SAFITRI, NADIA (2020) BINGKAI AKHLAK OLEH ANIMASI DAKWAH NUSSA MELALUI YOUTUBE. S1 thesis, Universitas Mercu Buana.
|
Text (HALAMAN COVER)
1. Halaman Judul.pdf Download (29kB) | Preview |
|
|
Text (ABSTRAK)
2. Abstrak.pdf Download (117kB) | Preview |
|
|
Text (LEMBAR PERNYATAAN)
3. Pernyataan.pdf Download (114kB) | Preview |
|
|
Text (LEMBAR PENGESAHAN)
4. Lembar Pengesahan.pdf Download (278kB) | Preview |
|
|
Text (KATA PENGANTAR)
5. Kata Pengantar.pdf Download (130kB) | Preview |
|
|
Text (DAFTAR ISI)
6. Daftar Isi.pdf Download (65kB) | Preview |
|
|
Text (DAFTAR TABEL)
7. Daftar Tabel.pdf Download (20kB) | Preview |
|
Text (BAB 1)
8. BAB I.pdf Restricted to Registered users only Download (108kB) |
||
Text (BAB 2)
9. BAB II.pdf Restricted to Registered users only Download (163kB) |
||
Text (BAB 3)
10. BAB III.pdf Restricted to Registered users only Download (113kB) |
||
Text (BAB 4)
11. BAB IV.pdf Restricted to Registered users only Download (216kB) |
||
Text (BAB 5)
12. BAB V.pdf Restricted to Registered users only Download (74kB) |
||
Text (DAFTAR PUSTAKA)
13. Daftar Pustaka.pdf Restricted to Registered users only Download (82kB) |
||
Text (LAMPIRAN)
14. Lampiran.pdf Restricted to Registered users only Download (163kB) |
Abstract
Nussa Da'wah animation is one of the Da'wah accounts that broadcast Islam through YouTube. Nussa da'wah animation is used as an educational for children, especially in the formation of character and goood character for children. Nussa is one of the character in the animation, reflects the figure of a pious child, kind, patient and other good character. The research carried out aims to find out the “Bingkai Akhlak” in the episodes of "Belajar Ikhlas" and the episode "Nussa Bisa". The concepts used in research are New media, social media, propaganda media, moral messages, animation, framing and reality. This study uses a constructivist paradigm, a type of descriptive qualitative research approach and the analysis method of the Gamson and Modigliani framing models. Framing analysis can show how the media construct reality. Analysis with the Gamson and Modigliani models will be deeper and sharper because there are 8 elements that are divided into 2 devices. For Gamson and Modigliani, "Frame" is not the same as agreeing or disagreeing but framing is related to the orientation of the News where the focal point of framing is how an event is framed and presented to the public ". The results in every episodes is how sincere learning is constructed in the Da'wah Nussa animation because sincerity is very easy to say, difficult to apply but not impossible to cultivate, so the importance of sincere learning practices, transmit sincere science and continue to apply sincere science. Whereas in the episode "Nussa Bisa" from the results of the study it can be concluded that having high enthusiasm and support from parents is needed in the form of permission and prayer to do what will be achieved. Keywords: Framing Analysis, Gamson and Modigliani Models, Morals, Nussa Animation Animasi Dakwah Nussa merupakan salah satu dari sekian banyak Channel dakwah yang mensyiarkan Islam melalui media Youtube. Animasi Dakwah Nussa dijadikan media Pendidikan untuk anak-anak terutama dalam pembentukan akhlak dan karakter anak yang baik. Nussa, karakter dalam animasi itu, mencerminkan sosok anak yang soleh, baik, sabar serta akhlak baik lainnya. Penelitian yang dilakukan ini bertujuan untuk mengetahui Bingkai Akhlak dalam episode “Belajar Ikhlas” dan episode “Nussa Bisa”. Konsep-konsep yang digunakan dalam penelitian adalah New media, media sosial, media dakwah, pesan akhlak, animasi, framing dan realitas. Penelitian ini menggunakan paradigma konstruktivis, tipe penelitian deskriptif pendekatan kualitatif dan metode analisis framing model Gamson dan Modigliani. Analisis framing dapat memperlihatkan bagaimana media mengkonstruksi realitas. Analisis dengan model Gamson dan Modigliani akan lebih dalam dan tajam karena terdapat 8 elemen yang terbagi dalam 2 perangkat. Bagi Gamson dan Modigliani, “Frame” tidak sama dengan setuju atau tidak setuju namun framing berhubungan dengan orientasi pemberitaan dimana titik perhatian dari framing adalah bagaimana suatu peristiwa tersebut dibingkai dan disajikan kepada khalayak”. Hasil penelitian yang diperoleh dalam episode belajar ikhlas yaitu bagaimana belajar ikhlas dikonstruksikan dalam Animasi Dakwah Nussa karena ikhlas sangat mudah diucapkan, sulit diterapkan namun tidaklah mustahil untuk diusahakan, maka pentingnya prektek belajar ilmu ikhlas, menularkan ilmu ikhlas dan terus menerapkan ilmu ikhlas. Sedangkan pada episode “Nussa Bisa” dari hasil penelitian dapat disimpulkan memiliki semangat yang tinggi dan dukungan dari orang tua sangat diperlukan dalam pembuktian berupa izin dan doa untuk melakukan suatu yang akan dicapai. Kata Kunci : Analisis Framing, Model Gamson dan Modigliani, Akhlak, Animasi Nussa
Actions (login required)
View Item |