RACHMANDA, RIZAL NOOR (2022) ANALISIS RESEPSI TENTANG RASISME DALAM FILM HIDDEN FIGURES PADA MAHASISWA MULTI ETNIS. S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
|
Text (HAL COVER)
01 Cover.pdf Download (460kB) | Preview |
|
|
Text (ABSTRAK)
02 Abstrak.pdf Download (128kB) | Preview |
|
Text (BAB I)
03 Bab 1.pdf Restricted to Registered users only Download (732kB) |
||
Text (BAB II)
04 Bab 2.pdf Restricted to Registered users only Download (702kB) |
||
Text (BAB III)
05 Bab 3.pdf Restricted to Registered users only Download (640kB) |
||
Text (BAB IV)
06 Bab 4.pdf Restricted to Registered users only Download (944kB) |
||
Text (BAB V)
07 Bab 5.pdf Restricted to Registered users only Download (516kB) |
||
Text (DAFTAR PUSTAKA)
08 Daftar Pustaka.pdf Restricted to Registered users only Download (560kB) |
||
Text (LAMPIRAN)
09 Lampiran.pdf Restricted to Registered users only Download (980kB) |
Abstract
The film Hidden Figures tells the story of three black women who became a minority in the United States (US) in 1961. They are Mary Jackson, Dorothy Vaughan, and Katharine Goble. In this film, it is explained that the hero can also be in the shadows, behind the table, hidden without any attention but his role is quite crucial as a determinant of a dream can be achieved. The focus of this research is how the audience reads about racism in the Hidden Figures film. Every human being comes from a different race and ethnicity. Hidden Figures is a documentary film about the black race who is subjected to racism by their environment. Racism is often used as a negative thing that leads to acts of hostility in one race against other races. This study uses a qualitative approach, using Stuart Hall's reception analysis. Reception analysis is used to see and understand the responses, acceptance, attitudes, and meanings produced by audiences watching the Hidden Figures film by looking at the dominant positions of hegemony, negotiation, and opposition. From the data on the calculation of the source group, the dominant meaning of racism is obtained, this is due to personal experience, or external information from the informant in giving his idea about the Hidden Figures Film. So that it can be concluded, the informants agreed that the content in the Hidden Figures film contains elements of racism, namely, racial prejudice, racial stereotypes, racial discrimination, and racial violence. No opposition position that completely rejects the message received in the Hidden Figures film. Keywords : Reception Analysis, message, meaning, racism, film Film Hidden Figures bercerita tentang tiga perempuan berkulit hitam yang menjadi kaum minoritas di Amerika Serikat (AS) pada tahun 1961. Mereka adalah Mary Jackson, Dorothy Vaughan, dan Katharine Goble. Dalam film ini dijelaskan bahwa pahlawan juga bisa berada di balik bayang-bayang, di balik meja, tersembunyi tanpa ada perhatian namun perannya cukup krusial sebagai penentu sebuah impian bisa tercapai. Fokus pada penelitian ini adalah bagaimana pembacaan khalayak tentang rasisme dalam Film Hidden Figures. Pada dasarnya setiap manusia berasal dari ras dan etnis yang berbeda. Film Hidden Figures adalah film dokumenter tentang ras kulit hitam yang mengalami rasisme oleh lingkungannya. Rasisme sering digunakan sebagai hal negatif yang menjurus pada tindak permusuhan pada suatu ras terhadap ras lainnya. Dalam penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif, dengan menggunakan analisis resepsi Stuart Hall. Analisis resepsi digunakan untuk melihat dan memahami respon, penerimaan, sikap, dan makna yang diproduksi oleh khalayak yang menonton Film Hidden Figures dengan melihat dari posisi dominan hegemoni, negosiasi dan oposisi. Dari data penghitungan kelompok narasumber didapatkan pemaknaan dominan mengenai rasisme, hal ini dikarenakan pengalaman pribadi, atau informasi eksternal dari narasumber dalam memberikan gagasannya tentang Film Hidden Figurs. Sehingga dapat disimpulkan, narasumber menyetujui bahwa isi dalam film Hidden Figures mengandung unsur rasisme yaitu, prasangka rasial, steriotipe ras, diskriminasi rasial, dan kekerasan rasial. Tidak ditemukannya posisi oposisi yang sepenuhnya menolak pesan yang diterima dalam film Hidden Figures. Kata Kunci : Analisis Resepsi, pesan, makna, rasisme, film
Actions (login required)
View Item |