PAMBUDI, RESTU AGUNG (2024) PERANCANGAN IDENTITAS VISUAL PADA RUMAH MAKAN PAWON IKKE. S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
|
Text (HAL COVER)
01 COVER.pdf Download (557kB) | Preview |
|
|
Text (ABSTRAK)
02 ABSTRAK.pdf Download (95kB) | Preview |
|
Text (BAB I)
03 BAB 1.pdf Restricted to Registered users only Download (147kB) |
||
Text (BAB II)
04 BAB 2.pdf Restricted to Registered users only Download (676kB) |
||
Text (BAB III)
05 BAB 3.pdf Restricted to Registered users only Download (343kB) |
||
Text (BAB IV)
06 BAB 4.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) |
||
Text (BAB V)
07 BAB 5.pdf Restricted to Registered users only Download (91kB) |
||
Text (DAFTAR PUSTAKA)
08 DAFTAR PUSTAKA.pdf Restricted to Registered users only Download (92kB) |
||
Text (LAMPIRAN)
09 LAMPIRAN.pdf Restricted to Registered users only Download (807kB) |
Abstract
The Jakarta City Census data states that the restaurant sector is one of the businesses that is needed and always growing rapidly in meeting the needs of a fast-paced and efficient society. This causes many people to open businesses in the culinary sector, especially in restaurants, and causes increasingly fierce competition between competitors. Pawon Ikke is a restaurant that serves traditional Central Javanese cuisine serving healthy home cooking with a distinctive Central Javanese flavor image that uses Central Javanese spices / spices as well as quality, natural, and fresh ingredients, from the advantages provided, currently the Pawon Ikke restaurant is not yet known by the wider community, so it is necessary to design a Visual Identity for the Pawon Ikke restaurant so that it is easily recognizable, builds a positive image, and becomes a differentiator from other restaurants. The SWOT analysis method is a framework used to evaluate the strengths (Strengths), weaknesses (Weaknesses), opportunities (Opportunities), and threats (Threats) of an organization, project, or business situation. This analysis helps in strategic planning by providing a comprehensive view of the internal and external factors that can affect the performance of the restaurant. Creating a new identity for Pawon Ikke restaurant so that it is easily recognizable, remembered, can be a differentiator from other restaurants and create a media application for Pawon Ikke restaurant. This design begins with determining the problem and concept of the idea, then conducting research/exploring the background of the brand and then collected into one, SWOT analysis, making mindmap & morphological matrix, sketching, selecting sketches, digital process, and finally the logo production process. This design produces a logo for Pawon Ikke restaurant, GSM (Graphic Standard Manual) book, application media in the form of Xbanner, Banner, plate, glass, apron, paper belt, rice box, and promotional media design on the Instagram platform. Keywords: Visual Identity, Pawon Ikke, SWOT Analysis, Logo Design Data Sensus Kota Jakarta menyatakan sektor rumah makan merupakan salah satu bisnis yang sangat dibutuhkan dan selalu berkembang pesat dalam memenuhi kebutuhan masyarakat yang serba cepat dan efisien. Hal ini menyebabkan banyaknya masyarakat yang membuka usaha di sektor kuliner terutama pada rumah makan, dan menyebabkan persaingan antar kompetitor yang semakin ketat. Pawon Ikke merupakan sebuah rumah makan yang menyajikan masakan tradisional khas Jawa tengah menyajikan masakan rumahan yang sehat dengan citra rasa khas Jawa Tengah yang menggunakan rempah/bumbu khas Jawa tengah serta bahan-bahan berkualitas, alami, dan segar, dari keunggulan yang diberikan saat ini rumah makan Pawon Ikke belum dikenal oleh masyarakat luas, maka diperlukan perancangan Identitas Visual untuk rumah makan Pawon Ikke agar mudah dikenali, membangun citra positif, dan menjadi pembeda dengan rumah makan lainnya. Metode analisis SWOT adalah kerangka kerja yang digunakan untuk mengevaluasi kekuatan (Strengths), kelemahan (Weaknesses), peluang (Opportunities), dan ancaman (Threats) dari suatu organisasi, proyek, atau situasi bisnis. Analisis ini membantu dalam perencanaan strategis dengan memberikan pandangan yang komprehensif tentang faktor-faktor internal dan eksternal yang dapat mempengaruhi kinerja rumah makan. Membuat sebuah identitas baru untuk rumah makan Pawon Ikke agar mudah dikenali, diingat, dapat menjadi pembeda dengan rumah makan lain dan membuat sebuah penerapan media bagi rumah makan pawon ikke.Perancangan ini diawali dengan penentuan masalah dan konsep ide, selanjutnya melakukan riset/menggali latar belakang brand lalu dikumpulkan menjadi satu, analisis SWOT, pembuatan mindmap & matrix morfologi, pembuatan sketsa, pemilihan sketsa, proses digital, dan terakhir proses produksi logo. Perancangan ini menghasilkan sebuah logo bagi rumah makan Pawon Ikke, buku GSM (Graphic Standard Manual), media-media penerapan berupa, Xbanner, Banner, piring, gelas, celemek, paper belt, kotak nasi, dan desain media promosi di platform Instagram. Kata Kunci: Identitas Visual, Pawon Ikke, Analisis SWOT, Perancangan Logo
Actions (login required)
View Item |