PENDAMPINGAN PERENCANAAN KONTEN PROMOSI DIGITAL UMKM ROPANG BANG UBAY DI INSTAGRAM UNTUK MENINGKATKAN ENGAGEMENT (PERIODE MEI - DESEMBER 2022)

MAHFUDI, ILYAS (2023) PENDAMPINGAN PERENCANAAN KONTEN PROMOSI DIGITAL UMKM ROPANG BANG UBAY DI INSTAGRAM UNTUK MENINGKATKAN ENGAGEMENT (PERIODE MEI - DESEMBER 2022). S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.

[img]
Preview
Text (COVER)
01 Cover.pdf

Download (415kB) | Preview
[img]
Preview
Text (ABSTRAK)
02 Abstrak.pdf

Download (27kB) | Preview
[img] Text (BAB I)
03 Bab 1.pdf
Restricted to Registered users only

Download (92kB)
[img] Text (BAB II)
04 Bab 2.pdf
Restricted to Registered users only

Download (205kB)
[img] Text (BAB III)
05 Bab 3.pdf
Restricted to Registered users only

Download (220kB)
[img] Text (BAB IV)
06 Bab 4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (237kB)
[img] Text (BAB V)
07 Bab 5.pdf
Restricted to Registered users only

Download (873kB)
[img] Text (BAB VI)
08 Bab 6.pdf
Restricted to Registered users only

Download (27kB)
[img] Text (DAFTAR PUSTAKA)
09 Daftar Pustaka.pdf
Restricted to Registered users only

Download (20kB)
[img] Text (LAMPIRAN)
10 Lampiran.pdf
Restricted to Registered users only

Download (833kB)

Abstract

The servant and the team carry out TAPN activities to help develop promotional content for UMKM on Instagram. It is hoped that partners can maximize social media with promotional content so that it will appeal to the public, especially on Instagram social media and increase engagement. Through the application of business digitization, business actors switch from conventional to virtual systems. Starting from transactions to how business actors manage business and aims to make the performance of business actors more efficient. Modern marketing strategies are not limited to offline promotions, but have used technology to reach a wider market. Steps like this are called go digital. The method applied in this activity is mentoring and training. In this assistance, several activities were provided, including discussing content for Instagram, the basics of photography, videography, editing and creative content creation practices. The target of this activity was the owner of UMKM Ropang Bang Ubay. Get education about managing and optimizing Instagram content, especially how to produce content on Instagram to introduce and promote products at Ropang Bang Ubay in an attractive and quality way so as to increase engagement. Based on an analysis of the Care of the Country Final Assignment training and mentoring, the servant sees the potential for sustainability from the Ropang Bang Ubay UMKM to run their business with Instagram social media. Partners have started to understand how to create content for Instagram and what applications can be used to create Instagram content. Partners can also take advantage of the features on Instagram to maximize content. Keywords: content, promotion, Instagram, digital Pengabdi dan tim melakukan kegiatan TAPN untuk membantu mengembangkan konten promosi pada UMKM di Instagram. Hal ini diharapkan agar mitra dapat memaksimalkan media sosial dengan konten promosi sehingga memberikan daya tarik terhadap masyarakat khususnya di media sosial Instagram dan meningkatkan engagement. Melalui penerapan digitalisasi bisnis, para pelaku usaha beralih dari sistem konvensional menjadi virtual. Mulai dari transaksi sampai bagaimana cara pelaku usaha mengelola bisnis dan bertujuan untuk membuat kinerja pelaku usaha menjadi lebih efisien. Strategi pemasaran modern tidak terbatas pada promosi offline, tapi sudah memanfaatkan teknologi untuk menjangkau pasar yang lebih luas. Langkah seperti ini disebut go digital. Metode yang diterapkan dalam kegiatan ini adalah pendampingan dan pelatihan. Dalam pendampingan ini diberikan beberapa kegiatan antara lain berdiskusi mengenai konten konten untuk Instagram dasar-dasar fotografi, videogfrafi, editing dan praktik pembuatan konten kreatif, Sasaran dari kegiatan ini adalah pemilik UMKM Ropang Bang Ubay. Mendapatkan edukasi mengenai pengelolaan dan pengoptimalan konten Instagram, terlebih cara memproduksi konten di Instagram untuk memperkenalkan dan mempromosikan produk yang ada di Ropang Bang Ubay secara menarik, dan berkualitas sehingga meningkatkan engagement. Berdasarkan analisa pada pelatihan dan pendampingan Tugas Akhir Peduli Negeri, pengabdi melihat adanya potensi keberlanjutan dari UMKM Ropang Bang Ubay untuk menjalankan bisnisnya dengan media sosial Instagram. Mitra sudah mulai memahami bagaimana membuat konten untuk Instagram dan aplikasi apasaja yang dapat digunakan untuk membuat konten Instagram. Mitra juga sudah bisa memanfaatkan fitur-fitur yang ada di Instagram untuk memaksimalkan konten. Kata Kunci: konten, promosi, Instagram, digital

Item Type: Thesis (S1)
Call Number CD: FK/KD. 23 025
Call Number: SK/45/23/021
NIM/NIDN Creators: 44519010023
Uncontrolled Keywords: konten, promosi, Instagram, digital
Subjects: 000 Computer Science, Information and General Works/Ilmu Komputer, Informasi, dan Karya Umum > 000. Computer Science, Information and General Works/Ilmu Komputer, Informasi, dan Karya Umum > 004 Data Processing, Computer Science/Pemrosesan Data, Ilmu Komputer, Teknik Informatika > 004.6 Interfacing and Communications/Tampilan Antar Muka (Interface) dan Jaringan Komunikasi Komputer > 004.62 Interfacing and Communications Protocols (Standards)/Tampilan Antarmuka dan Protokol Komunikasi (Standar)
300 Social Science/Ilmu-ilmu Sosial > 300. Social Science/Ilmu-ilmu Sosial > 302 Social Interaction, Interpersonal Relations/Interaksi Sosial, Hubungan Antarpersonal > 302.2 Communication/Komunikasi
Divisions: Fakultas Ilmu Komunikasi > Komunikasi Digital
Depositing User: Andriyani
Date Deposited: 14 Oct 2023 03:58
Last Modified: 14 Oct 2023 03:58
URI: http://repository.mercubuana.ac.id/id/eprint/81462

Actions (login required)

View Item View Item