BEULIA, DEKBIT CUTNANDA (2024) STUDI RESEPSI TERHADAP CHILD FREE DALAM CHANNEL YOUTUBE. S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
|
Text (HAL COVER)
01 COVER.pdf Download (440kB) | Preview |
|
|
Text (ABSTRAK)
02 ABSTRAK.pdf Download (81kB) | Preview |
|
Text (BAB I)
03 BAB 1.pdf Restricted to Registered users only Download (96kB) |
||
Text (BAB II)
04 BAB 2.pdf Restricted to Registered users only Download (187kB) |
||
Text (BAB III)
05 BAB 3.pdf Restricted to Registered users only Download (124kB) |
||
Text (BAB IV)
06 BAB 4.pdf Restricted to Registered users only Download (448kB) |
||
Text (BAB V)
07 BAB 5.pdf Restricted to Registered users only Download (84kB) |
||
Text (DAFTAR PUSTAKA)
08 DAFTAR PUSTAKA.pdf Restricted to Registered users only Download (94kB) |
||
Text (LAMPIRAN)
09 LAMPIRAN.pdf Restricted to Registered users only Download (479kB) |
Abstract
A communication phenomenon where there was a very active public conversation in 2021, where Gita Savitri's name soared. This research focuses on the content of the Analisa Channel Podcast with Gita Savitri with the content title "When Will I Have Children? I Want to Have a Nephew Online" Gita Savitri's Answers and Reasons for the Question". The purpose of this study is to understand the meaning of the message conveyed by Gita Savitri in the Podcast and how the message is received by the viewer. The subjects in this study are active Analisa Channel viewers who have followed Analisa Channel on social media and are 21- 26 years old. This research uses reception analysis with a qualitative approach. This research obtained diverse answers which were then analysed and classified into 3 positions, Dominant Hegemonic Position , Negotiated Position, and Negotiated Position. The results of this study are that researchers found 28 positions with 32.14% Dominant Hegemonic Position. Then 25% are in the Negotiated Position position and 42.86% are in the Oppositional Position position. This shows that the majority of informants do not accept and interpret the message content in the Analisa Channel Podcast content with Gita Savitri with the title Child free accordingly and accept the statements in the content, but give a positive view and full respect to couples who choose to become child free. Keywords: Reception, Qualitative, Analisa Channel, Gita Savitri, Child Free Fenomena komunikasi dimana terjadinya perbincangan public yang sangat aktif pada tahun 2021, dimana nama Gita Savitri melambung tinggi. Penelitian ini berfokus pada konten Podcast Analisa Channel bersama Gita Savitri dengan judul konten “ “Kpn Punya Anak? Aku Pengen Punya Keponakan Online” Jawaban dan Alasan Gita Savitri untuk Pertanyaan Tersebut”. Adapun tujuan penelitian ini adalah untuk Memahami pemaknaan pesan yang disampaikan Gita Savitri dalam Podcast tersebut dan bagaimana pesan tersebut diterima oleh viewer. Subyek pada penelitian ini adalah viewers aktif Analisa Channel yang telah mengikuti Analisa Channel di media sosial dan berusia 21-26 tahun. Penelitian ini menggunakan analisis resepsi dengan pendekatan kualitatif. Penelitian ini mendapatkan jawaban yang beragam yang kemudian di analisis dan diklasifikasikan kedalam 3 posisi, Dominant Hegemonic Position (Posisi Hegemonic Dominan), Negotiated Position (Posisi Negosiasi), dan Negotiated Position (Posisi Negosiasi). Hasil penelitian ini adalah peneliti mendapatkan sebanyak 28 posisi dengan sebanyak 32,14% Dominant Hegemonic Position (Posisi Hegemonic Dominan). Kemudian 25% berada pada posisi Negotiated Position (Posisi Negosiasi) dan 42,86% berada pada posisi Oppositional Position (Posisi Oposisi). Hal ini menunjukan bahwa mayoritas informan tidak menerima dan memaknai isi pesan dalam konten Podcast Analisa Channel bersama Gita Savitri dengan tajuk Child free dengan sesuai dan menerima pernyataan yang berada di dalam konten tersebut, namun memberikan pandangan yang postif dan respect full kepada kepada pasangan yang memilih untuk menjadi child free. Kata kunci: Resepsi, Kualitatif, Analisa Channel, Gita Savitri, Child Free
Actions (login required)
View Item |