OKTAVIAN, MUHAMMAD FAUZI (2024) PERANCANGAN ARSITEKTUR ENTERPRISE MENGGUNAKAN TOGAF (Studi Kasus : Aplikasi Mobile Banking Bank XYZ). S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
Text (JURNAL MAHASISWA)
41820120053-MUHAMMAD FAUZI OKTAVIAN-LAP-JURNAL.pdf Restricted to Registered users only Download (953kB) |
Abstract
— PT Bank XYZ, Tbk is a company engaged in the banking sector. PT Bank XYZ, Tbk is one of the largest private banks in Indonesia. Bank XYZ has Digital Banking and Conventional Banking services. For Digital Banking such as ATM machines, Internet Banking and Mobile Banking. One of them is for Mobile Banking which is based on a mobile application using the Android and iOS Operating Systems. The Mobile Banking application owned by Bank XYZ is called OCTOMob. OCTOMob has many features as one of the mobile banking applications in Indonesia. For standard features as a mobile banking application such as Account Balance Info, Transfers, Bill Payments and Purchases or top up can already be done using the OCTOMob application. Then apart from these standard features, the OCTOMob application has features for opening an account online, scanning QRIS, applying for loans online, applying for credit cards online and there are still others. then in the development of the mobile banking application owned by Bank XYZ there are still deficiencies in terms of performance when used by customers. Not a few customers have complained about the performance of the OCTOMob application, such as the application which when accessed cannot be opened quickly, unable to log into the application because it requires an OTP code to be able to log in and the OTP code sent in the form of SMS to the customer's registered mobile number is not received by the customer. Based on the problems that arise, the solution needed is planning or designing Enterprise Architecture using TOGAF (The Open Group Architecture Framework) ADM (Architecture Development Method) PT Bank XYZ, Tbk adalah perusahaan yang bergerak di bidang perbankan. PT Bank XYZ, Tbk merupakan salah satu Bank Swasta terbesar di Indonesia. Bank XYZ memiliki layanan Digital Banking dan Konvensional Banking. Untuk Digital Banking seperti mesin ATM, Internet Banking dan Mobile Banking. Salah satunya untuk Mobile Banking yang berbasis aplikasi mobile menggunakan Operating System Android dan iOS. Aplikasi Mobile Banking yang dimiliki oleh Bank XYZ dinamakan OCTOMob. OCTOMob memiliki banyak fitur sebagai salah satu aplikasi mobile banking yang ada di Indonesia. Untuk fitur standar sebagai aplikasi mobile banking seperti Info Saldo Rekening, Transfer, Pembayaran Tagihan dan Pembelian atau isi ulang sudah dapat dilakukan menggunakan aplikasi OCTOMob. Lalu selain fitur standar tersebut, aplikasi OCTOMob memiliki fitur Pembukaan Rekening secara Online, scan QRIS, pengajuan pinjaman secara online, pengajuan kartu kredit secara online dan masih ada lainnya. lalu dalam perkembangannya aplikasi mobile banking yang dimiliki Bank XYZ ini masih ada kekurangan dalam sisi performa saat digunakan oleh customer. Tidak sedikit customer yang mengeluhkan performa dari aplikasi OCTOMob, seperti aplikasi yang saat diakses tidak dapat terbuka dengan cepat, tidak dapat melakukan login kedalam aplikasi dikarenakn membutuhkan kode OTP untuk dapat login dan kode OTP yang dikirimkan berupa SMS ke nomor ponsel customer yang sudah terdaftar tidak di terima oleh customer. Berdasarkan masalah yang muncul maka solusi yang dibutuhkan berupa perencanaan atau perancangan Enterprise Architecture menggunakan TOGAF (The Open Group Architecture Framework) ADM (Architecture Development Method).
Actions (login required)
View Item |