ANALISIS KEGAGALAN ENGINE BLEED AIR SYSTEM PADA PESAWAT BOEING 737-800 NEXT GENERATION

SETIAJI, MOCHAMMAD NUROHMAN (2024) ANALISIS KEGAGALAN ENGINE BLEED AIR SYSTEM PADA PESAWAT BOEING 737-800 NEXT GENERATION. S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.

[img] Text (HAL COVER)
01 COVER.pdf

Download (453kB)
[img] Text (ABSTRAK)
02 ABSTRAK.pdf

Download (41kB)
[img] Text (BAB I)
03 BAB 1.pdf
Restricted to Registered users only

Download (172kB)
[img] Text (BAB II)
04 BAB 2.pdf
Restricted to Registered users only

Download (725kB)
[img] Text (BAB III)
05 BAB 3.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Text (BAB IV)
06 BAB 4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (2MB)
[img] Text (BAB V)
07 BAB 5.pdf
Restricted to Registered users only

Download (44kB)
[img] Text (DAFTAR PUSTAKA)
08 DAFTAR PUSTAKA.pdf
Restricted to Registered users only

Download (160kB)
[img] Text (LAMPIRAN)
09 LAMPIRAN.pdf
Restricted to Registered users only

Download (472kB)

Abstract

The Engine Bleed Air System is a pressurized air supply system drawn from the high- pressure compressor of both aircraft engines, utilized for cabin pressurization and air conditioning. Between 2020 and 2023, AB airlines experienced 90 flight delays attributed to issues with the engine bleed air system. Failures in this system lead to flight delays and disrupt aircraft operations due to unscheduled maintenance, requiring time for repairs. Analyzing the technical factors causing disruptions in the engine bleed air system of AB airline's B737-800 aircraft involves determining flight hours and types of maintenance on components causing these failures to minimize unscheduled maintenance. The employed methods include fishbone diagrams and Weibull distribution. Failures in the engine bleed air system arise from the failed operation of a component known as the precooler control valve (PCCV), experiencing slow movement, overplay, and low pressure due to worn-out actuator linkages, poppet valves, torn diaphragms, and brittleness. The research yielded a mean time to failure of 2246,083 flight hours. Based on the existing PCCV component maintenance program, it is associated with the implementation of functional tests on the PCCV in Boeing 737-800 aircraft at intervals of two A checks. The applied improvisation involves using Molykote G-Rapid Plus on the sleeve bearing as a lubricant layer to prevent corrosion and wear on the inner and outer surfaces of the sleeve bearing. Keywords: Engine Bleed Air System, Bleed Trip Off, Fishbone Diagram. Engine bleed air system merupakan sistem suplai udara bertekanan yang diambil dari high pressure compressor dari kedua engine pesawat yang digunakan sebagai cabin pressurization dan air conditioning. Terdapat 90 masalah delay pada penerbangan maskapai AB yang disebabkan oleh masalah engine bleed air system dalam rentang waktu 2020-2023. Kegagalan pada engine bleed air system berdampak pada penundaan penerbangan dan terganggunya operasional pesawat dikarenakan akan terjadinya unscheduled maintenance yang membutuhkan waktu untuk perbaikan. Menganalisis faktor-faktor teknis yang menyebabkan gangguan pada engine bleed air system pada pesawat B737-800 milik maskapai AB dan menentukan flight hours serta jenis perawatan pada komponen yang menyebabkan kegagalan pada engine bleed air system untuk meminimalisir unshecdule maintenance. Metode yang digunakan adalah fishbone diagram dan distribusi Weibull. Kegagalan pada engine bleed air system disebabkan failed operation dari komponen yang bernama precooler control valve yang mengalami slow move, overplay dan low press yang disebabkan oleh actuator linkage dan poppet valve yang aus dan diaphragm yang robek dan getas. Pada penelitian ini diperoleh nilai mean time to failure 2246,083 flight hours. Berdasarkan maintenance program komponen PCCV yang sudah ada, maka dikaitkan bahwa functional test pada PCCV di pesawat Boeing 737-800 dilaksanakan dengan interval dua kali A check. Improvisasi yang di terapkan yaitu penggunaan molykote g-rapid plus pada slevee bearing sebagai lapisan pelumas untuk mencegah terjadinya korosi dan aus pada permukaan inner dan outer dari sleeve bearing. Kata Kunci: Engine Bleed Air System, Bleed Trip Off, Fishbone Diagram

Item Type: Thesis (S1)
Call Number CD: FT/MSN. 24 055
Call Number: ST/13/24/038
NIM/NIDN Creators: 41322110036
Uncontrolled Keywords: Engine Bleed Air System, Bleed Trip Off, Fishbone Diagram
Subjects: 100 Philosophy and Psychology/Filsafat dan Psikologi > 150 Psychology/Psikologi > 155 Differential and Developmental Psychology/Psikologi Diferensial dan Psikologi Perkembangan > 155.9 Environmental Psychology/Psikologi Lingkungan > 155.96 Influence of Restrictive Environments/Pengaruh Lingkungan Perbatasan > 155.965 Aircraft/Pesawat Terbang
100 Philosophy and Psychology/Filsafat dan Psikologi > 150 Psychology/Psikologi > 155 Differential and Developmental Psychology/Psikologi Diferensial dan Psikologi Perkembangan > 155.9 Environmental Psychology/Psikologi Lingkungan > 155.96 Influence of Restrictive Environments/Pengaruh Lingkungan Perbatasan > 155.966 Spacecraft/Pesawat Ruang Angkasa
500 Natural Science and Mathematics/Ilmu-ilmu Alam dan Matematika > 530 Physics/Fisika > 534 Sound and Related Vibrations/Suara, Bunyi dan Getaran yang Berkaitan
500 Natural Science and Mathematics/Ilmu-ilmu Alam dan Matematika > 530 Physics/Fisika > 534 Sound and Related Vibrations/Suara, Bunyi dan Getaran yang Berkaitan > 534.1 Generation of Sound/Pembangkit Bunyi, Pembangkit Suara
600 Technology/Teknologi > 620 Engineering and Applied Operations/Ilmu Teknik dan operasi Terapan > 621 Applied Physics/Fisika terapan > 621.8 Machine Engineering, Machinery/Teknik Mesin
700 Arts/Seni, Seni Rupa, Kesenian > 720 Architecture/Arsitektur > 729 Design and decoration of Structures/Desain dan Pola Bangunan > 729.1 Design in Vertical Plane/Desain Pesawat Vertikal
Divisions: Fakultas Teknik > Teknik Mesin
Depositing User: khalimah
Date Deposited: 28 Feb 2024 08:43
Last Modified: 28 Feb 2024 08:43
URI: http://repository.mercubuana.ac.id/id/eprint/86638

Actions (login required)

View Item View Item