ERNISAL, FETTY (2025) HUBUNGAN ANTARA REGULASI DIRI DENGAN FOMO PADA PENGGUNA MEDIA SOSIAL GEN Z DI DAERAH KHUSUS JAKARTA. S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
|
Text (HAL COVER)
01 COVER.pdf Download (383kB) | Preview |
|
|
Text (BAB I)
02 BAB 1.pdf Restricted to Registered users only Download (122kB) |
||
|
Text (BAB II)
03 BAB 2.pdf Restricted to Registered users only Download (179kB) |
||
|
Text (BAB III)
04 BAB 3.pdf Restricted to Registered users only Download (273kB) |
||
|
Text (BAB IV)
05 BAB 4.pdf Restricted to Registered users only Download (273kB) |
||
|
Text (BAB V)
06 BAB 5.pdf Restricted to Registered users only Download (34kB) |
||
|
Text (DAFTAR PUSTAKA)
07 DAFTAR PUSTAKA.pdf Restricted to Registered users only Download (100kB) |
||
|
Text (LAMPIRAN)
08 LAMPIRAN.pdf Restricted to Registered users only Download (567kB) |
Abstract
Digital platforms today are not only useful for seeking information but also provide individuals the opportunity to observe the activities of others that are perceived as more valuable than their own experiences. The purpose of this study is to determine whether there is a relationship between self-regulation and fomo among gen z social media users. One factor contributing to FOMO is SelfRegulation, whereby individuals with low levels of Self-Regulation are more prone to feelings of Fomo. This study aims to analyze the relationship between Self-Regulation and Fomo among Gen Z social media users in the special capital region of Jakarta. This research employs a quantitative approach with a bivariate correlation method. Sampling was conducted using non-probability sampling through purposive sampling techniques with a total of 200 respondents. Data collection utilized several instruments, namely self-regulation scale(SSRQ) and Fear of Missing Out (Fomos) scale. This indicates that self-regulation and fomo are not significantly correlation. Keywords: Self-Regulation, Fear of Missing Out (Fomo), Social Media Platform digital saat ini tidak hanya berguna untuk mencari informasi saja, tetapi juga memberikan kesempatan bagi individu untuk mengetahui aktivitas orang lain yang dianggap lebih berharga dibandingkan dengan pengalaman yang dimilikinya terutama pada generasi z. Tujuan penelitian ini untuk mengetahui apakah terdapat hubungan antara regulasi diri dengan fomo pada pengguna media sosial gen z. Salah satu faktor yang berkontribusi pada fomo adalah regulasi diri, dimana individu dengan tingkat regulasi diri yang rendah lebih rentan terhadap perasaan fomo. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis hubungan antara regulasi diri dengan fomo pada pengguna media sosial gen z di Daerah Khusus Jakarta. Metode penelitian ini menggunakan pendekatan kuantitatif dengan metode korelasi bivariat. Pengambilan sampel dilakukan dengan menggunakan menggunakan non-probability sampling dengan menggunakan teknik purposive sampling dengan jumlah responden 200 reponden. Pengumpulan data dilakukan dengan beberapa instrumen, yaitu skala regulasi diri (SSRQ) dan skala Fear of Missing Out (FoMOS). Hasil nilai korelasi signifikansi 0,400 menunjukkan bahwa hasil ini lebih tinggi dari 0,05. Hal ini menunjukkan bahwa regulasi diri dan FOMO (Fear of Missing Out) tidak berkorelasi secara signifikan. Kata Kunci : Regulasi diri, Fear of Missing Out (Fomo), Media Sosial
Actions (login required)
![]() |
View Item |
