HERYANTO, MUHAMMAD FARIZ FADHIL (2023) KOMIK DIGITAL WEBTOON "HIROKU" TENTANG CYBERBULLYING PADA REMAJA. S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
Text (COVER)
01 cover.pdf Download (479kB) |
|
Text (ABSTRAK)
02 Abstrak.pdf Download (103kB) |
|
Text (BAB I)
03 bab 1.pdf Restricted to Registered users only Download (167kB) |
|
Text (BAB II)
04 bab 2.pdf Restricted to Registered users only Download (264kB) |
|
Text (BAB III)
05 bab 3.pdf Restricted to Registered users only Download (335kB) |
|
Text (BAB IV)
06 bab 4.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) |
|
Text (BAB V)
07 bab 5.pdf Restricted to Registered users only Download (548kB) |
|
Text (DAFTAR PUSTAKA)
08 daftar pustaka.pdf Restricted to Registered users only Download (157kB) |
|
Text (LAMPIRAN)
09 lampiran.pdf Restricted to Registered users only Download (523kB) |
Abstract
The design of this work aims to convey a message to the target audience regarding behavior that is quite dangerous to society, especially among adolescents, namely Cyberbullying. The message presented is in the form of a visualization of events to the causes and effects of this behavior through visual images that are attractive to teenagers. In designing this final project, comic media is used digitally by the author because of the ease of digital access by the target audience. In addition to the main media, namely digital platforms, it is also supported by supporting media in the form of several print media which will be used for the design test phase directly within the target audience. This design is based on several elements as story building elements added by combining illustration styles from manga and manhwa that drawn with digital method. Keywords : Digital Comic, Webtoon, Cyberbullying Perancangan karya ini bertujuan untuk memberikan sebuah pesan kepada target audiens mengenai perilaku yang cukup membahayakan masyarakat khususnya pada kalangan remaja, yaitu Cyberbullying (Perundungan Siber). Pesan yang disajikan berupa visualisasi kejadian hingga sebab dan akibat dari perilaku ini melalui visual gambar yang menarik bagi kalangan remaja. Dalam perancangan karya Tugas Akhir ini media komik secara digital digunakan oleh penulis karena mudahnya pengaksesan secara digital oleh target audiens. Selain media utamanya yaitu platform digital, didukung juga dengan media pendukung berupa beberapa media cetak yang akan digunakan untuk tahap uji desain secara langsung dilingkungan para target audiens. Perancangan ini dilandasi dengan beberapa elemen sebagai unsur pembangun cerita ditambahkan dengan penggabungan gaya ilustrasi dari manga dan manhwa yang digambarkan secara digital. Kata Kunci : Komik Digital, Webtoon, Perundungan Siber
Actions (login required)
View Item |