ETANIA, YUNIAR CASSANDRA (2025) PEMETAAN DAN MANAJEMEN PEMANGKU KEPENTINGAN DALAM PROSES KOMUNIKASI PERUBAHAN KEBIJAKAN TARIF TER DIREKTORAT JENDERAL PAJAK. S2 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
|
Text (HAL COVER)
01 COVER.pdf Download (979kB) | Preview |
|
![]() |
Text (BAB I)
02 BAB 1.pdf Restricted to Registered users only Download (380kB) |
|
![]() |
Text (BAB II)
03 BAB 2.pdf Restricted to Registered users only Download (495kB) |
|
![]() |
Text (BAB III)
04 BAB 3.pdf Restricted to Registered users only Download (122kB) |
|
![]() |
Text (BAB IV)
05 BAB 4.pdf Restricted to Registered users only Download (937kB) |
|
![]() |
Text (BAB V)
06 BAB 5.pdf Restricted to Registered users only Download (91kB) |
|
![]() |
Text (DAFTAR PUSTAKA)
07 DAFTAR PUSTAKA.pdf Restricted to Registered users only Download (242kB) |
|
![]() |
Text (LAMPIRAN)
08 LAMPIRAN.pdf Restricted to Registered users only Download (865kB) |
Abstract
This study aims to analyze stakeholder mapping and management within the communication process of the TER tariff policy change at the Directorate General of Taxes. Employing a qualitative case study approach, the research utilized in-depth interviews, observation, and documentation, grounded in stakeholder theory and stakeholder engagement concepts. The findings indicate that stakeholder mapping and engagement serve as strategic foundations in designing the TER policy communication strategy by the Directorate General of Taxes. The study reveals that DJP categorizes its stakeholders into two main groups. Although participation has not been fully inclusive, field findings demonstrate DJP's efforts to establish two-way communication and actively utilize digital media to enhance public awareness, along with adaptive responses to misinformation challenges on social media. Keywords: Stakeholder Mapping, Stakeholder Engagement, Policy Change, Stakeholder Management, Direktorat Jenderal Pajak. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis pemetaan dan manajemen pemangku kepentingan dalam proses komunikasi perubahan kebijakan tarif TER Direktorat Jenderal Pajak. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dan studi kasus dengan teknik wawancara mendalam, observasi, dan dokumentasi yang mengacu pada teori pemangku kepentingan dan stakeholders engagement. Hasil penelitian menunjukkan bahwa proses pemetaan dan keterlibatan pemangku kepentingan menjadi fondasi yang strategis dalam merancang komunikasi kebijakan TER oleh Direktorat Jenderal Pajak. Penelitian menemukan bahwa DJP membagi pemangku kepentingannya menjadi dua kategori utama. Meski partisipasi belum sepenuhnya merata, temuan lapangan menunjukkan adanya upaya DJP dalam membangun komunikasi dua arah serta penggunaan media digital secara aktif untuk meningkatkan kesadaran publik serta respon adaptif terhadap tantangan disinformatif di media sosial. Kata kunci: Pemetaan Pemangku Kepentingan, Keterlibatan Pemangku Kepentingan, Perubahan Kebijakan, Manajemen Pemangku Kepentingan, Direktorat Jenderal Pajak.
Actions (login required)
![]() |
View Item |