Redesain Elemen Visual Board Game Pagelaran Yogyakarta

FIRDAUS, BAGINDA PRAMUDHITA (2018) Redesain Elemen Visual Board Game Pagelaran Yogyakarta. S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.

[img]
Preview
Text (HAL COVER)
cover.pdf

Download (104kB) | Preview
[img]
Preview
Text (ABSTRAK)
abstrak.pdf

Download (115kB) | Preview
[img]
Preview
Text (LEMBAR PERNYATAAN)
lembar pernyataan.pdf

Download (85kB) | Preview
[img]
Preview
Text (LEMBAR PENGESAHAN)
lembar pengesahan.pdf

Download (95kB) | Preview
[img]
Preview
Text (KATA PENGANTAR)
kata pengantar.pdf

Download (96kB) | Preview
[img]
Preview
Text (DAFTAR ISI)
daftar isi.pdf

Download (70kB) | Preview
[img]
Preview
Text (DAFTAR TABEL)
daftar tabel.pdf

Download (80kB) | Preview
[img]
Preview
Text (DAFTAR GAMBAR)
daftar gambar.pdf

Download (96kB) | Preview
[img]
Preview
Text (DAFTAR LAMPIRAN)
daftar lampiran.pdf

Download (78kB) | Preview
[img] Text (BAB I)
Bab 1.pdf
Restricted to Registered users only

Download (140kB)
[img] Text (BAB II)
BAB 2.pdf
Restricted to Registered users only

Download (301kB)
[img] Text (BAB III)
BAB 3.pdf
Restricted to Registered users only

Download (596kB)
[img] Text (BAB IV)
bab 4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (2MB)
[img] Text (BAB V)
bab 5.pdf
Restricted to Registered users only

Download (427kB)
[img] Text (DAFTAR PUSTAKA)
Pustaka.pdf
Restricted to Registered users only

Download (110kB)
[img] Text (LAMPIRAN)
lampiran.pdf
Restricted to Registered users only

Download (528kB)

Abstract

Pagelaran Yogyakarta is a board game which takes the theme of art and cultural performances of Yogyakarta. With a mission to reintroduce the community and grow up cultural awareness. Pagelaran Yogyakarta Board Game has been nominated and elected as the 3rd champion on Kompas Board Game Challenge in 2015. Board games have potentials to be can be educational tools to solve social crisis that happens in today's society, which mainly influenced by the popularity of smartphones. Board game Pagelaran Yogyakarta has many benefits, especially in increasing the direct interaction in socializing and educating children about their heritage culture. While this game has many advantages, but there is still a waekness on Visual display, that the identity of local culture not enough to shown. The author intends to make this work as a learning object. How to design a product that is rich in cultural elements. So it's "Board Game Pagelaran Yogyakarta" can better and educate and have capacity from visualization of culture. In this report the author lays out how the step by step process of re-designing "Pagelaran Yogyakarta Board Game". start from the discussion of the problem and the solution, search planning concept, design execution and reporting the final results, and last the conclusions of the project. Key Word: Board game, Redesign, Pagelaran Yogyakarta. "Board Game Pagelaran Yogyakarta" merupakan sebuah permainan papan yang mengambil tema dari seni budaya pertunjukan daerah Yogyakarta. Dengan misi mengenalkan kembali pada masyarakat dan membangun kepedulian terhadap budaya yang ada di Indonesia. "Board Game Pagelaran Yogyakarta" telah terpilih dan menjadi nominasi juara ke 3 pada event Kompas Board Game Challenge pada tahun 2015. Dilihat dari potensinya, board game dapat menjadi sarana edukatif dari krisis sosial yang terjadi dalam masyarakat saat ini. popularitas smartphone memiliki pengaruh besar pada fenomena tersebut. "Board Game Pagelaran Yogyakarta" hadir dengan berbagai manfaatnya, terutama interaksi langsung dalam bersosialisasi dan pendidikan kebudayaan. dimana itu semua menjadi sebuah kebutuhan saat ini. Berlandaskan antusias dan dukungan penulis pada "Board Game Pagelaran Yogyakarta", penulis bermaksud menjadikan karya ini sebagai objek pembelajaran dalam studi. Juga pengembangan dalam merancang sebuah produk yang mengandung banyak unsur bernuansa kebudayaan. Sehingga "Board Game Pagelaran Yogyakarta" dapat lebih mengedukasi, dan memiliki kapasitas lebih baik dalam bentuk visualnya. Dalam laporan ini penulis memaparkan bagaimana langkah demi langkah proses perancangan "Board Game Pagelaran Yogyakarta". dimulai dari pembahasan masalah dan pencarian solusinya, merencanakan konsep, proses eksekusi perancangan, dan laporan hasil akhir, serta kesimpulan yang didapat dari projek yang telah dilakukan. Kata Kunci: Board game, Redesain, Pagelaran Yogyakarta.

Item Type: Thesis (S1)
Call Number CD: FDSK/DKV. 18 008
NIM/NIDN Creators: 42316010121
Uncontrolled Keywords: Board game, Redesain, Pagelaran Yogyakarta
Subjects: 700 Arts/Seni, Seni Rupa, Kesenian > 700. Arts/Seni, Seni Rupa, Kesenian > 700.1-700.9 Standards Subdivisions of The Arts/Subdivisi Standard dari Karya Seni > 700.1 Philosophy and Theory of The Arts/Filsafat dan Teori Kesenian, Filsafat dan Teori Karya Seni
700 Arts/Seni, Seni Rupa, Kesenian > 700. Arts/Seni, Seni Rupa, Kesenian > 700.1-700.9 Standards Subdivisions of The Arts/Subdivisi Standard dari Karya Seni > 700.2-700.3 Standards Subdivisions of The Arts/Subdivisi Standard dari Karya Seni
700 Arts/Seni, Seni Rupa, Kesenian > 780 Music/Seni Musik > 780.1-780.9 Standard Subdivisions of Music/Subdivisi Standar Dari Seni Musik > 780.5 General Publications of Music/Terbitan Berseri Seni Musik, Berkala Seni Musik
Divisions: Fakultas Desain dan Seni Kreatif > Desain Komunikasi Visual
Depositing User: Virda Syifa
Date Deposited: 08 Sep 2018 03:11
Last Modified: 04 Feb 2022 04:02
URI: http://repository.mercubuana.ac.id/id/eprint/44484

Actions (login required)

View Item View Item