PUTRA, ANGGI SEPTIAWAN (2021) ANALISIS KINERJA MATERIAL SOLID OXIDE FUEL CELL (SOFC) PADA TEMPERATURE (500-1000 ℃) MENGGUNAKAN METODE ELEMEN HINGGA. S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
|
Text (HAL COVER)
01 Cover.pdf Download (690kB) | Preview |
|
Text (BAB I)
02 Bab 1.pdf Restricted to Registered users only Download (148kB) |
||
Text (BAB II)
03 Bab 2.pdf Restricted to Registered users only Download (346kB) |
||
Text (BAB III)
04 Bab 3.pdf Restricted to Registered users only Download (193kB) |
||
Text (BAB IV)
05 Bab 4.pdf Restricted to Registered users only Download (538kB) |
||
Text (BAB V)
06 Bab 5.pdf Restricted to Registered users only Download (128kB) |
||
Text (DAFTAR PUSTAKA)
07 Daftar Pustaka.pdf Restricted to Registered users only Download (62kB) |
||
Text (LAMPIRAN)
08 Lampiran.pdf Restricted to Registered users only Download (342kB) |
Abstract
Currently, technology development in the world are growing rapidly as well as population growth. We cannot avoid the increasing need for electrical energy. Meanwhile, the fuel available in the wild is running low. So humans must be more observant to avoid this by using alternative energy including fuel cells. Fuel cell is an electrochemical conversion device that produces electricity from the reaction between hydrogen and oxygen. This solid oxide fuel cell (SOFC) use a hard ceramic material of LSM and Ni-YSZl. Temperatur is a very influential factor of a fuel cell volume, mass, and density of the fuel cell. The predethermined dimensions and temperatur variations will be analyzed using finite element method on solidworks software so that it can be seen the impact of the fluid temperatur given on performance of ceramic material. The result showed that the mass and volume of ceramic materials tended to decrease where initial massof cathode is 0,0108017 to 0,01 kg, and the initial mass of the anode is 0,015797 to 0,015 kg, as well as the volume anode and cathode from 0,000002041 to 0,0000019603 m3. Keywords: Solid Oxide Fuel Cell, Hydrogen, Oxygen, Volume, Mass, Density, Temperatur, Solidworks Saat ini perkembangan teknologi di dunia sangat berkembang pesat begitu juga dengan pertumbuhan penduduknya. Kebutuhan energi listrik yang terus meningkat tidak bisa kita hindari. Sedangkan bahan bakar yang tersedia di alam bebas ini semakin menipis. Maka manusia harus semakin jeli untuk menghindari hal tersebut dengan cara menggunakan energi alternatif termasuk fuel cell. Fuel Cell merupakan sebuah alat konversi elektrokimia yang menghasilkan listrik dari hasil reaksi antara hidrogen dan oksigen. Solid oxide fuel cell (SOFC) ini menggunakan material dari keramik LSM dan Ni-YSZ. Temperatur adalah hal yang sangat berpengaruh terhadap performa volume, massa, dan densitas fuel cell. Dimensi yang telah ditentukan dan variasi temperatur akan dianalisis menggunakan metode elemen hingga pada software solidworks sehingga dapat diketahui dampak dari temperatur fluida yang diberikan terhadap performa material keramiknya. Pada hasil penelitian didapatkan bahwa massa dan volume pada material keramik cenderung mengalami penurunan. Dimana massa awal dari katoda 0,010817 kg menjadi 0,01 kg dan massa awal dari anoda 0,015797 menjadi 0,15 kg, begitu juga dengan volume anoda dan katodanya yang awalnya 0,000002041 menjadi 0,0000019603 m3. Kata kunci: Solid Oxide Fuel Cell, Oksigen, Hidrogen, Volume, Massa, Densitas Temperatur, Solidworks
Actions (login required)
View Item |