta is a form of carrying out tactical and strategic roles by the Data and Information Center as government public relations. Keywords: Organizational Communication, Public Relations, Instagram, Socialization Layanan Transjakarta rute Bandara Soekarno Hatta merupakan pro-gram baru dari Dinas Perhubungan Provinsi DKI Jakarta bersama PT Transjakarta. Agar layanan ini diketahui oleh masyarakat dibutuhkan sosial-isasi yang tepat. Dinas Perhubungan Provinsi DKI Jakarta memanfaatkan Instagram @dishubdkijakarta dalam sosialisasi layanan Transjakarta rute Bandara Soekarno Hatta serta media komunikasi publik untuk humas dalam berinteraksi dengan masyarakat . Tujuan penelitian ini untuk mengetahui pemanfaatan Instagram @dishubdkijakarta dalam sosialisasi layanan Transjakarta rute Bandara Soekarno Hatta. Penelitian ini menggunakan paradigma post positivisme dengan metode studi kasus dengan mengumpulkan datanya melalui wawancara dan ob-servasi terhadap 6 narasumber. Peneliti juga menggunakan Jurnal atau buku untuk mendukung hasil penelitian, serta mengimplementasikan uji keabsa-han data sebagai pengecekan kredibilitas data. Hasil penelitian ini menunjukan bahwa Dinas Perhubungan Provinsi DKI Jakarta memanfaatkan Instagram sebagai media sosialisasi layanan Transjakarta rute Bandara Soekarno Hatta dengan mengemas informasi da-lam bentuk infografis yang berisikan 3 (tiga) konten pada fitur feed, untuk membangun kesadaran dan mengedukasi masyarakat untuk beralih dari kendaraan pribadi ke angkutan umum. Hasil penelitian ini juga menunjukan bahwa sosialisasi layanan Transjakarta rute Bandara Soekarno Hatta melalui Instagram @dishubdkijakarta merupakan sebagai bentuk menjalankan peran taktis dan peran strategis oleh Pusat Data dan Informasi sebagai humas pemerintah. Kata kunci: Komunikasi Organisasi, Public relations, Instagram,Sosialisasi
Actions (login required)
View Item |