LEBANG, EXSELLANDRO (2020) ANALISIS PERBANDINGAN TORSI DAN DAYA PADA PENGGUNAAN BUSI STANDAR DAN IRIDIUM MOTOR HONDA CRF 150 L DENGAN ALAT CASING DYNOTEST. S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
|
Text (HAL COVER)
01 Cover.pdf Download (365kB) | Preview |
|
Text (BAB I)
02 Bab 1.pdf Restricted to Registered users only Download (33kB) |
||
Text (BAB II)
03 Bab 2.pdf Restricted to Registered users only Download (319kB) |
||
Text (BAB III)
04 Bab 3.pdf Restricted to Registered users only Download (341kB) |
||
Text (BAB IV)
05 Bab 4.pdf Restricted to Repository staff only Download (177kB) |
||
Text (BAB V)
06 Bab 5.pdf Restricted to Registered users only Download (46kB) |
||
Text (DAFTAR PUSTAKA)
07 Daftar Pustaka.pdf Restricted to Registered users only Download (111kB) |
||
Text (LAMPIRAN)
08 Lampiran.pdf Restricted to Registered users only Download (821kB) |
Abstract
In the motorcycle ignition system The spark is an important role.The spark plugs serve to sprinkle the sparks necessary to burn the fuel mixture with the compressed air.The aim of the study is to know the ratio of torque and power, to 4-step gasoline motors resulting from standard spark plugs and iridium plugs.This test uses the Honda CRF 150 L motorcycle. Testing conducted using Dynotest Casing (Axis Dyno Moto VX-12) Alfa Jaya Motor.The tests were carried out alternately for each of the plugs with a variation of the 4000-8000 RPM engine in the transmission 3 gear was used to obtain a torque (T), power (P) ratio.Highest torque obtained on iridium plugs that reach 12.2 Nm at 8000 RPM, the highest power generated on iridium plugs reaches 10.4 HP. While the highest standard plugs of torque reached 11.9 Nm at 6000 RPM, the highest power of 10.1 HP at a 8000 RPM round.The result of Iridium spark plugs testing has the greatest torque increase at 4000 RPM capable of raising 0.7 Nm torque from standard plugs, and the greatest power at RPM 7000 is raising the power of 0.4 HP from standard plugs.The use of iridium plugs on the Honda CRF 150 L motor is able to increase the torque and power from the use of standard plugs and the resulting emissions from both of the Iridium plugs superior to the lower CO (carbon monoxide) parameters but the higher HC (hydrocarbon) exhaust emissions. Keywords: Honda CRF 150 L, Spark Plug, performance, Dynotest Casing. Dalam sistem pengapian sepeda motor, busi merupakan peran yang penting. Busi berfungsi untuk memercikkan bunga api yang diperlukan untuk membakar campuran bahan bakar dengan udara yang telah dikompresi. Tujuan dari penelitian ini adalah Mengetahui perbandingan torsi dan daya, pada motor bensin 4 langkah yang dihasilkan dari busi standar dan busi iridium. Pengujian ini menggunakan sepeda motor Honda CRF 150 L. Pengujian dilakukan dengan menggunakan Casing Dynotest (Axis Dyno Moto VX-12) Alfa Jaya Motor. Pengujian dilakukan secara bergantian untuk masing-masing busi dengan variasi putaran mesin 4000-8000 RPM pada gigi transmisi 3 digunakan untuk memperoleh perbandingan torsi (T), daya (P). torsi tertinggi didapatkan pada busi iridium yang mencapai 12.2 Nm pada putaran 8000 RPM, daya tertinggi dihasilkan pada busi iridium mencapai 10.4 HP. Sedangkan busi standar torsi tertinggi mencapai 11.9 Nm pada putaran 6000 RPM, daya tertinggi 10.1 HP pada putaran 8000 RPM. Hasil dari pengujian busi iridium memiliki peningkatan torsi yang paling besar pada RPM 4000 mampu menaikan torsi 0.7 Nm dari busi standar, dan daya yang paling besar pada RPM 7000 menaikan daya 0.4 HP dari busi standar. Penggunaan busi iridium pada motor Honda CRF 150 L mampu meningkatkan torsi dan daya dari penggunaan busi standar dan emisi yang dihasilkan dari kedua busi ini iridium unggul pada parameter CO (Karbon Monoksida) yang lebih rendah namun emisi gas buang HC (Hidrokarbon) yang lebih tinggi. Kata Kunci: Honda CRF 150 L,Busi, performa, Casing Dynotest
Actions (login required)
View Item |