PERANCANGAN VISUAL BRANDING PADA SANGGAR NIRMALA SARI

SYAHPUTRO, ANDITA (2021) PERANCANGAN VISUAL BRANDING PADA SANGGAR NIRMALA SARI. S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.

[img]
Preview
Text (HAL COVER)
A.COVER.pdf

Download (475kB) | Preview
[img] Text (BAB I)
B. BAB I.pdf
Restricted to Registered users only

Download (57kB)
[img] Text (BAB II)
C. BAB II.pdf
Restricted to Registered users only

Download (511kB)
[img] Text (BAB III)
D. BAB III.pdf
Restricted to Registered users only

Download (301kB)
[img] Text (BAB IV)
E. BAB IV.pdf
Restricted to Registered users only

Download (3MB)
[img] Text (BAB V)
F. BAB V.pdf
Restricted to Registered users only

Download (397kB)
[img] Text (DAFTAR PUSTAKA)
G. KEPUSTAKAAN.pdf
Restricted to Registered users only

Download (160kB)
[img] Text (LAMPIRAN)
H. LAMPIRAN.pdf
Restricted to Registered users only

Download (288kB)

Abstract

Traditional art is an element of art that is part of people’s lives in a certain tribe/nation. Traditional art in Indonesia, almost every region has, there are differences and similarities. Along with the times and technological advances, the younger generation or what we often call the millennial generation, is increasingly leaving traditional arts. They are more interested in western culture or cultures from other parts of the world. One of the things that make today’s generation not interested in traditional arts is traditional art which is considered ancient and outdated among the younger generation so that the younger generation is reluctant to preserve it. Coupled with the inclusion of arts from other parts of the world that makes this traditional art look very outdated. Brand identity is one of the important aspects needed by a brand. The purpose of creating a brand identity is to build awareness, communicate the uniqueness of Sanggar Nirmala Sari by creating logo, tagline and supporting media needed. The process of making this design includes direct observation, interview, library research. Similar design reference to achieve design test. In the design test results obtained are positive responses in the form of suggestions that build researchers and development in the design progress. From this design process, it can be concluded that the design is sufficient to represent the brand. Keyworad: Art, Branding, Brand, Identity Kesenian tradisional adalah unsur kesenian yang menjadi bagian hidup masyarakat dalam suatu kaum/puak/suku/bangsa tertentu. Seni tradisional di Indonesia hamper setiap daerahnya memiliki, ada yang berbeda dan kemiripan. Seiring dengan perkembangan zaman dan kemajuan teknologi, generasi muda atau yang sering kita sebut dengan generasi milenial, semakin meninggalkan seni-seni tradisional. Mereka lebih tertarik dengan kebudayaan barat ataupun kebudayaan dari belahan dunia lainnya. Salah satu yang menjadikan generasi zaman sekarang tidak tertarik kepada kesenian tradisional adalah kesenian tradisional yang dianggap kuno dan ketinggalan zaman dikalangan generasi muda sehingga generasi muda enggan untuk melestarikannya. Ditambah dengan masuknya kesenian-kesenian dari belahan Dunia lain yang membuat kesenian tradisional ini terlihat sangat ketinggalan zaman. Brand identity adalah salah satu aspek penting yang diperlukan oleh suatu brand. Tujuan pembuatan brand identity adalah untuk membangun kesadaran, mengkomunikasikan keunikan dri Sanggar Nirmala Sari dengan membuat logo, tagline dan media pendukung yang dibutuhkan. Proses pembuatan perancangan ini meliputi observasi langsung, wawancara, penelitian pustaka. Referensi desain sejenis hingga mencapai uji desain. Pada hasil uji desain yang didapatkan adalah respon positif berupa saran yang membangun peneliti dan pengembangan pada proses desain. Dari proses perancangan ini dapat disimpulkan bahwa perancangan sudah cukup merepsentasikan brand. Kata Kunci: Kesenian, Branding, Brand, Identity

Item Type: Thesis (S1)
NIM/NIDN Creators: 42317010048
Uncontrolled Keywords: Kesenian, Branding, Brand, Identity
Subjects: 000 Computer Science, Information and General Works/Ilmu Komputer, Informasi, dan Karya Umum > 010 Bibliography/Bibliografi > 011 General Bibliographies/Bibliografi Umum > 011.3 Bibliographies by Specific Forms/Bibliografi dan Katalog dengan Bentuk Khusus > 011.37 Visual and Audio Visual Media/Media Visual dan Audio Visual
100 Philosophy and Psychology/Filsafat dan Psikologi > 150 Psychology/Psikologi > 152 Sensory Perception, Movement, Emotions, Physiological Drives/Psikologi Fisiologis > 152.1 Sensory Perception/Persepsi Indera > 152.14 Visual Perception/Persepsi Visual
Divisions: Fakultas Desain dan Seni Kreatif > Desain Komunikasi Visual
Depositing User: ADELINA HASNA SETIAWATI
Date Deposited: 26 Jun 2023 06:16
Last Modified: 26 Jun 2023 06:16
URI: http://repository.mercubuana.ac.id/id/eprint/78514

Actions (login required)

View Item View Item