STRATEGI MANAJEMEN MEDIA DALAM MENJAGA AKTUALITAS BERITA DI MEDIA ONLINE (Studi Kasus Pemberitaan Banjir Jakarta 2014 di Okezone.com)

SANTOSA, MUHAMMAD BUDI (2015) STRATEGI MANAJEMEN MEDIA DALAM MENJAGA AKTUALITAS BERITA DI MEDIA ONLINE (Studi Kasus Pemberitaan Banjir Jakarta 2014 di Okezone.com). S2 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta-Menteng.

[img]
Preview
Text (Cover)
COVER.pdf

Download (1MB) | Preview
[img]
Preview
Text (Abstrak)
ABSTRAK.pdf

Download (173kB) | Preview
[img] Text (Bab 1)
BAB I.pdf
Restricted to Registered users only

Download (299kB)
[img] Text (Bab 2)
BAB II.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Text (Bab 3)
BAB III.pdf
Restricted to Registered users only

Download (432kB)
[img] Text (Bab 4)
BAB IV.pdf
Restricted to Registered users only

Download (2MB)
[img] Text (Bab 5)
BAB V.pdf
Restricted to Registered users only

Download (234kB)
[img] Text (Daftar Pustaka)
PUSTAKA.pdf
Restricted to Registered users only

Download (2MB)

Abstract

The problem in this research is about how online media management strategy and modern management style to be able to keep actuality preaching. Case in point is the news in Okezone.com about flooding in Jakarta in 2014. The purpose of this study to determine the online media management strategy Okezone.com applying management principles (modern) so as to meet the challenges that the actual generated news and fulfill the function of the mass media, as well as to know the function of management related to the application of management principles (modern). Theories and concepts presented in this study, in addition to using the theory of mass communication that refers to McLuhan thought, also uses the concept of mass media management, the concept of the mechanism of news production, and modern management concept that is reflected from the implementation of the POAC (Planning, Organizing, Actuating, and controlling). Constructivist research paradigm. The results found Okezone.com, try different strategies to present actuality of news production news. Okezone.com also implement a modern management system, despite facing many obstacles, such as: human resources, inadequate equipment, and the importance of support from the board of directors. Keywords: mass media management, modern management, production news, current events, speed Permasalahan dalam penelitian ini adalah tentang bagaimana manajemen media online menerapkan strategi dan gaya manajemen modern untuk dapat menjaga aktualitas pemberitaannya. Kasus yang diangkat adalah pemberitaan di Okezone.com tentang banjir Jakarta pada 2014. Tujuan penelitian ini untuk mengetahui strategi manajemen media online Okezone.com menerapkan kaidah manajemen (modern) sehingga mampu menjawab tantangan agar berita yang dihasilkan aktual dan memenuhi fungsi media massa, serta untuk mengetahui fungsi dari manajemen terkait dengan penerapan kaidah manajemen (modern). Teori dan konsep yang dipaparkan dalam penelitian ini, selain menggunakan teori komunikasi massa yang mengacu pada pemikiran McLuhan, juga menggunakan konsep tentang manajemen media massa, konsep mekanisme produksi berita, dan konsep manajemen modern yang tercermin dari pelaksanaan POAC (Planning, Organizing, Actuating, dan Controlling). Paradigma penelitiannya konstruktivis. Hasil penelitian menemukan Okezone.com, mencoba berbagai strategi produksi berita untuk menyajikan aktualitas pemberitaan. Okezone.com juga menerapkan sistem manajemen modern, walaupun menghadapi berbagai kendala, antara lain: sumberdaya manusia, peralatan yang belum memadai, dan pentingnya dukungan dari direksi. Kata kunci: manajemen media massa, manajemen modern, produksi berita, aktualitas, kecepatan

Item Type: Thesis (S2)
Call Number CD: CDT-552-15-087
NIM/NIDN Creators: 55212110003
Uncontrolled Keywords: Mass Media Management, Modern Management, Produition News Current Events, speed. MKOM
Subjects: 300 Social Science/Ilmu-ilmu Sosial > 300. Social Science/Ilmu-ilmu Sosial > 302 Social Interaction, Interpersonal Relations/Interaksi Sosial, Hubungan Antarpersonal > 302.2 Communication/Komunikasi
Divisions: Pascasarjana > Magister Ilmu Komunikasi
Depositing User: Admin Perpus UMB
Date Deposited: 06 Aug 2015 11:35
Last Modified: 01 Jul 2022 07:51
URI: http://repository.mercubuana.ac.id/id/eprint/7201

Actions (login required)

View Item View Item