EVALUASI GEOMETRI JALAN REL DAN PENGARUH PADA EMPLASEMEN (Studi Kasus : Jalur Baru di Stasiun Manggarai)

WAHYUNI, INDAH DWI (2019) EVALUASI GEOMETRI JALAN REL DAN PENGARUH PADA EMPLASEMEN (Studi Kasus : Jalur Baru di Stasiun Manggarai). S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.

[img]
Preview
Text (HAL COVER)
1. Halaman Judul.pdf

Download (207kB) | Preview
[img]
Preview
Text (ABSTRAK)
2. Abstrak.pdf

Download (61kB) | Preview
[img]
Preview
Text (LEMBAR PERNYATAAN)
3. Surat Pernyataan.pdf

Download (1MB) | Preview
[img]
Preview
Text (LEMBAR PENGESAHAN)
4. Lembar Pengesahan.pdf

Download (2MB) | Preview
[img]
Preview
Text (KATA PENGANTAR)
5. Kata Pengantar.pdf

Download (99kB) | Preview
[img]
Preview
Text (DAFTAR ISI)
6. Daftar Isi.pdf

Download (205kB) | Preview
[img]
Preview
Text (DAFTAR TABEL)
7. Daftar Tabel.pdf

Download (239kB) | Preview
[img]
Preview
Text (DAFTAR GAMBAR)
8. Daftar Gambar.pdf

Download (244kB) | Preview
[img]
Preview
Text (DAFTAR LAMPIRAN)
9. Daftar Lampiran.pdf

Download (195kB) | Preview
[img] Text (BAB I)
10. Bab 1.pdf
Restricted to Registered users only

Download (38kB)
[img] Text (BAB II)
11. Bab 2.pdf
Restricted to Registered users only

Download (783kB)
[img] Text (BAB III)
12. Bab 3.pdf
Restricted to Registered users only

Download (339kB)
[img] Text (BAB IV)
13. Bab 4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (741kB)
[img] Text (BAB V)
14. Bab 5.pdf
Restricted to Registered users only

Download (26kB)
[img] Text (DAFTAR PUSTAKA)
16. Daftar Pustaka.pdf
Restricted to Registered users only

Download (73kB)
[img] Text (LAMPIRAN)
17. Lampiran.pdf
Restricted to Registered users only

Download (3MB)

Abstract

Manggarai Station is one of the type A large class train stations located in Manggarai, Tebet, South Jakarta. This station is the largest railway station in DKI Jakarta. The purpose of this study is to evaluate the design of calculation of horizontal curvature alignment, calculation of vertical arc alignment, and calculation of passenger volume adjusted to the current station capacity. Geometric calculations of railways refer to Permenhub No. 60 of 2012. Meanwhile to find out the available land area obtained from the design of the layout, the platform capacity refers to Ministerial Regulation No. 29 of 2011. The methodology used is secondary data collection, problem identification, literature study and data analysis. The results of the study indicate that for horizontal calculations it depends on the determination of the arch radius (R) and the limitation of the speed of fire (V) in the initial planning. This is done to overcome the influence of the centrifugal force that occurs on the rail. Vertical curvilinear calculation, planned speed is less than 100 km / hour so that the vertical curved radius is 6000 meters. And from the availability of land at the Manggarai Station emplacement it can be adjusted to the main activities currently available and for the type of rail used is R54 with a width of 1067 with the type of prestressed concrete bearing that is in accordance with the requirements of Minister of Transportation Regulation No. 60 of 2012 and Ministerial Regulation No.29 of 2011 Keywords: Transportation, Geometry, Rail Road, Emission, Land Stasiun Manggarai merupakan salah satu stasiun kereta api kelas besar tipe A yang terletak di Manggarai, Tebet, Jakarta Selatan. Stasiun ini merupakan stasiun kereta api terbesar yang ada di DKI Jakarta. Tujuan Penelitian ini untuk mengevaluasi desain perhitungan alinyemen lengkung horizontal, perhitungan alinyemen lengkung vertikal, dan perhitungan volume penumpang yang disesuaikan dengan kapasitas stasiun yang ada saat ini. Perhitungan geometrik jalan rel merujuk pada Permenhub No. 60 Tahun 2012. Sedangkan untuk mengetahui luas lahan yang tersedia didapat dari desain gambar layout kapasitas peron merujuk pada Peraturan Menteri No. 29 Tahun 2011. Metodologi yang digunakan adalah pengumpulan data-data sekunder, identifikasi masalah, studi literatur dan analisa data. Hasil penelitian menunjukkan bahwa untuk perhitungan horizontal bergantung pada penentuan jari-jari lengkung (R) dan pembatasan kecepatan api (V) dalam perencanaan awal. Hal ini dilakukan untuk mengatasi pengaruh gaya sentrifugal yang terjadi pada rel. Perhitungan lengkung vertikal, kecepatan yang direncanakan kurang dari 100 km/jam sehingga jari – jari lengkung vertikal sebesar 6000 meter. Dan dari ketersediaan lahan pada emplasemen Stasiun Manggarai bisa disesuaikan dengan kegiatan pokok yang ada pada saat ini dan untuk tipe rel yang digunakan yaitu R54 dengan lebar 1067 dengan jenis bantalan beton pratekan yang sudah sesuai dengan persyaratan Peraturan Menteri Perhubungan No. 60 Tahun 2012 dan Peraturan Menteri No.29 Tahun 2011. Kata Kunci : Trasnportasi,Geometrik,Jalan Rel,Emplasemen,Lahan

Item Type: Thesis (S1)
Call Number CD: FT/SIP. 19 357
Call Number: ST/11/19/161
NIM/NIDN Creators: 41115010037
Uncontrolled Keywords: Trasnportasi, Geometrik, Jalan Rel, Emplasemen, Lahan
Subjects: 300 Social Science/Ilmu-ilmu Sosial > 380 Commerce, Communications, Transportation (Perdagangan, Komunikasi, Transportasi) > 388 Ground Transportation/Transportasi Jalan Raya
300 Social Science/Ilmu-ilmu Sosial > 380 Commerce, Communications, Transportation (Perdagangan, Komunikasi, Transportasi) > 388 Ground Transportation/Transportasi Jalan Raya > 388.1 Roads/Jalan
600 Technology/Teknologi > 620 Engineering and Applied Operations/Ilmu Teknik dan operasi Terapan > 625 Engineering Of Railroads, Roads/Rekayasa Rel Kereta Api, Jalan > 625.7 Road Engineering/Teknik Jalan Raya
600 Technology/Teknologi > 620 Engineering and Applied Operations/Ilmu Teknik dan operasi Terapan > 625 Engineering Of Railroads, Roads/Rekayasa Rel Kereta Api, Jalan > 625.8 Artificial Road Surfaces/Teknik Permukaan Jalan Raya Buatan
Divisions: Fakultas Teknik > Teknik Sipil
Depositing User: Dede Muksin Lubis
Date Deposited: 04 Jan 2023 03:43
Last Modified: 11 Apr 2023 02:56
URI: http://repository.mercubuana.ac.id/id/eprint/73035

Actions (login required)

View Item View Item