ANALISIS RESEPSI TUTORIAL EDITING VIDEO PADA KONTEN "REAKSI EDITOR INDONESIA 50 : LISA - MONEY" DALAM VIDEO TIM2ONE DI YOUTUBE (STUDI MAHASISWA BROADCASTING UNIVERSITAS MERCU BUANA)

ALICHLAS, HANDI (2023) ANALISIS RESEPSI TUTORIAL EDITING VIDEO PADA KONTEN "REAKSI EDITOR INDONESIA 50 : LISA - MONEY" DALAM VIDEO TIM2ONE DI YOUTUBE (STUDI MAHASISWA BROADCASTING UNIVERSITAS MERCU BUANA). S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.

[img]
Preview
Text (COVER)
01 COVER.pdf

Download (631kB) | Preview
[img]
Preview
Text (ABSTRAK)
02 ABSTRAK.pdf

Download (162kB) | Preview
[img] Text (BAB I)
03 BAB 1.pdf
Restricted to Registered users only

Download (334kB)
[img] Text (BAB II)
04 BAB 2.pdf
Restricted to Registered users only

Download (267kB)
[img] Text (BAB III)
05 BAB 3.pdf
Restricted to Registered users only

Download (175kB)
[img] Text (BAB IV)
06 BAB 4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (505kB)
[img] Text (BAB V)
07 BAB 5.pdf
Restricted to Registered users only

Download (234kB)
[img] Text (DAFTAR PUSTAKA)
08 DAFTAR PUSTAKA.pdf
Restricted to Registered users only

Download (203kB)
[img] Text (LAMPIRAN)
09 LAMPIRAN.pdf
Restricted to Registered users only

Download (538kB)

Abstract

Youtube is a social media that provides audio and visual content. In relation to learning, YouTube can be used as a learning tool. YouTube content is quite supportive of learning. This can happen because social media YouTube is easy to access, can be reached anywhere and also makes students and students not feel bored. One of them is the Indonesian Editor Reaction content made by the YouTube channel Tim2one. The purpose of this study is to find out how the audience interprets the messages in the Indonesian Editor Reaction content in three positions, namely dominant, negotiation and opposition. The researcher used Stuart Hall's reception analysis research with a descriptive qualitative approach. Reception analysis is related to the study of meaning, production and audience experience in relation to interacting through media texts. Audiences play an active role in interpreting media texts. This can be seen in the premises of Stuart Hall's encoding-decoding model which is the basis of reception analysis. The critical paradigm believes that humans are faced with various socioeconomic conditions that affect their lives. The critical paradigm sees the existence of "reality" behind the control of public communication. Based on the results of this study, it is known that the informants have different experiences in knowing the Tim2one YouTube channel. Broadly speaking, the informants have three groups in interpreting the message in the Indonesian editor's reaction content, namely dominant, negotiation, and opposition. The use of YouTube as a media tutorial makes it easy, but because the communication that occurs is one-way, there are various drawbacks. Keywords: Reception Analysis, Mass Media, New Media, Youtube, Tutorials, Video Editing Youtube merupakan media sosial yang menyediakan konten dalam bentuk audio dan juga visual. Dalam kaitannya dengan pembelajaran, YouTube dapat digunakan sebagai sarana pembelajaran. Konten youtube cukup menunjang terhadap pembelajaran. Hal tersebut bisa terjadi lantaran sosial media youtube mudah untuk diakses, dapat dijangkau dimana saja dan juga membuat mahasiswa dan juga pelajar tidak merasa bosan. Salah satunya konten Reaksi Editor Indonesia yang dibuat oleh youtube channel Tim2one. Tujuan penelitian ini untuk mengetahui bagaimana khalayak memaknai pesan dalam konten Reaksi Editor Indonesia dalam tiga posisi yaitu dominan, negosiasi dan oposisi. Peneliti menggunakan penelitian analisis resepsi Stuart Hall dengan pendekatan kualitatif deskriptif. Analisis resepsi berkaitan dengan studi mengenai makna, produksi serta pengalaman khalayak akan kaitannya berinteraksi melalui teks media. Khalayak memainkan peran aktif dalam memaknai teks media. Hal tersebut dapat terlihat dalam premis-premis dari model encoding-decoding Stuart Hall yang merupakan dasar dari analisis resepsi. Paradigma kritis meyakini bahwa manusia dihadapkan pada berbagai kondisi sosial ekonomi yang mempengaruhi kehidupan mereka. Paradigma kritis melihat adanya “realitas” di balik kontrol komunikasi masyarakat. Berdasarkan dari hasil penelitian ini, diketahui bahwa para informan memiliki pengalaman yang berbeda – beda dalam mengetahui channel youtube tim2one. Secara garis besar informan memiliki tiga kelompok dalam memaknai pesan dalam konten reaksi editor indonesia yaitu dominan, negosiasi, dan oposisi. Penggunaan youtube sebagai media tutorial membuat berbagai kemudahan namun karena komunikasi yang terjadi adalah satu arah terdapat berbagai kekurangan. Kata Kunci : Analisis Resepsi, Media Massa, Media Baru, Youtube, Tutorial, Editing Video

Item Type: Thesis (S1)
Call Number CD: FK/BRD. 23 108
NIM/NIDN Creators: 44118010002
Uncontrolled Keywords: Analisis Resepsi, Media Massa, Media Baru, Youtube, Tutorial, Editing Video
Subjects: 100 Philosophy and Psychology/Filsafat dan Psikologi > 150 Psychology/Psikologi > 154 Subconscious and Altered States and Process/Psikologi Bawah Sadar > 154.6 Sleep Phenomena/Fenomena Tidur > 154.63 Dreams/Mimpi > 154.634 Analysis/Analisis
700 Arts/Seni, Seni Rupa, Kesenian > 780 Music/Seni Musik > 780.1-780.9 Standard Subdivisions of Music/Subdivisi Standar Dari Seni Musik > 780.1 Philosophy of Music/Filsafat Seni Musik > 780.14 Language and Communication/Bahasa dan Komunikasi
Divisions: Fakultas Ilmu Komunikasi > Penyiaran
Depositing User: CALVIN PRASETYO
Date Deposited: 25 Oct 2023 04:18
Last Modified: 25 Oct 2023 04:18
URI: http://repository.mercubuana.ac.id/id/eprint/83251

Actions (login required)

View Item View Item