ANGGRAINI, NIA (2020) PEMAKNAAN BAHASA DALAM PERCAKAPAN PEMAIN ONLINE GAME (Studi Etnografi Virtual Dalam Permainan Free Fire). S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
|
Text (HAL COVER)
01. COVER.pdf Download (212kB) | Preview |
|
Text (BAB I)
02.BAB I.pdf Restricted to Registered users only Download (224kB) |
||
Text (BAB II)
03. BAB II.pdf Restricted to Registered users only Download (275kB) |
||
Text (BAB III)
04. BAB III.pdf Restricted to Registered users only Download (225kB) |
||
Text (BAB IV)
05. BAB IV.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) |
||
Text (BAB V)
06. BAB V.pdf Restricted to Registered users only Download (103kB) |
||
Text (DAFTAR PUSTAKA)
07. DAFTAR PUSTAKA.pdf Restricted to Registered users only Download (27kB) |
||
Text (LAMPIRAN)
08. LAMPIRAN.pdf Restricted to Registered users only Download (249kB) |
Abstract
This study's implemented in August 2019 until January 2020, with the purpose of knowing the meaning of language between the online game player inside the game. The author's interest started by how fast the growth of the game world and the popularity of it in society. Thus make the game is no longer a hobby, but a lifestyle. This research is qualitative research with the approach of descriptive. The subject of this research is the player in an online game of Free Fire that consists of boys, girls, and little boys. The method used to collect data are interview and observation, to prove the data, the author used the triangulation technique. And for data analytic, the technique used is data reduction, data model, and conclusion verification. Thus concluded the research as follow: 1. The communication process that happens between the player of Free Fire is two-way communication with voice chat as the medium. 2. The player interprets each symbol and uses it based on common approval. The purpose of it, of course, to win over another group in the competition. 3. Language in the conversation on the Free Fire game is interpreted as it is by its player. There are a lot of phrases that similar to each other but have different functions. And a few in-game phrases that constructed from real life, also the phrases that only applied in- game but have no meaning in real life. Keywords: Virtual Communication Ethnography, Online Game, Free Fire. Penelitian ini dilaksanakan pada bulan Agustus sampai 29 januari 2020, dengan tujuan untuk mengetahui pemaknaan bahasa dalam percakapan pemain online game. Awal ketertarikan peneliti dilatar belakangi oleh semakin berkembangnya dunia game dan meningkatnya kepopuleran game di kalangan masyarakat. Hal ini membuat game bukan hanya sekedar hobby namun menjadikan sebuah lifestyle. Penelitian ini merupakan penelitian kualitatif dengan pendekatan deskriptif. Subyek penelitian ini adalah para pemain online game Free Fire yang terdiri dari kelompok laki-laki, perempuan, dan anak laki-laki. Dalam pengumpulan data digunakan metode wawancara, dan observasi, untuk menguji keabsahan data, peneliti menggunakan teknik triangulasi. Sedangkan teknik analisis data yang digunakan adalah reduksi data, model data, verifikasi kesimpulan. Hasil penelitian memperoleh kesimpulan bahwa: 1. Proses komunikasi dalam yang terjadi di antara pemain Free Fire adalah proses komunikasi dua arah dalam satu kelompok melalui media voice chat. 2. Para pemain Free Fire memaknai simbol-simbol dan menggunakannya sesuai dengan fungsi simbol yang dimaknai bersama. Tujuannya adalah mencapai kemenangan suatu kelompok dalam berkompetisi dengan kelompok lainnya. 3. Bahasa dalam percakapan pada permainan Free Fire dimaknai sama oleh para pemainnya. Terdapat banyak istilah yang sama dalam Free Fire namun beberapa memiliki fungsi berbeda. Ada pula istilah yang dikonstruksikan dari peristiwa sebenarnya ke dalam virtual, serta istilah yang hanya terdapat di dunia virtual dan tidak ditemukan di dunia nyata. Kata Kunci: Etnografi Komunikasi Virtual, Online Game, Free Fire.
Actions (login required)
View Item |