SIMARMATA, BENNI SETIADY GUNAWAN (2021) PENGGUNAAN PLATFORM PERKULIAHAN ONLINE SEMENTARA/TEMPORER (POST) SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN BAGI MAHASISWA DIGITAL COMMUNICATION 2017. S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
|
Text (HAL COVER)
cover.pdf Download (513kB) | Preview |
|
Text (BAB I)
bab 1.pdf Restricted to Registered users only Download (262kB) |
||
Text (BAB II)
bab 2.pdf Restricted to Registered users only Download (460kB) |
||
Text (BAB III)
bab 3.pdf Restricted to Registered users only Download (255kB) |
||
Text (BAB IV)
bab 4.pdf Restricted to Registered users only Download (524kB) |
||
Text (BAB V)
bab 5.pdf Restricted to Registered users only Download (181kB) |
||
Text (DAFTAR PUSTAKA)
daftar pustaka.pdf Restricted to Registered users only Download (263kB) |
||
Text (LAMPIRAN)
lampiran.pdf Restricted to Registered users only Download (753kB) |
Abstract
Since the outbreak of the pandemic caused by the Corona virus in Indonesia, activities that are usually carried out outside the home on a daily basis have become learning activities. Therefore, the use of POST (Temporary / Temporary Online Lectures) learning media is one solution to continue to carry out the teaching and learning process at Mercu Buana University, especially in the field of Digital Communication Studies. This study aims to see the use of POST as a learning medium in the field of Digital Communication Studies at Mercu Buana University. The theory used in this research is behavioristic, cognitivism, humanistic, and constructivist learning theory. This research paradigm is constructivist with the case study method. The key informants of this study were lecturers and students, and the informants of the study were POST managers, lecturers and students as users. The results of this study indicate that the use of the POST platform as a learning medium in the Covid-19 pandemic situation is sufficient for theoretical learning and very lacking for practical learning. Learning to use POST provides many benefits but has many disadvantages as well. Besides that, POST as a learning medium can’t stand alone, it needs other supporting platforms such as zoom or google meet and other media. learning to use POST, especially in a pandemic situation, makes the learning system different so that students need a long process to familiarize themselves with the POST learning method.. Keywords: E-learning, Learning Media, Pandemic, POST Sejak merebaknya pandemic yang disebabkan oleh virus Corona di Indonesia, kegiatan yang biasanya dilakukan diluar rumah sehari-hari menjadi dibatasi termasuk kegiatan pembelajaran. Oleh sebab itu penggunaan media pembelajaran POST (Perkuliahan Online Sementara/Temporer) merupakan salah satu solusi untuk tetap melakuksanakan proses belajar mengajar di Universitas Mercu Buana khususnya bidang Studi Digital Communication. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui penggunaan POST sebagai media pembelajaran di bidang Studi Digital Communication Universitas Mercu Buana. Teori yang digunakan pada penelitian ini adalah teori belajar behavioristik, kognitivisme, humanistik, dan konstruktivis. Paradigma penelitian ini adalah konstruktivis dengan metode studi kasus. Key informan dari penelitian ini dosen dan mahasiswa, dan informan dari penelitian adalah pengelola POST, dosen dan mahasiswa sebagai pengguna. Hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwa penggunaan platform POST sebagai media pembelajaran pada situasi pandemic covid-19 sudah cukup pada pembelajaran yang bersifat teori dan sangat kurang untuk pembelajaran yang bersifat praktek. Pembelajaran menggunakan POST memberikan banyak manfaat namun memiliki banyak kekurangan juga. Selain itu POST sebagai media belajar tidak dapat berdiri sendiri perlu platform pendukung lainnya seperti zoom atau google meet dan media lainnya. pembelajaran menggunakan POST terutama di situasi pandemic membuat sistem pembelajaran berbeda sehingga mahasiswa butuh proses panjang untuk membiasakan diri dengan metode belajar POST. Kata Kunci: E-learning, Media Pembelajaran, Pandemi, POST
Actions (login required)
View Item |