PERMATASARI, DESTYA (2020) PENGARUH SELF IMAGE TERHADAP SELF ESTEEM PADA PENGGUNA MEDIA SOSIAL TIK TOK DI KALANGAN GENERASI Z. S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
|
Text (HAL COVER)
01. Cover.pdf Download (458kB) | Preview |
|
Text (BAB I)
02. Bab 1.pdf Restricted to Registered users only Download (280kB) |
||
Text (BAB II)
03. Bab 2.pdf Restricted to Registered users only Download (262kB) |
||
Text (BAB III)
04. Bab 3.pdf Restricted to Registered users only Download (284kB) |
||
Text (BAB IV)
05. Bab 4.pdf Restricted to Registered users only Download (314kB) |
||
Text (BAB V)
06. Bab 5.pdf Restricted to Registered users only Download (222kB) |
||
Text (DAFTAR PUSTAKA)
07. Daftar Pustaka.pdf Restricted to Registered users only Download (235kB) |
||
Text (LAMPIRAN)
08. Lampiran.pdf Restricted to Registered users only Download (350kB) |
Abstract
This study aims to determine the effect of self-image on the self-esteem of Tik Tok social media users among Generation Z. The approach used in this study is quantitative. The subjects in this study were 347 respondents using nonprobability sampling techniques and the type of technique used with incidental sampling. Retrieval of data used in this study is a questionnaire which consists of measuring the variable self-image using the theory of Jersield and to measure the variable self-esteem using the theory of Rosenberg. The results showed that based on the regression test, the calculated F value was 179.824 and a p value of 0.000, while the α value was 0.05. Thus, the p value is less or less than α. Thus it can be interpreted that there is a significant influence between the self image variable and self esteem. The self image variable on self-esteem has a positive effect with a constant number value (a) of 11.148 and a regression coefficient (b) of 0.145. Then the regression equation is self-esteem (Y) = 11.148 + 0.145 self image (X). And the magnitude of the influence of the independent variable (Self Image) on the dependent variable (Self Esteem) has a percentage of 34.3%. Keyword : Self Image, Self Esteem Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh self image terhadap self esteem pada penguna media sosial Tik Tok di kalangan Generasi Z. Pendekatan yang digunakan pada penelitian ini adalah kuantitatif. Subjek pada penelitian ini terdapat 347 responden dengan menggunakan teknik non probability sampling dan jenis teknik yang digunakan Incidental Sampling. Pengambilan data yang digunakan pada penelitian ini ialah kuesioner yang terdiri alat ukur pada variabel self image yang menggunakan teori dari Jersield dan untuk alat ukur variabel self esteem menggunakan teori dari Rosenberg. Hasil penelitian menunjukkan bahwa berdasarkan pada uji regresi memiliki nilai F hitung sebesar 179,824 dan nilai p 0,000, sedangkan nilai α sebesar 0,05. Maka, nilai p lebih kecil atau kurang dari α. Dengan demikian dapat diinterpretasikan bahwa terdapat pengaruh yang signifikan antara variabel self image dengan self esteem. Pada variabel self image terhadap self esteem menghasilkan pengaruh yang positif dengan nilai angka konstan (a) yaitu 11,148 dan nilai angka koefisien regresi (b) sebanyak 0,145. Maka persamaan regresi adalah self esteem (Y) = 11,148 + 0,145 self image (X). Dan besarnya pengaruh variabel bebas (Self Image) terhadap variabel terikat (Self Esteem) memiliki presentase 34.3%. Kata kunci : Self Image, Self Esteem
Actions (login required)
View Item |