RESTIASAN, KEANU (2022) PENGARUH GRATITUDE TERHADAP RESILIENSI AKADEMIK SAAT PEMBELAJARAN ONLINE DI TENGAH PANDEMI PADA MAHASISWA TAHUN PERTAMA. S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
|
Text (HAL COVER)
01 COVER.pdf Download (532kB) | Preview |
|
|
Text (ABSTRAK)
02 ABSTRAK.pdf Download (220kB) | Preview |
|
Text (BAB I)
03 BAB 1.pdf Restricted to Registered users only Download (321kB) |
||
Text (BAB II)
04 BAB 2.pdf Restricted to Registered users only Download (364kB) |
||
Text (BAB III)
05 BAB 3.pdf Restricted to Registered users only Download (296kB) |
||
Text (BAB IV)
06 BAB 4.pdf Restricted to Registered users only Download (555kB) |
||
Text (BAB V)
07 BAB 5.pdf Restricted to Registered users only Download (219kB) |
||
Text (DAFTAR PUSTAKA)
08 DAFTAR PUSTAKA.pdf Restricted to Registered users only Download (288kB) |
||
Text (LAMPIRAN)
09 LAMPIRAN.pdf Restricted to Registered users only Download (293kB) |
Abstract
The purpose of this research is to see whether there is an effect of gratitude on academic resilience during online learning in the midst of a pandemic on first year students. Academic resilience is a student's ability to bounce back from adversity and be able to get achievements and prospect in education with existing backgrounds, conditions and difficulties. The sample in this study were first year students at Mercu Buana University, with 320 respondents obtained using purposive sampling technique. Data collection was carried out using a questionnaire. From the results of the simple regression analysis test, it is known that FCal is 174,917 with a significance level of 0.000 <0.05, it can be said that there is an influence of the gratitude variable on academic resilience. R Square value is 0.355 which means that the effect of the gratitude variable (IV) on the academic resilience variable (DV) is 35%. Keywords: Academic Resilience, Gratitude, First Year Students, Online Learning. Tujuan dilakukannya penelitian ini adalah untuk melihat adakah pengaruh gratitude terhadap resiliensi akademik saat pembelajaran online di tengah pandemi pada mahasiswa tahun pertama. Resiliensi akademik merupakan sebuah kemampuan siswa untuk bangkit kembali dari keterpurukan dan mencapai prestasi dan harapan dalam pendidikan dengan latarbelakang, kondisi dan kesulitan yang ada. Sampel pada penelitian ini adalah mahasiswa tahun pertama Universitas Mercu Buana, dengan responden yang didapat mencapai 320 orang dengan menggunakan teknik purposive sampling. Pengumpulan data dilakukan dengan kuesioner. Dari hasil uji analisis regresi sederhana, diketahui bahwa nilai F hitung adalah 174.917 dengan tingkat signifikansi sebesar 0.000 < 0.05, maka dapat dikatakan bahwa ada pengaruh variabel gratitude terhadap resiliensi akademik. nilai R Square sebesar 0.355 yang berarti bahwa pengaruh variabel gratitude (IV) terhadap variabel resiliensi akademik (DV) adalah sebesar 35%. Kata Kunci : Resiliensi Akademik, Gratitude, Mahasiswa Tahun Pertama, Pembelajaran Online.
Actions (login required)
View Item |